همشهری آنلاین: با گرم شدن هوا، پیک مصرف برق کشور به ۵۵ هزار و ۴۳۲ مگاوات رسیده، آن هم در شرایطی که تولید نیروگاه‌های برقآبی کاهش یافته است و تجهیزات انتقال برق نیز زمانی که مصرف برق از حدی بیشتر شود، پاسخگوی کل تقاضاها نیست.

 قطعی برق در پایتخت و بی اطلاعی شهروندان

به گزارش ایرنا، توزیع برق تا هفته گذشته بدون هیچ مشکلی در حال انجام بود اما از آن زمان تاکنون، شهروندان برخی شهرها از جمله پایتخت با قطعی های مکرر مواجه شده اند.

یکی از چالش هایی که مردم در چنین شرایطی با آن مواجه می شوند، ناشی از بی اطلاعی نسبت به زمان قطعی برق است زیرا در چنین شرایطی ممکن است شهروندان در آسانسور باشند یا قصد باز یا بسته کردن درب پارکینگ های اتوماتیک را دارند و ... که در این صورت باید منتظر وصل شدن برق باشند.

این مساله گلایه های دیگری نیز به همراه داشته است و آن اینکه، با قطع شدن برق در هوای گرم تابستان، آنها از زمان های این قطعی روزانه بی اطلاعند؛ در چنین شرایطی، سامانه 121 شرکت برق نیز پاسخگو نیست زیرا بسیاری از مردم به صورت همزمان با این سامانه تماس می گیرند.

«همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، امروز (دوشنبه) در پاسخ به خبرنگاران که می گفتند آیا امکان اعلام قطعی برق به مردم وجود ندارد؟ گفت: از آنجا که مصرف برق تابعی از دمای هوا است، نمی توان برای قطعی های موقتی پیش بینی داشت.

وی ادامه داد: تاکنون خاموشی برنامه ریزی شده ای در دستور کار قرار نداده ایم که ساعت های قطعی برق مشخص باشد اما مذاکراتی در این زمینه با شرکت های توزیع برق داشته ایم که بتوانیم موضوع را به نوعی به مردم آن منطقه اطلاع رسانی کنیم.

معاون وزیر نیرو درباره خاموشی های اخیر در برخی شهرها گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، 4600 مگاوات از ظرفیت 9600 مگاواتی نیروگاه های برقآبی کشور امسال کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه به ازای افزایش هر یک درجه دما، مصرف برق کل کشور 1500 مگاوات افزایش می یابد، اضافه کرد: علاوه بر کاهش تولید برق در نیروگاه های برقآبی، زمانی که مصرف برق در زمان پیک از حدی بیشتر شود، برخی تجهیزات دیگر جواب نمی دهد؛ در این شرایط ترانس ها دچار اضافه بار و کابل ها با مشکل مواجه می شوند.

این مقام مسئول توصیه کرد: مشترکان، مصرف برق خود را ١٠ درصد کاهش دهند تا به راحتی و بدون خاموشی بتوانیم از شرایط کنونی عبور کنیم.

وی با یادآوری سهم قابل توجه وسایل سرمایشی در افزایش مصرف برق در کشور گفت: از 54 هزار مگاوات مصرف برق در زمان پیک، 20 هزار مگاوات مربوط به تجهیزات سرمایشی است.

معاون وزیر نیرو در تشریح بزرگی این عدد گفت: 20 هزار مگاوات معادل کل مصرف برق چهار کشور همسایه ایران است.

حائری در پاسخ به پرسشی درباره نقش افزایش تعرفه های برق بر صرفه جویی نیز گفت: افزایش هفت درصدی نرخ تعرفه های برق به هیچ وجه اثری بر کاهش مصرف نداشت.

معاون وزیر نیرو گفت: در شرایط کنونی که قیمت تمام شده برق 2 برابر قیمت تکلیفی است، مشترکانی که بیش از سایران برق مصرف می کنند، به همان میزان بیشتر از یارانه برخوردار می شوند.

وی ر مورد میزان تفاهم نامه های امضا شده میان صنعت برق و مشترکان بخش صنعتی، کشاورزی و ... برای مدیریت مصرف در زمان پیک، گفت: تفاهم نامه هایی برای مدیریت مصرف برق به میزان یک هزار و 300 مگاوات در زمان پیک به امضا رسیده است.

حائری در مورد افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف گفت: برنامه ای در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است که با اجرای آن، نرخ برق مشترکان پر مصرف مطابق با قیمت تمام شده محاسبه می شود.
به گفته حائری، این برنامه تدوین و اجرای آن با بخشنامه افزایش تعرفه دستگاه های اداری آغاز شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: اگر مصرف برق در جامعه اصلاح شود، یک سوم ظرفیت های نیروگاهی ایجاد شده، اضافه خواهند بود؛ به عبارتی دیگر، در صورت درست مصرف کردن برق، نیاز کشور با فعالیت دو سوم از ظرفیت نیروگاهی کشور تامین می شود.

  • درخواست از شهروندان

در خاموشی های اخیر عوامل مختلفی از جمله افزایش دما، کمبود منابع آبی برای استفاده در نیروگاه های برقآبی، افزایش مصرف، پاسخگو نبودن میزان تولید و همچنین جوابگو نبودن تجهیزات انتقال و توزیع مانند ترانس ها، فیدرها و کابل ها و ... دست دارند.

اگرچه انتظار می رفت وزارت نیرو با توجه به تکرار این شرایط در سال های گذشته، شرایط کنونی را پیش بینی و برای آن اقدامی عملی می کرد اما اکنون برطرف کردن بسیاری از این مشکلات از جمله کمبود منابع آب و افزایش دما از توان آنها خارج است؛ در این شرایط فقط می توان با کاهش مصرف و بکارگیری راهکارهایی ساده به خودمان کمک کنیم و جلوی خاموشی های گاه و بیگاه را بگیریم.

  • ضرورت تکریم و پاسخگو بودن به ارباب رجوع

قطعی برق در روزهای اخیر در پایتخت، سبب شد بسیاری از شهروندان در تماس با ایرنا، ضمن انتقاد از اطلاع رسانی نکردن از این قطعی ها که مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده، از پاسخگو نبودن مجموعه وزارت نیرو و پاسخ های نامشخص گله مند و معترض باشند.

به گفته آنها، در این روزها تماس با شماره 121 حوادث برق برای پیگیری چرایی قطعی، شما را با روندی می کشاند که سرانجام آن، چیزی جز پاسخ های نامشخص و معطلی پشت تلفن، نتیجه ای به همراه ندارد؛ زیرا وقتی برای اطلاع از چرایی قطع برق، سیستم تلفن پاسخگو، شما را به کارشناسان وصل می کند، لحظه ای بعد اعلام می شود به دلیل ترافیک سنگین باید به مدت طولانی انتظار بکشید و به دنبال این پیام، ارتباط قطع می شود.

یکی از مخاطبان، این مشکلات را حتی تا دفتر بازرسی وزارت نیرو نیز کشانده است که آنها نیز گفته اند این موضوع را پیگیری می کنیم، اما سخنی از چرایی قطعی برق که این روزها در بخش های مختلف تهران دامنگیر شده، نگفته اند.

معضل مهم در قطعی برق برای برخی شهروندان، مسدود شدن کوچه ها در برخی مناطق به دلیل غافلگیر شدن و بازنشدن درب های پارکینگ های منازل بوده است.

با توجه به این مسایل، مسئولان شرکت برق بعد از قطع شدن در در روزهای اخیر، حداقل می توانستند با انتشار اطلاعیه ای، چرایی این مساله را اعلام کنند تا شهروندان برای پیشگیری از مواجه شدن با مشکلاتی که به یکباره از این قطعی برق برای آنها ایجاد می شود، اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 409610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha