همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی به همراه ۲ توله‌اش در منطقه شکار ممنوع دربند مشکول از توابع شهرستان کوثر مشاهده و تصویربرداری شد.

سه قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان کوثر مشاهده شد

به گزارش ایرنا ، محمد خداپرست روز سه‌شنبه در بازدید از منطقه شکار ممنوع دربند مشکول گفت: پویایی جمعیت پلنگ در منطقه شکار ممنوع دربند مشکول نشانه پتانسیل زیست محیطی بالای این منطقه به لحاظ جمعیت علف‌خواران به‌عنوان طعمه و همچنین سلامت زیستگاه و وجود امنیت مناسب در این منطقه می‌باشد.

او اظهار کرد: چند سال متوالی گزارش‌های مکرر و اخباری مبنی بر حضور گونه پلنگ در نقاط مختلف از زیستگاه‌های بکر و غنی منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در بخش فیروز کوثر ارائه می‌شد، ولی تاکنون تصویری از این گونه ارزشمند در منطقه مذکور ثبت نشده بود.

وی افزود: تصاویر فعلی توسط دوستداران طبیعت در منطقه شکار ممنوع مشکول هنگام عبور پلنگ به همراه توله‌هاش تهیه شده است.

وی افزود: تعامل، آموزش و فرهنگ‌سازی جوامع بومی و محلی، مشارکت دادن سایر اقشار مختلف جامعه و از جمله دامداران، کوهنوردان، معدن‌کاران و دوستی مردم با طبیعت و محیط زیست و احیای چاه‌ها و چشمه‌ها در زیستگاه حیات وحش تاثیر بسزایی در حفظ این گونه‌های ارزشمند دارد چرا که طبیعت با وجود این گونه‌ها زیبا و زنده هست.

وی تشریح کرد: با توجه به اقدامات موثر انجام شده در چند سال اخیر در جلوگیری از تلفات این گونه ارزشمند (پلنگ ایرانی) شاهد افزایش جمعیت آن در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان هستیم.

خداپرست افزود: اردیبهشت امسال هم ماموران محیط ‌بانی خلخال با تلاش‌های شبانه‌روزی موفق به ثبت تصاویر و فیلم از 2 پلنگ (نر و ماده) در منطقه حفاظت شده آق داغ شدند.

پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین یا یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه ‌های پلنگ می‌باشد که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض انقراض  آی یوسی ان قرار دارد.

منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در جنوب اردبیل به وسعت 30 هزار هکتار در جنوب شهرستان کوثر واقع شده و به لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری دارای قابلیت بالاست.

کد خبر 409777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha