دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی در بریتانیا نشان می‌دهد ویزیت مداوم بوسیله یک پزشک مشابه ممکن است به سالم ماندن و طولانی شدن عمر بیمار کمک کند.

doctor

به گزارش هلث‌دی پژوهشگران ۲۲ بررسی از ۹ کشور با فرهنگ‌ها و نظام‌های بهداشتی متفاوت را بازبینی کردند. ۱۸ بررسی از این ۲۲ بررسی به این نتیجه رسیده بودند که ماندن با یک دکتر برای مدت طولانی در مقایسه با عوض کردن دکتر باعث به‌طور عمده‌ای باعث کاهش مرگ‌های زودرس می‌شود.

دکتر دنیس پریرا گری، استاد ممتاز دانشگاه اکستر در انگلستان و سرپرست این بررسی گفت:‌ «در حاضر امکان اینکه بیمار دکتر مورد انتخابش را ببیند، یک امتیاز اجتماعی است؛ اما یافته‌های ما نشان می‌دهد این امکان باعث بهبود کیفیت کار پزشکی می‌شود و اثرات عمیقی بر همه نظام‌های بهداشتی دارد.»

گری که رئیس پیشین انجمن سلطنتی پزشکان عمومی و آکادمی انجمن سلطنتی پزشکی بریتانیا بوده است، گفت این بررسی نخستین بازبینی سیستمی درباره رابطه میان تداوم مراقبت به‌وسیله یک پزشک و میزان‌های مرگ بیماران است.

به گفت گری، ویزیت شدن مداوم به‌وسیله پزشک عمومی یا پزشک مراقبت‌های اولیه مشابه نه‌تنها طول عمر را افزایش می‌دهد، بلکه همین قضیه در مورد پزشکان متخصص مانند جراحان و روان‌پزشکان نیز صادق است.

او دراین‌باره گفت: «بیماران با دکترهایی که با آنان سابقه آشنایی دارند، راحت‌تر صحبت می‌کنند و بعد دکترها هم می‌توانند بهتر مشکلات بیمار را دریابند و توصیه‌ها و درمان‌های مناسب‌تری را به بیماران ارائه دهند.»

گری افزود گرچه تکنولوژی باعث پیشرفت‌هایی در مراقبت‌های پزشکی شده است، این بررسی نشان می‌دهد که عوامل انسانی مانند تداوم مراقبت به‌وسیله یک پزشک مشابه هنوز عامل مهمی است و درواقع بر مرگ و زندگی فرد اثر می‌گذارد.

دکتر مارک سیگل استاد پزشکی در کالج پزشکی لانگون در دانشگاه نیویورک که در این بررسی شرکت نداشت، می‌گوید آشنا بودن پزشکان با بیمارانشان، دانستن سابقه‌، عادات و شخصیتشان می‌توان بهتر شدن پیامدهای درمانی کمک کند.

به گفته سیگل، با وجود پیشرفت‌ها در تکنولوژی اطلاعات پزشکی، هنوز ارتباط میان پزشکان ناقص است. برای مثال بیماری که برای درمان به کلینیک‌ها یا بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند، ممکن است در هر ویزیت دکتر مشابهی را نبیند.

به گفته او یک مشکل دیگر این است که امروزه دکترها زمان کمتری را برای هر بیمار صرف می‌کنند و این کاهش زمان رودررو بودن با بیمار زیان‌آور است.

سیگل می‌گوید رابطه شخصی میان بیمار و مراقبش باید شامل پرستاران و پزشکیاران هم بشود. به نظر او ایده اصلی «شخصی‌سازی» صنعت مراقبت بهداشتی و تداوم مراقبت به‌وسیله پزشک مشابه است.

کد خبر 409401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha