همشهری آنلاین: یک پژوهش نشان می‌دهد که آلودگی هوا حتی در مقدارهایی که ایمن شمرده می‌شوند، ممکن است خطر دیابت را افزایش دهد.

به گزارش هلث‌دی این پژوهشگران می‌گویند کاهش آلودگی هوا می‌تواند شیوع  دیابت را هم در کشورهای با میزان آلودگی بالاتر و هم کشورهای با آلودگی پایین‌تر کاهش دهد.

دکتر زیاد العلی، استادیار پزشکی در دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس آمریکا و سرپرست این پژوهش گفت: «پژوهش ما نشان‌دهنده ارتباط عمده میان آلودگی هوا و دیابت در سطح جهان است.»

به گفته العلی این بررسی نشان داد که آلودگی حتی به مقدارهای کم در حال حاضر بر اساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت و سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا بی‌خطر شمرده می‌شود، با افزایش خطر دیابت همراهی دارد.

به گفته او برخلاف ادعای گروه‌های لابی صنایع، شواهد حاکی از آن است که میزان‌های آلودگی هوا که در حال حاضر ایمن شمرده می‌شوند، بی‌خطر نیستند و باید معیارهای فعلی بازنگری شوند.

البته یافته‌های این بررسی ثابت نمی‌کند که آلودگی هوا باعث دیابت می‌شود.

پژوهشگران در این بررسی به این تخمین رسیدند که آلودگی هوا در ۳.۲ میلیون مورد جدید دریابت در سال ۲۰۱۶ دخیل بوده است، یعنی حدود ۱۴ درصد کل موارد جدید بیماری در آن سال.

این پژوهشگران همچنین تخمین زدند که ۸.۲ میلیون سال زندگی سالم در سال ۲۰۱۶ به علت دیابت مربوط به آلودگی هوا از دست رفته است.

دیابت بیش از ۴۲۰ میلیون نفر را در سراسر جهان را گرفتار می‌کند. عوامل خطرساز برای نوع شایع‌تر دیابت، دیابت نوع ۲ شامل رژیم غذایی ناسالم و بی‌حرکتی و چاقی می‌شود، اما این بررسی اهمیت آلودگی هوای خارج از خانه را در ایجاد دیابت برجسته می‌کند.

این پژوهشگران می‌گویند تصور بر این است که آلودگی هوا تولید انسولین را کاهش می‌دهد و باعث برانگیخته شدن التهاب می‌شود و مانع از تبدیل قند خون به انرژی می‌شود که بدن برای حفظ سلامت به آن نیاز دارد.

نتایج این بررسی در ژورنال The Lancet Health منتشر شده است.

پژوهش‌های پیشین آلودگی هوا را با بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان و بیماری کلیه ارتباط داده‌اند.

کد خبر 409386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha