چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان به تازگی موفق به ساخت پوست الکترونیکی دارای حس لامسه و درد شدند.

پوست الکترونیکی

به گزارش فارس، محققان پوست الکترونیکی ساختند که حس درد و لامسه را در افرادی با دست مصنوعی احیا می‌کند.

بر اساس گزارش «نیواطلس»، این پوست با استفاده از سنسورهای الکترونیکی عملکرد پایانه‌های عصبی را در بدن تقلید می‌کنند.

این پوست از ترکیب پارچه و لاستیکی که در آن سنسورهای الکترونیکی جاسازی شده ساخته شده است.

طبق گزارش «گجت نیوز»،‌ در حال حاضر این پوست الکترونیکی قادر به تشخیص انحنا یا شدت تیزی اجسام مختلف است؛ اما در آینده حساسیت به دما نیز به قابلیت‌های آن اضافه خواهد شد. محققان معتقدند این تکنولوژی علاوه بر کمک به افراد دچار قطع عضو، می‌تواند در بهبود طراحی لباس فضانوردان و ربات‌های امدادگر نیز موثر واقع شود.

دانشمندان با کمک مشارکت افراد داوطلب، القای حس اندام فانتوم از طریق این پوست الکترونیکی را به دفعات مورد آزمایش قرار دادند تا از کارایی آن اطمینان حاصل کنند.

بر اساس مقاله منتشر شده در این خصوص، افراد تحت آزمایش عمدتا نوعی حس فشار توام با سوزش برق گرفتگی را تجربه کردند. البته این حس فشار و سوزش، شدت چندانی نداشته و کاملا قابل تحمل بوده است. به گفته‌ طراحان این پوست الکترونیکی، داوطلبان با نهایت دقت می‌توانستند به این پرسش پاسخ دهند که تحریک ایجاد شده را در کدامیک از انگشتان دست مصنوعی خود احساس می‌کنند.

هر چند که امروزه طراحی «عضو مصنوعی حساس به لمس» موضوع تازه‌ای نیست و در سال‌های اخیر شاهد تولید چنین اندام‌هایی بوده‌ایم، اما این اختراع جدید نشان می‌دهد که تکنولوژی تا چه حد در این حوزه پیش رفته است؛ به ویژه با توجه به اینکه پوست الکترونیکی حس لمس از درد را تمییز میدهد و به کارگیری آن مستلزم اقداماتی تهاجمی نظیر عمل جراحی هم نیست.

کد خبر 409837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha