چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعات جدید محققان آلاباما در بیرمنگام نشان می‌دهد داروی متفورمین که رایج‌ترین و ارزان‌ترین داروی درمان دیابت است، روند رشد فیبروز ریه را معکوس می‌کند و می‌تواند در درمان این عارضه مورد استفاده قرار گیرد.

ریه

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال ساینس، این مطالعه حیوانی نشان می‌دهد متفورمین سوخت و ساز سلول‌ها را هدف قرار می‌دهد و از این طریق می‌تواند در درمان فیبروز موثر باشد.

فیبروز ریه به معنی تشکیل بافت فیبروز در ریه است. معمولا این عارضه با علایمی مانند کوتاهی تنفس، سرفه مزمن، تنگی نفس، خستگی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن و کاهش توان تامین اکسیژن بدن ظاهر می‌شود و به راحتی از طریق عکس رادیوگرافی و تغییرات عملکرد در تست‌های ریوی و سی تی اسکن ریه قابل تشخیص است. تشخیص قطعی با نمونه‌برداری ریه انجام می‌شود.

فیبروز ریوی ایدیوپاتیک شایع‌ترین نوع فیبروز ریه است. این بیماری مزمن و کشنده باعث پیشرفت تدریجی بافت فیبروز در ریه می‌شود و توان تبادل اکسیژن توسط ریه را کاهش می‌دهد. بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، حدود 50 هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری بین افراد 50 تا 70 ساله در آمریکا تشخیص داده می‌شود و تا امروز هیچ درمان موثری برای آن شناخته نشده است.

مطالعات جدید محققان دانشگاه آلاباما نشان می‌دهد آنزیمی به نام AMPK وجود دارد که سوخت و ساز و حالت‌های انرژی سلول را تنظیم می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد فعالیت AMPK در سلول‌های میوفیبروبلاست در بیماران مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک پایین است.

مطالعات مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد متفورمین که یک داروی ارزان و رایج برای درمان دیابت است، می‌تواند تعادل سوخت و ساز سلول‌ها را تغییر دهد و یک استراتژی درمانی موثر برای درمان فیبروز باشد. عوارض جانبی این دارو بسیار ناچیز است. این مطالعه نیازمند بررسی بیشتر است.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

کد خبر 409823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha