سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شاخص آلاینده ازن در هوای تهران روز دوشنبه ۱۱ تیر به عدد ۱۵۰ رسید تا هوا به واسطه آن در آستانه شرایط ناسالم برای همه قرار گیرد.طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه آلاینده ازن در این حد نبوده است.

ليلا نظري، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در پی افزایش بی‌سابقه آلاینده ازن در هوای پایتخت،گفت: ۳پارامتر در کنار هم باعث تولید گاز ازن می‌شوند. یکی از گازهای آلاینده مثل اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌های فرّار است که به عنوان پیش‌ساز عمل می‌کند و از منابع مختلف آلاینده اعم از ثابت و متحرک خارج می‌شود البته موتورسیکلت‌های کاربراتوری و خودروهای کاربراتوری در تولید این گازها نقش عمده‌ای دارند.

به گزارش ایسنا،لیلا نظری افزود: ازن یک آلاینده ثانویه و یکی از آلاینده‌های اصلی موجود در هوا است که به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه از طریق واکنش‌های شیمیایی بین برخی گازهای آلاینده انتشار یافته از منابع آلاینده از جمله هیدروکربن‌های فرّار و اکسیدهای نیتروژن با نور خورشید ایجاد می‌شود.

به گفته نظری، نور خورشید و درجه حرارت نیز دو عامل موثر در تولید ازن هستند. به همین علت معمولا میزان غلظت ازن در ماه‌های گرم سال و در روزهای آفتابی به‌ویژه در وسط روز بیش از سایر مواقع و در زمستان به دلیل کم بودن درجه حرارت تولید ازن کمتر است.

کد خبر 409644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha