همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: اینکه فرض بگیریم در یک روزی همه کشورهای تولید کننده نفت، نفت اضافه خود را صادر خواهند کرد و ایران تنها کشوری است که نمی‌تواند نفت خود را صادر کند تصور نادرست و نابخرادانه‌ای است.

ایران و سوئیس

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری سوئیس افزود: همانطور که پیش از این هم تاکید کردیم تا زمانی که منافع ما در توافق برجام تامین شود و مطمئن شویم که از مزایای این توافق می‌توانیم استفاده کنیم در آن باقی خواهیم ماند.

وی با اشاره به مذاکرات خود با آلن برسه رئیس جمهوری سوئیس گفت: بر روابط علمی، فرهنگی و فناوری بین دو کشور تاکید داشتیم و برای ما بسیار مهم است که این روابط را در سطح گسترده‌تر ادامه دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به گفت‌و‌گوهای خود درباره مهاجرت و حقوق بشر با رئیس جمهور سوئیس اظهار داشت: همه می‌داند که ایران دهه‌هاست که بار بسیار سنگین مهاجرت را بر دوش دارد و بیش از سه میلیون مهاجر امروز در ایران سکونت دارند.

روحانی اضافه کرد: همه این پناهجویان که در کشور ما سکونت دارند از آموزش مجانی فرزندان خود در مدارس ما بدون هیچ تبعیضی برخوردارند واز تمام یارانه‌هایی که ما در مواد غذایی انرژی به مردم خود می‌دهیم آنها هم از همین مزایای یارانه‌ای برخوردار هستند
وی خاطرنشان کرد: اقدام برخی از حکومت‌ها که مادران را از فرزندان خود جدا می‌کنند در زمینه ویزا و مهاجرت آپارتاید دینی و مذهبی به وجود آوردند غیر قابل قبول است.

رییس جمهوری گفت: صلح و امنیت جهانی منطقه حساس خاورمیانه مورد تاکید هر دوکشور بود و اینکه ایران نقش مهمی در منطقه علیه تروریزم ایفاء کرده است.

وی افزود: ما علاقمند هستیم با سوئیس درباره مسایل و بحران‌های منطقه و کمک‌های نوع دوستانه و انسانی همکاری داشته باشیم و بویژ مردم یمن که تحت فشار هستند.

  • واکنش ایران به تهدید آمریکا

رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه واکنش ایران نسبت به تهدید امریکا برای قطع صادرات نفت این کشور چیست و آیا ممکن است شما تنگه هرمز را ببندید ؟ گفت: به نظر من حرفی که برخی از مقامات امریکائی زدند که می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم 'گزافه گویی' است که هیچ وقت قادر نیستند به آن عمل کنند.

روحانی تصریح کرد: حرف آمریکا در این زمینه یکجانبه گرایی، تحمیل مقررات سرزمینی به فراسرزمینی و نقض همه مقررات و قواعد بین‌المللی در زمینه انرژی و تجارت است.

وی افزود: از نظر من اینکه فرض بگیریم در یک روزی همه کشورهای تولید کننده نفت، نفت اضافه خود را صادر خواهند کرد و ایران تنها کشوری است که نمی‌تواند نفت خود را صادر کند تصور نادرست و نابخرادانه‌ای است.

یکی از خبرنگاران از رئیس جمهوری سوئیس پرسید دیروز یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا از سفر آقای روحانی به سوئیس و اتریش ابراز نارضایتی کرده است. واکنش شما چیست و آیا سوئیس موفق به جلب موافقت آمریکا در قائل شدن به استثنا در معاملات با ایران خواهد شد یا خیر؟

آلن برسه در پاسخ پاسخ داد: من معتقدم که سوئیس نقش واقعی خود را با پذیرفتن نقش همه کسانی ایفا می‌کند که در صحنه بین‌المللی حضور دارند و طبیعی است که ایران نقش مهمی در صحنه بین‌المللی دارد.

وی تصریح کرد: ما همیشه در جهت گفت‌و‌گو و صلح کار کرده‌ایم . چندین بار امسال مشاهده کردم که تلاش‌های ما در این زمینه مورد حمایت عوامل مختلف در صحنه بین‌الملل قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور سوئیس گفت:گفت‌و‌گوهای ما درباره موضوعات مختلف بود؛ مشخص است که درباره برجام صحبت کردیم چون الان در شرایط نامطمئنی هستیم و علاقمند و مایل هستیم این عدم اطمینان را کاهش دهیم.

آلن برسه اضافه کرد: ما در موضوعات دیگر که اختلاف داشتیم صحبت کردیم از جمله درباره حقوق بشر و من موضع سوئیس درباره وضعیت خاورمیانه و لزوم به رسیمت شناختن دولت اسرائیل یادآور شدم.

وی با بیان اینکه سوال استثنا قائل شدن برای معاملات سوئیس با ایران در این مرحله سوال بجایی نیست افزود: باید تاکید کنیم چه باید کرد تا توافق برجام که از همه طرف‌ها امضا شده و حمایت یک قطعنامه شورای امنیت را هم دارد تمام آثارش را همچنان به بار بیاورد.

آلن برسه تاکید کرد: در موقعیت حقوقی؛ موضع سوئیس درباره برجام به هیچ وجه تغییر نکرده و برجام از دید ما همچنان پابرجاست.

روحانی هم در پاسخ به این سوال اظهار داشت: چون آقای رئیس جمهور اشاره کردند به مساله رژیم صهیونیستی من می‌خواهم تاکید کنم بر اینکه من در صحبت‌های دیروز بآ آقای رئیس جمهور به صراحت گفتم ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌داند و فعالیت‌هایش را در منطقه تجاوزکارانه می‌داند.

الن برسه پس از اظهارات روحانی گفت: این نمونه عالی یکی از نکاتی است که ما درباره آن اختلاف عقیده عمده داریم و همچنان به گفت‌و‌گو درباره آن ادامه خواهیم داد.

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوئیس گفت: ما بعد از سفر رئیس جمهور سوئیس به تهران در سال 2016 نقشه راهی ترسیم را کردیم و جلسات مشترکی برای توسعه روابط اقتصادی داشتیم. امروز ما به این نتیجه رسیدیم که برای حل بعضی از مشکلات در روابط اقتصادی نیاز به یک کمیته فنی با ترکیب مشخص داریم تا گره‌هایی که وجود دارد را باز کنیم و مسیر را برای فعالیت بیشتر اقتصادی باز کنیم .

رئیس جمهور سوئیس هم در تکمیل سخنان روحانی اظهار داشت: الان قراردادی بین دو کشور داریم که به تازگی در پارلمان سوئیس هم تصویب شده و مبنای حقوقی است که بر مبنای آن در تعامل اقتصادی فراتر از گفت‌و‌گو رفتیم و برای همکاری‌های اقتصادی و کمیته مشترکی ایجاد کردیم . با توجه به شرایط فعلی و عدم اطمینان که درباره برجام وجود دارد این کمیته اهمیت دو چندان یافته که ما در چارچوب آن ببینیم چه اقدامی می‌توانیم برای ادامه فعالیت اقتصادی انجام دهیم.

کد خبر 409721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha