همشهری آنلاین: سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس گفت: ۱۰ گونه دریایی به دلایل گوناگون از جمله ورود انواع پساب و آلودگی‌ها، کاهش ورود آب شیرین رودخانه‌ها به دریا و تغییرهای اقلیمی در خطر انقراض قرار دارند.

۱۰ گونه دریایی خلیج فارس در خطر انقراض است

به گزارش ايرنا، صمد حمزه‌ئی روز یکشنبه گفت: تخریب زیستگاه‌های دریایی، تخلیه سوخت قاچاق، آلودگی‌های نفتی و صید بی‌رویه را هم باید به دلایل یاد شده افزود.

وی ادامه داد: با توجه به روند کنونی ورود فاضلاب و مواد آلی به دریا می‌توان گفت در اکوسیستم دریا تغییر ایجاد شده و از تعداد گونه‌های مفید کاسته و بر گونه‌های غیر مفید افزوده شده است.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس اضافه کرد: کاهش ورودی آب رودخانه‌ها به مَصَب‌ها که محل ورود آب شیرین و مواد مغذی به دریا هستند موجب کاهش تخم‌ریزی و لارو ریزی آبزیان در این مکان‌ها می‌شود و بر تولید مثل آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

حمزه‌ئی ابراز داشت: برخی گونه‌های آبزی نیز در برابر افزایش درجه شوری آب حساس هستند و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید هنگام انجام طرح مطالعه و احداث آب شیرین‌کن‌ها به این موضوع توجه داشته و تاثیرهای منفی آن را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به نیمه بسته بودن خلیج فارس عوامل آلاینده ماندگاری و تاثیر مُخَرب بیشتری بر موجودهای دریایی می‌گذارند.

به گفته وی، خطر انقراض آبزیان خلیج فارس معیشت انسان به خصوص صیادان و ساحل‌نشینان را متاثر می‌کند که باید با اقدام‌هایی، گونه‌های دریایی را از خطر انقراض نجات داد.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس یادآور شد: برخی کشورها اقدام‌هایی با این هدف انجام داده‌اند که می‌توان به تلاش آنها برای کاهش ورود آلاینده‌های زیست محیطی به دریا و جلوگیری از صید آبزیان در معرض خطر اشاره کرد.

حمزه‌ئی عنوان کرد: در برخی کشورها که علاقه خاصی به مصرف برخی گونه‌های در معرض خطر انقراض وجود دارد و نسبت به ایجاد مزرعه‌های پرورش آبزیان در دریا اقدام شده است.

وی لاک‌پشت پوزه عقابی و ماهیان حلوا سفید خلیج فارس و هامون، دولفین و نهنگ خلیج فارس را از جمله مهم‌ترین گونه‌هایی ذکر کرد که در معرض انقراض هستند.

کد خبر 409533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha