پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

الهه فراهانی: مقابله پلیس با اخلال‌گران بازار ارز و سکه آغاز شده و رئیس پلیس پایتخت صبح دیروز، جزئیات ۵پرونده مربوط به اخلال گران را فاش کرد؛ جزئیاتی که نشان می‌دهد فردی معروف به سلطان‌ سکه چطور توانسته در ماه‌های اخیر ۲هزار کیلو انواع سکه خریداری کند و عده‌ای از صرافان چگونه با اجاره کردن کارت ملی ۲میلیارد دلار ارز دولتی دریافت کرده‌اند.

رحیمی
  • سلطان سکه

به گزارش همشهری، نخستین پرونده‌ای که سردار حسین رحیمی روز گذشته به آن اشاره کرد، پرونده مردی مشهور به سلطان سکه است؛ فردی که برای خودش باندی مافیایی راه انداخته و در 10‌ماه گذشته قیمت سکه را او تعیین می‌کرد.

رئیس پلیس تهران گفت: 4‌ماه پیش از عید گزارشی در اختیار پلیس قرار گرفت که نشان می‌داد سلطان سکه، بازار را در دست گرفته است. البته در آن زمان یک یا دو نفر از نوچه‌های این شخص دستگیر شدند اما سلطان سکه همچنان فراری بود تا اینکه مخفیگاه وی در شمال کشور شناسایی و روز دوشنبه در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد.

وی ادامه داد: این مرد در مدت 10‌ماه فعالیت و براساس 500سند و مدرکی که در این خصوص به‌دست آمده، بیش از 2تن سکه (معادل دست‌کم 245هزار سکه تمام بهار آزادی) خرید و فروش کرده است. این فرد که 58ساله و سابقه‌دار است و پیش از این نیز به‌خاطر دلالی سکه دستگیر شده بود، با همدستی پسرش و نوچه‌هایی که اطرافش بودند، در بازار راه می‌افتادند و برایشان اصلا مهم نبود که قیمت سکه چقدر است و شروع به خرید می‌کردند. به این ترتیب روز بعد سلطان سکه، با توجه به تعداد بالای سکه‌ای که در اختیارش بود، قیمت را خودش تعیین کرده و در بازار می‌فروخت.

  • خرید 170میلیاردی سکه

دومین پرونده مربوط به گروه دیگری بود که با پیش‌فروش سکه، 170میلیارد تومان کلاهبرداری کردند. به گفته رئیس پلیس تهران، این افراد پیش از نوروز حدود 170میلیاردتومان سکه با قیمت یک‌میلیون و 200 تا 300هزارتومان خریداری و نگهداری کردند. با توجه به اینکه قیمت سکه روزبه‌روز در حال افزایش بود، عده‌ای از مردم نزد آنها رفته و در ازای پرداخت پول از فروشندگان حواله می‌گرفتند تا پس از مدتی سکه را تحویل بگیرند. درواقع کلاهبرداران سکه را پیش‌فروش می‌کردند اما سکه‌ها را تحویل نداده و دست به کلاهبرداری زدند. این کلاهبرداران حدود دو هفته قبل در مخفیگاهشان در یکی از شهرهای شمالی کشور شناسایی و دستگیر شدند و در مخفیگاهشان بیش از 20کیلو سکه و طلا کشف شد.

  • چاپ دلار

سردار حسین رحیمی در ادامه از انهدام باند 6نفره‌ای خبر داد که اقدام به جعل دلار می‌کردند. به گفته سردار رحیمی، ‌این 6نفر با استفاده از دستگاه چاپ و تجهیزاتی که داشتند در 2‌ماه گذشته اقدام به چاپ دلار جعلی کرده و بخشی از این دلارها را هم در بازار توزیع کرده بودند. در مخفیگاه آنها 160هزار دلار جعلی کشف شد که تحقیقات در این خصوص از آنها ادامه داد.

  • تخلف 35شرکت

اقدامات پلیس برای برخورد با اخلال‌گران سکه و ارز ادامه داشت تا اینکه مدتی قبل گزارشی از تخلف 35شرکت به پلیس پایتخت اعلام شد. آنها با ارز 4200تومانی کالا وارد کشور کرده اما در بازار با دلار 7یا 8هزارتومانی اجناس را می‌فروختند. سردار حسین رحیمی در این خصوص می‌گوید: 35شرکت که در زمینه واردات گوشی موبایل، تبلت و قطعات کامپیوتر فعالیت داشتند با همکاری 12تیم پلیس آگاهی، سازمان تعزیرات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و... مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند که مشخص شد این شرکت‌ها مجموعا 86میلیون یورو، 41میلیون یوآن چین و 18میلیون درهم امارات با نرخ دولتی دریافت کرده و مجموعا 400هزار دستگاه تلفن همراه از 4برند معروف را وارد کشور کردند اما متأسفانه 300هزار دستگاه را با قیمت آزاد عرضه و 100هزار دستگاه دیگر را در انبار احتکار کرده بودند که توسط پلیس توقیف شد. علاوه بر این تعدادی لپ‌تاپ و قطعات کامپیوتر نیز توسط این شرکت‌ها با ارز دولتی وارد کشور و با قیمت ارز آزاد فروخته شده بود. سردار رحیمی به تخلفات محرز این 35شرکت اشاره و اعلام کرد: این شرکت‌ها پس از ثبت سفارش کالا، گاهی ارز را دریافت کرده و بدون اینکه کالا وارد کنند، ارز را به‌صورت اسکناس گرفته و در بازار به فروش رسانده‌اند. همچنین بعضی از آنها جهت گمراه کردن بازرسان و سندسازی، بخشی از کالا را وارد کشور کرده و بقیه را به‌صورت آزاد فروخته‌اند‎.

وی با تأکید بر اینکه پلیس نسبت به شرکت‌هایی که اقدام به دریافت ارز دولتی کرده و تخلفاتی داشته باشند حساس بوده و به‌صورت ویژه به آن رسیدگی خواهد کرد، گفت: بخشی از این شرکت‌ها نیز پس از مطلع شدن از ورود پلیس به این حوزه برای واردات خود شروع به سندسازی و حتی 2شرکت نیز دفاتر خود را جابه‌جا کرده‌اند، اما ما با هماهنگی دستگاه قضایی و نهادهای مرتبط در این زمینه با قاطعیت اقدامات خود را انجام خواهیم داد‎
.‎
سردار رحیمی همچنین افزود: اقداماتی را نیز درخصوص شرکت‌های وارد‌کننده لوازم آرایشی و خودرو و موضوع اخذ ارز دولتی از سوی آنها، در دستور کار داریم‎ که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  • تخلف 2میلیارد دلاری صرافی ها

افزایش قیمت دلار در بازار باعث شد حتی برخی صراف‌ها هم نقشه خلاف بکشند. به گفته سردار رحیمی برخی صرافی‌ها از کارت ملی افراد عادی برای گرفتن سهمیه ارز دولتی سوءاستفاده می‌کردند. با انجام بررسی‌ها مشخص شد که تعدادی از صرافی‌ها کارت ملی افراد بیکار یا معتاد را با قیمت 30تا 50هزارتومان اجاره کرده و با کارت آنها دلار دولتی دریافت می‌کردند و در بازار به قیمت آزاد می‌فروختند. این صرافی‌ها از نیمه دوم سال گذشته فعالیت غیرقانونی خود را شروع کرده بودند و 2میلیارد دلار از طریق اجاره 1800کارت ملی افراد معتاد و بیکار دریافت کردند.

به گفته رئیس پلیس پایتخت، تنها یکی از این افراد دستگیر شده با این شیوه و شگرد و استفاده از 15کارت ملی 60میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و در بازار آزاد فروخته بود.
رئیس پلیس پایتخت درباره وضعیت فعلی بازار تهران اظهار کرد: وضعیت بازار تهران عالی است و هیچ‌گونه مشکلی نداریم؛ چراکه‌ پلیس از بهمن‌ماه به بازار ارز وارد شده و با اجرای عملیات‌های مختلف و برخورد با دلالان بازار ارز، کار خود را پیش برده است. ‎

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سرقت 20دستگاه خودروی نمایندگان مجلس گفت: موضوع آن چیزی نبود که در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده است. تعدادی از این خودروهای مسروقه کشف شده و برخی از آنها نیز سند نمره شده است، اما برخی از این خودروها طی بازه زمانی سه ساله به سرقت رفته است‎.‎

سرداررحیمی درباره قطع شدن برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی همزمان با قطع برق در کشور اظهار کرد: در نشستی که با اداره برق داشتیم تأکید کردم که نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد. البته شهرداری نیز باید برای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی برق اضطراری درنظر بگیرد‎

کد خبر 409881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha