آمارهای رسمی بورس تهران نشان می‌دهد سهام خودروسازان و قطعه‌سازان در بهار امسال با بیشترین میزان زیان در میان همه صنایع فعال در بازار سرمایه مواجه شده است. گروه خودرو با میانگین زیان ۷درصد، زیان‌ده‌ترین گروه بورس در بهار۹۷ بوده است.

خودرو

به گزارش همشهری، کارشناسان بازار سهام بر این باورند که بلاتکلیفی قراردادهای منعقدشده پس از برجام موجب شده اقبال سرمایه‌گذاران به سهام خودروسازان کاهش یابد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت امسال در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد از برجام خارج می‌شود.

پس از آن خودروسازان اروپایی و عمدتا فرانسوی‌ها اجرای تعهدات خود را در قبال خودروسازان ایرانی به حال تعلیق درآوردند. هرچند هنوز مقام‌های وزارت صنایع در ایران می‌گویند مذاکره با شرکت‌های خودروسازی فرانسوی برای باقی‌ماندن در ایران ادامه دارد، اما آمارها نشان می‌دهد بازار سهام چندان به این موضوع امیدوار نیست. شرکت‌های فرانسوی پژو - سیتروئن و رنو پس از انعقاد قرارداد برجام بین ایران و 6قدرت جهانی هر یک به‌صورت جداگانه شرکت‌های مشترکی را با ایران‌خودرو و سایپا به‌منظور تولید محصولات جدید تاسیس کردند ولی تاکنون بخش اندکی از خودروهای موسوم به پسابرجامی وارد بازار خودروی ایران شده است.

در ماه‌های گذشته بازار خودروی ایران به‌دنبال افزایش نرخ ارز و همچنین ممنوعیت واردات خودروهای خارجی دچار تلاطم شده است. افزایش نرخ ارز و رشد قیمت ورق‌های فولادی همچنین موجب شده قیمت تمام‌شده تولید خودرو در صنایع داخلی افزایش یابد و همین موضوع سرمایه‌گذاران را با این بیم مواجه کرده که احتمالا حاشیه سود صنایع خودروسازی داخلی در پایان سال مالی جاری باز هم کاهش خواهد یافت. هر چند آمارها نشان می‌دهد خودروسازان ایرانی در بهار امسال 10هزار میلیارد تومان خودروی صفرکیلومتر در بازار فروخته‌اند اما با توجه به فاصله بالای قیمت کارخانه و قیمت بازار سود حاصل از این افزایش 30درصدی فروش در صنعت خودرو عمدتا به جیب دلالان بازار خودرو رفته و سر صنایع تولید خودرو بی‌کلاه مانده است.

  • دیگر بازنده‌های بهار

آمارهای رسمی بورس تهران نشان می‌دهد پس از سهام خودروسازان، گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با زیان ۶ درصدی و سهام استخراج زغال‌سنگ با زیان ۵درصدی در فهرست گروه‌های زیان‌ده بازار سهام در طول فصل بهار قرار گرفتند. البته طبق آمارهای رسمی تعداد صنایع زیان‌ده بورس در بهار امسال چشمگیر نبوده است به‌طوری که بازده ۳۹صنعت بورس در بهار امسال به ۱۳درصد رسید و بازده سرمایه‌گذاران در یک سال منتهی به پایان خرداد‌ماه هم از ۳۸درصد فراتر رفت. در این دوره از میان ۳۹صنعت حاضر در بورس، 28صنعت با بازده مثبت همراه بودند.

  • صنایع پرسود

از ابتدای امسال تا پایان خرداد گروه محصولات چوبی با رشد ۴۲هزار واحدی شاخص بازده ۷۵درصدی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشت. همچنین بازده گروه استخراج معادن سنگ‌آهن نیز از ۴۵درصد فراتر رفت. سنگ‌آهن دومین صنعت بورس بود که در بهار امسال بازدهی بیشتر از بازده کل بورس را به ثبت رساند.

صنعت فلزات اساسی که عمدتا شامل صنایع فولاد است نیز در بهار امسال سومین صنعت پربازده بورس بود. میانگین بازده سهام صنعت فلزات اساسی ۳۳درصد بوده است. سهامداران صنایع کاشی و سرامیک نیز در این مدت بازده ۱۹درصدی را کسب کردند. همچنین 2گروه هلدینگ‌ها و گروه عرضه برق با کسب میانگین بازده ۱۷درصدی درفهرست صنایعی قرار گرفتند که بیش از میانگین بورس بازده داشته‌اند. به‌طور کلی، روند حرکت سهام ۳۹صنعت بورس در دوره یکساله منتهی به پایان خرداد‌ماه نشان می‌دهد ۵صنعت بورس در این مدت بازدهی بیش از شاخص کل بورس را به ثبت رسانده‌اند. همچنین 17صنعت بورس در یک سال اخیر بازده مثبت داشتند.

  • سهام سنگ‌آهنی‌ها ۱۴۱درصد پر بازده شد

گروه استخراج کانی‌های فلزی که عمدتا شامل معادن استخراج سنگ‌آهن است، با بازده ۱۴۱درصدی در صدر جدول بیشترین رشد در میان صنایع بورس قرار گرفته است. پس از آن گروه فلزات اساسی با 140درصد و گروه فرآورده‌های نفتی با بازده ۷۸درصدی به‌ترتیب دومین و سومین صنعت پربازده بورس در این دوره یکساله بوده‌اند. همچنین صنعت محصولات چوبی و قندوشکر با بازده ۵۳درصدی و صنعت محصولات شیمیایی با بازده ۴۲درصدی از دیگر صنایع پربازده بورس در دوره یکساله به شمار آمده‌اند.

  • بزرگ‌شدن بورس

بررسی ادامه عملکرد صنایع بورس نیز از بزرگ‌شدن بازار سهام در بهار۹۷ حکایت دارد. در حالی ارزش بازارهای مختلف فعال در بورس در بهار سال۹۷ معادل ۱۰درصد افزایش یافته و به رقم ۴۲۱هزار میلیارد تومان رسیده که گروه محصولات چوبی رشد ۷۵درصدی ارزش بازاری را با وجود تنها یک شرکت زیرمجموعه خود تجربه کرده است. ارزش بازاری گروه استخراج کانی‌های فلزی نیز در بهار امسال ۴۴درصد افزایش یافت.

همچنین فلزات اساسی شاهد افزایش نزدیک به ۳۳درصدی ارزش بازار بود. علاوه بر این 3صنعت، ۷گروه دیگر نیز شامل هلدینگ‌ها، رایانه، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، استخراج نفت و گاز، کاشی و سرامیک، محصولات کاغذی و استخراج سایر معادن بیش از ۱۱درصد افزایش ارزش بازار را در بهار سال‌جاری ثبت کردند. در مقابل گروه مخابرات با کاهش ۱۸درصدی ارزش بازار خود در این مدت مواجه شد.

  • رشد بیش از ۱۰۰درصدی 3صنعت

نگاهی به ۳۹صنعت بازار در این مدت نشان می‌دهد که گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط در یک سال اخیر شاهد رشد ۱۹۷درصدی ارزش بازار خود بوده و بیشترین افزایش را در میان صنایع بورس به‌خود اختصاص داده است. گروه فلزات اساسی نیز در این یک سال ۱۲۹درصد رشد ارزش بازار داشته و ارزش بازار گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز ۱۲۵درصد بیشتر شده است.

گروه محصولات چوبی هم در یک سال اخیر ۷۹درصد بزرگ‌تر شده و همچنین صنعت محصولات شیمیایی نیز شاهد رشد ۳۷درصدی ارزش بازار خود در این مدت بوده است. اما در مقابل، صنعت استخراج سایر معادن در یکساله منتهی به پایان خرداد ۳۷درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است. در این فهرست رتبه دوم متعلق به صنعت ماشین‌آلات دستگاه‌های برقی با کاهش ۲۵درصدی ارزش بازار است.

گروه لاستیک و پلاستیک با کاهش ۲۰درصدی ارزش بازار و ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با کاهش ۱۹درصدی ارزش بازار، در گروه صنایعی بودند که در یک سال اخیر کوچک‌تر شدند. درمجموع ارزش بازار سهام در پایان خرداد‌ماه سال‌جاری به ۴۲۱هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ابتدای سال ۱۰درصد و نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۳۱درصد بزرگ‌تر شده است.

خودرو نمودار

کد خبر 409756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha