فرزانه آیینی- محسن تولایی- خبرنگار: اسفندماه سال گذشته و در میانه جنب و جوش مردم برای خریدهای نوروزی چیزی که به ذهن مجلس نمی‌رسید وضعیت اقتصادی کشور بود.

مجلس

آن روزها هنوز موضوع فیلترینگ تلگرام به یک مسئله عمومی در کشور تبدیل نشده بود، به‌ویژه آنکه اتفاقات دی‌ماه همان سال و دمیدن برخی کانال‌های تلگرامی بر آتش اغتشاشات، برخی نهادهای کشور را مجاب به بستن راه دسترسی مردم به تلگرام کرده بود.

به همین دلیل در مجلس در همان‌ماه 2 جلسه غیرعلنی درباره تلگرام برگزار شد اما با شروع سال 97مسئله کشور از تلگرام و فضای مجازی به سمت فضای بازار و اقتصاد، آشفتگی ارز و دلار، گرانی و خروج آمریکا از برجام لغزید، این چنین هم بود، مجلسی که به گفته منتقدانش یکی از کم‌کارترین ادوار مجالس ده‌گانه کشور است برای توجیه و آگاهی درباره اتفاقات روز کشور رو به جلسات غیرعلنی آورد، بعد از بازگشت نمایندگان از سفرهای نوروزی در 80روز گذشته، حدودا 10جلسه غیرعلنی داشته است و این رکورد در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی بی‌سابقه بوده است.

با احتساب آغاز جلسات غیرعلنی مجلس 20فروردین و تعطیلات مجلس در ایام خرداد، باید گفت مجلس به‌طور میانگین هر 8 روز یک جلسه غیرعلنی داشته است و این همه برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور بود و بعد از تمام این جلسات مجلس نه‌تنها طرحی برای پیشگیری از آشفتگی اقتصادی کشور نداشته، حتی طرحی برای کمک به دولت و مقابله با بحران اقتصادی کشور هم آماده نکرده است.

براساس ماده 106آیین‌نامه داخلی کشور درصورت اضطرار که رعایـت امنیـت کشور ایجاب کند، به تقاضای کتبی رئیس‌جمهور یـا یکـی از وزرا یا 10نفر از نماینـدگان، جلسـه غیرعلنـی تشـکیل می‌شود.

  • پشت پرده 2نشست غیرعلنی‌ لاریجانی با نمایندگان

چاره‌جویی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، ایده دعوت از رئیس‌جمهوری برای ارائه گزارش به نمایندگان و به جریان افتادن طرح استیضاح برخی وزرای کابینه دوازدهم به‌صورت همزمان سبب شد تارئیس مجلس در 2نشست غیرعلنی چگونگی ورود نمایندگان به مباحث اقتصادی پیش‌آمده را سبک و سنگین کند.

اوج درخواست نمایندگان برای الزام توضیحات رئیس‌جمهوری در جلسه غیرعلنی صبح سه‌شنبه گذشته بروز و ظهوریافت؛ آن هم در زمانی که علی لاریجانی در رأس مجلس از نمایندگان می‌خواست به‌جای ایجاد چندصدایی و نقدهای غیرسازنده به دولت به بحث همگرایی 2قوه توجه کنند. سخنانی که به کام منتقدان دولت در بهارستان خوش نیامد و سبب شد که با فریاد‌های دو دو که به‌معنای مخالفت پارلمانی با موضوعی است به درخواست لاریجانی واکنش نشان دهند و مانع بیان نظرات او به‌صورت کامل شوند.

در این جلسه هرچند که نظر لاریجانی برای همراهی با دولت محل دودستگی نمایندگان بود اما آنطور که یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت به همشهری می‌گوید: یک نقطه مشترک داشت و آن هم تأکید نمایندگان بر ضرورت حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای شرح وضعیت پیش‌آمده و برنامه‌های دولت جهت رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بود.

  • در جلسه غیرعلنی 10تیرماه چه گذشت؟

به‌دنبال اینکه برنامه حضور روحانی در بهارستان به‌دلیل سفرهایش به کشورهای اروپایی لغو شد و هیأت‌رئیسه مجلس نتواست به درخواست قریب به اتفاق نمایندگان برای دعوت از رئیس‌جمهور در نشست غیرعلنی پاسخ مناسبی بدهد، جمعی از نمایندگان دست‌به‌کار شدند ودرجهت ایفای نقش نظارتی‌شان طرح استیضاح وزرای اقتصادی کابینه چون کار و رفاه اجتماعی، صنعت‌و معدن، اقتصاد و حتی وزیر کشور را به جریان انداختند و برای به ثمر نشاندن این طرح‌ها به‌صورت جدی وارد میدان شدند.

با جدی شدن طرح استیضاح برخی وزرا جلسه غیرعلنی و غیررسمی دیگر صبح روز یکشنبه دهم تیرماه در صحن علنی برگزار شد و علی لاریجانی پیش از آغاز نشست علنی پارلمانی با نمایندگان صحبت کرد و از آنها خواست در بحث استیضاح‌های مطرح‌شده امکان‌سنجی کنند و اگر طرحی را به جریان می‌اندازند با در نظر گرفتن‌شان و جایگاه مجلس نیمه‌راه منصرف نشوند.

محمدرضا نجفی، نایب‌رئیس مجمع نمایندگان تهران با اعلام این موضوع به همشهری می‌گوید: انتقادات از عملکرد تیم اقتصادی رئیس‌جمهوری به‌ویژه رئیس بانک مرکزی، حوزه برنامه و بودجه و اقتصادی بسیار جدی است و اگر تغییری در آنها آشکار نشود اکثریت مجلس با عزم جدی وارد میدان می‌شوند و تغییراتی را در ترکیب کابینه ایجاد می‌کنند.

او با بیان اینکه اولویت ما همگرایی دولت و مجلس برای حل مشکلات پیش‌آمده است، می‌افزاید: اگر انتظارات مجلس در این زمینه برآورده نشود قطعا نمایندگان در جایگاه نظارتی‌شان وارد میدان می‌شوند و نقش‌آفرینی می‌کنند. هرچند عزم لاریجانی شنیدن صدای واحد از بهارستان است، اما بایددید نگاه اعتراضی نمایندگان به اوضاع اقتصادی پیش‌آمده به محل تفاهم نمایندگان در موضع‌گیری‌هایشان بدل می‌شود یا اینکه به محرکی برای تقویت دسته‌بندی‌های سیاسی در بهارستان منجر خواهد شد؟

  • طرح مجلس و دولت برای دور زدن تحریم‌ها

مجلس در جلسه غیرعلنی صبح سه‌شنبه‌خود با 3عضو هیأت دولت، توان و هماهنگی اقتصادی کابینه را در فشارهای تحریمی آمریکا محک زد. مسعود کرباسیان و محمد شریعتمداری در اوج انتقادات و زمزمه‌های تغییر کابینه به صحن بهارستان رفته بودند و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز برای تشریح عدد و رقم‌های منابع درآمدی کشور همراه آنان شده بود. نمایندگان مجلس در گزارش‌های خود از جلسه غیرعلنی، تحلیل‌های متفاوتی داشتند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس که از هفته گذشته ضرورت ترمیم کابینه را در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطرح کرده بود، پس از جلسه روز گذشته نیز گفت: «بین تیم اقتصادی دولت متأسفانه هماهنگی وجود ندارد و هرکسی ساز خود را می‌زند و ما عملا یک ساز ناکوک را در مجموعه تیم عملیاتی دولت می‌بینیم.»

خبرنگار همشهری اما درباره جمع‌بندی این نشست گزارش داد که قرار شد یک طرح فوریت‌دار با همکاری دولت و مجلس نوشته شود تا در دستور کار مجلس قرار گیرد و مبنای آن نیز بازنگری در قوانین اقتصادی سابق و وضع قوانینی در راستای اقتصاد مقاومتی و دور زدن تحریم‌هاست. 10نفر از نمایندگان مجلس در فرصت 3ساعته جلسه غیرعلنی مهم‌ترین دغدغه‌های اداره کشور در ابعاد اقتصادی را با وزرا و معاون رئیس‌جمهور در میان گذاشتند و از وزرا و معاون رئیس‌جمهور خواستار تشریح راهکارها و برنامه‌هایشان شدند.

این جلسه براساس گزارش خبرنگار همشهری در جو آرام و در عین حال با پرسش و پاسخ‌ها و انتقادات صریح و شفاف میان مجلسی‌ها و دولتی‌های حاضر در جلسه برگزار شد. محمدرضا تابش نایب‌رئیس فراکسیون امید، 4رئیس کمیسیون‌های تخصصی مجلس و 5نماینده دیگر به قید قرعه از فراکسیون‌های امید، ولایی و مستقل مجلس پیشنهادات و انتقادات خود را درباره عملکرد دولت از تریبون مطرح کردند.

جدول۱

کد خبر 409866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha