همشهری آنلاین: قیمت نفت دوشنبه یازدهم تیرماه به علت افزایش صادرات نفت عربستان و بروز نشانه‌ای از رکود اقتصادی در آسیا کاهش یافت اما تحلیلگران معتقدند که با اجرای تحریم نفتی ایران، یک نوسان بزرگ در قیمت نفت رخ می‌دهد.

فارس به نقل از رویترز نوشت: قیمت نفت امروز دوشنبه يازدهم تيرماه به علت افزایش صادرات عربستان و بروز نشانه‌ای از رکود اقتصادی در آسیا که چشم‌انداز تقاضا را تضعیف می‌کند، بیش از یک درصد کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 93 سنت کاهش 78.30 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 68 سنت کاهش 73.47 دلار معامله شد.

نفت خام آمریکا هفته گذشته بیش از 8 درصد رشد قیمت را ثبت کرده بود.

ترامپ روز شنبه در توئیتی اعلام کرد که پادشاه عربستان با افزایش تولید نفت این کشور موافقت کرده است. کاخ سفید بعدا از این اظهارات عقب‌نشینی و اعلام کرد پادشاه عربستان گفته در صورتی که نیاز باشد کشورش می‌تواند تولید نفت خود را افزایش دهد.

بر اساس بررسی رویترز، تولید عربستان نسبت به ماه می روزانه 700 هزار بشکه بیشتر است و مجموع تولید این کشور به رکورد 10.72 میلیون بشکه در روز نزدیک شده است که بالاترین میزان از نوامبر 2016 به شمار می‌رود. این رقم بیش از جبران اختلال‌ در تولید دیگر کشورهای عضو اوپک است.

کاهش تولید داوطلبانه اوپک و غیراوپکی‌ها، از میزان نفت در بازارهای نفتی از سال 2017 تاکنون کاسته است و اختلال برنامه‌ریزی نشده در تولید نفت کانادا و ونزوئلا به همراه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نگرانی در مورد کمبود عرضه ایجاد کرده است.

علی‌رغم آزادسازی آشکار عرضه از سوی عربستان، بازارهای نفتی هنوز در مورد تشدید اختلافات تجاری میان آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ نظیر چین، اتحادیه اروپا، هند و کانادا آشفته است.

قطب‌های اقتصادی اصلی آسیا، چین، ژاپن و کره جنوبی، همگی یک رکود در سفارش‌های صادراتی خود در ماه ژوئن در میان تنش‌های تجاری آمریکا گزارش داده‌اند.

همچنین بازارهای نفتی در انتظار مشخص شدن اثرات تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران هستند.

موسسه اف‌جی ایی در یادداشتی نوشت: «برنامه دولت ترامپ برای تحریم ایران کاملا مشخص است. آنها در تلاشند تا صادرات نفت خام ایران، میعانات گازی و محصولات نفتی را به صفر برسانند.»

«در مجموع تا پایان سال، روزانه 2.4 تا 2.7 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران با ریسک مواجه است...ما همگی باید برای یک نوسان بزرگ احتمالی در قیمت‌ها آماده شویم.»

کد خبر 409567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha