همشهری آنلاین: سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ابرکوه گفت: پنج راس کره گورخر ایرانی طی چند روز گذشته در منطقه پنج انگشت سایت تکثیر و نگهداری این حیوان متولد شدند، به این ترتیب تعداد گورخرها به ۲۳ راس افزایش یافت.

تعداد گورخرهای ایرانی در ابرکوه به ۲۳ راس رسید

به گزارش ايرنا، حسن تیموری روز یکشنبه گفت: کره گورخرها در سلامت کامل بسر می‌برند که تعداد زایمان گورخرها از اوایل خرداد ماه 97 تاکنون به 6 راس رسید.

این مسئول با اشاره به آغاز فعالیت سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه در سال 1389 تاکید کرد: هم اکنون 17 راس گورخر ایرانی و سه راس کره ماده و سه راس کره نر در این سایت نگه‌داری می‌شوند.

وی با اشاره به این که دوره بارداری گورخر 12 ماه است، افزود: کره گورخرها معمولا در 48 ماهگی بالغ می‌شوند.

تیموری ادامه داد: اگر شرایط آب و هوایی منطقه خوب باشد و منبع غذایی حیوان به اندازه کافی تامین شود، گورخرهای ایرانی هر سال قادر به زادآوری هستند.

سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست ابرکوه، با بیان این که این شهرستان در گذشته یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش استان یزد بود، افزود: تا اواخر دهه 40، گونه‌های جانوری گورخر، آهو و جبیر در آن می‌زیست و حتی در گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت کویر، از ابرکوه به عنوان یکی از زیستگاه‌های خوب پرورش گورخر نام برده شد.

سایت تکثیر گورخر ایرانی در منطقه پنج انگشت در منطقه‌ای به مساحت حدود 200 هکتار در 60 کیلومتری جاده ابرکوه - مروست استان یزد واقع است.

کارشناسان اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ابرکوه در نظر دارند تا در آینده گونه‌هایی که در دشت ابرکوه منقرض شدند را احیا کنند.

تاکنون بیش از 800 گونه گیاهی، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شدند.

60 نیروی محیط‌بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان را مراقبت می‌کنند.

مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 409542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha