همشهری آنلاین: عربستان در پی درخواست آمریکا اعلام که تولید نفت خام را افزایش خواهد داد.

ترامپ بن سلمان

به گزارش دويچه وله به نقل از خبرگزاري فرانسه، عربستان سعودی اعلام کرد که از ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز برخوردار است. خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۳ ژوئیه (۱۲ تیر) در گزارشی که از ریاض منتشر کرده، خبر از آمادگی عربستان برای افزایش تولید نفت خام خود داده است.

بر اساس این گزارش، عربستان گفته است که می‌تواند تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. در همین رابطه قرار است که ملک سلمان، پادشاه عربستان با دیگر کشورهای عضو اوپک نیز مشورت و گفت‌وگو کند.

اما نکته‌ای که کمتر درباره‌ی آن حرفی زده می‌شود این است که بهره‌گیری از این ظرفیت احتمالی، امری زمان‌بر است و به ادعای رئیس شرکت نفت عربستان، آرامکو، این کشور برای تولید ۲ میلیون بشکه نفت بیشتر در روز، دست‌کم به شش ماه زمان نیاز دارد.

نگرانی از کاهش عرضه نفت پس از قطع صادرات نفت ایران از هم اکنون بر بهای این فرآورده در بازارهای جهانی موثر واقع شده و باعث افزایش آن شده است.

بهای نفت خام در قیاس با واپسین روزهای سال ۲۰۱۵ بیش از دو برابر شده است. کارشناسان بر این باورند که بروز هرگونه اختلالی در تامین نفت مورد نیاز جهان می‌تواند باعث افزایش بهای این فرآورده حتی به ۹۰ دلار برای هر بشکه گردد.

  • ترامپ و قطع صادرات نفتی ایران

ترامپ بر آن است که بدون افزایش بهای نفت خام، از ورود نفت ایران به چرخه‌ بازار انرژی جلوگیری کند. موضوعی که به باور بسیاری از کارشناسان غیر واقعی است.

رئیس جمهوری آمریکا تا روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) به مشتریان نفت ایران مهلت داده است، به واردات نفت از ایران پایان داده و نیازهای خود را از طریق دیگری تامین کنند.

نخستین تاثیر این تهدیدات افزایش نگرانی در بین مصرف کنندگان نفت بوده و همین امر نوسانات بیشتر بهای نفت خام در بازارهای جهانی را در پی داشته است. همین نگرانی‌ها منجر به افزایش بهای نفت ظرف هفته‌های گذشته شده است، موضوعی که واکنش ترامپ را نیز در پی داشته است.

روز ۳۰ ژوئن، ترامپ با انتشار توییتی خبر از تماس تلفنی خود با ملک سلمان داد. رئیس جمهوری آمریکا گفت که او از افزایش بهای نفت ناخشنود است و این موضوع را به اطلاع پادشاه عربستان سعودی رسانده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که از عربستان خواسته است برای جبران کاهش نفت در بازارهای جهانی تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه افزایش دهد و ملک سلمان نیز با خواست آمریکا موافقت کرده است.

  • افزایش بهای نفت

کارشناسان مسائل مربوط به بازارهای جهانی نفت، خواست ترامپ از عربستان را خواستی غیرحرفه‌ای می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که ۲ میلیون بشکه نفت، ۲ فنجان قهوه نیست که آدمی تلفن را بردارد و سفارش بدهد.

حذف صادرات نفت خام ایران، به‌مثابه هدفی که از سوی دولت ترامپ دنبال می‌شود، می‌تواند بر نارسایی‌های ناظر بر بازارهای جهانی بیافزاید.

هم اکنون، مشکلات ونزوئلا، لیبی، آنگولا و نیجریه در تولید نفت، تامین نیازهای جهانی به نفت خام را به مخاطره افکنده است.

افزون بر آن باید به تهدید جمهوری اسلامی و از جمله تهدید روز سه‌شنبه ۱۲ تیر (۳ ژوئیه) حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز توجه کرد. روحانی گفته است که قطع صادرات نفت ایران می‌تواند صدور نفت کشورهای منطقه را نیز با مشکلاتی روبه‌رو سازد.

جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده است که در صورت لزوم مانع از عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز خواهد شد.

کد خبر 409746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha