همشهری آنلاین: گروهی از چهره‌های فرهنگی سوئد در تدارک طراحی جایزه‌ای شبیه نوبل ادبیات هستند که امسال به دلیل رسوایی جنسی آکادمی سوئد اهدا نمی‌شود.

جایزه نوبل

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، پس از آنكه اعلام شد معتبرترين جايزه ادبي دنيا امسال برگزيده نخواهد داشت، بيش از 100 نفر از نويسندگان، بازيگران، روزنامه‌نگاران و ديگر چهره‌هاي فرهنگي سوئد گرد هم آمدند تا در اعتراض به رسوايي جنسي آكادمي يك آكادمي تازه راه بيندازند و جايزه‌اي مشابه نوبل ادبيات را به فرد برگزيده خود اهدا كنند. برنده اين جايزه در ماه اكتبر و درست همزمان با تقويم جوايز نوبل معرفي مي‌شود.

آكادمي تازه سوئد با انتشار بيانيه‌اي هدف از راه‌اندازي اين تشكل را ترويج دمكراسي، شفافيت، يكدلي و احترام به واسطه ادبيات اعلام كرد و افزود: «در زمانه‌اي كه ارزش‌هاي انساني بيش از هميشه زير سئوال مي‌رود، ادبيات مي‌تواند اهميتي روزافزون در پايان دادن به فرهنگ سكوت و سركوب داشته باشد. آكادمي تازه بر اين باور است كه معتبرترين جايزه ادبي دنيا در سال 2018 هم بايد برگزيده داشته باشد و اهدا شود.»

آكادمي تازه از همه كتابخانه‌داران سوئد خواسته نامزدهاي خود را از تمام نقاط دنيا معرفي كنند. هر نامزد بايد دست‌كم دو كتاب نوشته باشد (يك كتاب در 10 سال اخير) و اعضاي آكادمي در تلاش براي يافتن نويسنده‌اي هستند كه داستان انسان‌ها را روايت كرده باشد. اين درست در تناقض با اهداف آكادمي سوئد است كه بر اساس وصيت آلفرد نوبل، جايزه ادبي خود را به «برجسته‌ترين اثر در ايده‌آل‌ترين مسير» اهدا مي‌كند.

آكادمي تازه تمام نامزدهاي معرفي‌شده را به راي عموم مردم مي‌گذارد و چهار نامزد نهايي در اختيار داوران قرار مي‌گيرند. آن پالسن (ويراستار و رئيس هيات داوران)، ليزبت لارسن (استاد دانشگاه گوتنبرگ) و گونيلا ساندين (كتابدار) سه داور اين جايزه شبيه نوبل ادبيات هستند كه نويسنده و كتاب برگزيده خود را ماه اكتبر آينده معرفي مي‌كنند.

نكته جالب اينكه روز 11 دسامبر يعني يك روز پس از اهداي جايزه به فرد برگزيده در مراسمي رسمي، آكادمي تازه منحل مي‌شود و به كار خود پايان مي‌دهد. با اين حال، انتظار مي‌رود سال 2019 آكادمي سوئد دو جايزه نوبل ادبيات اهدا كند.

کد خبر 409626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha