همشهری آنلاین: دبیر کمیسیون ماده ۱۶ (رسیدگی به شکایات جانبازان) بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بیشترین شکایات جانبازان در کمیسیون ماده ۱۶ مربوط به موضوع احراز جانبازی است.

ایثارگران

به گزارش بنیاد شهید، علیرضا اسماعیلی در این خصوص توضیح داد: با تشکیل دولت تدبیر و امید و حمایت ‌های ریاست عالی بنیاد شهید، روند رسیدگی به پرونده های جانبازان و ایثارگران سرعت بیشتری یافت؛ به‌ طوری‌ که در سال 1396 تعداد جلسات این کمیسیون به 147 جلسه و تعداد آرا به سه هزار و 517 پرونده افزایش یافت.

وی در خصوص جمع کل جلسات برگزارشده از سال 1392 تا پایان سال 1396 گفت: از زمان شروع به کار دولت یازدهم تا پایان سال 1396، در مجموع 727 جلسه در دبیرخانه کمیسیون برگزار شد و تعداد کل شکایات واردشده به دبیرخانه در این مدت، 15 هزار و 948 پرونده است که از این تعداد به 12 هزار و 869 پرونده رسیدگی و منجر به صدور رای شده است.

دبیر کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات جانبازان در خصوص آمارهای تفکیکی 12 هزار و 869 پرونده رسیدگی شده در این مدت اظهار داشت: از این تعداد پرونده، چهار هزار و 134 پرونده مربوط به احراز جانبازی و هشت هزار و 735 پرونده به شکایت از دستگاه‌ ها اختصاص داشته است.

اسماعیلی با اشاره به بازخورد آرای صادرشده توسط کمیسیون ماده 16 تصریح کرد: بهترین راه برای سنجش و ارزیابی عملکرد درستی صدور آرا در کمیسیون، آرای صادره قطعی دیوان عدالت اداری در خصوص شکایات انجام‌ گرفته از رای کمیسیون ماده 16 است؛ به ‌طوری‌ که در سال 1395 از 662 پرونده شکایتی در دیوان عدالت اداری، تنها سه پرونده منجر به نقض رای کمیسیون و رای به ورود شکایت توسط دیوان عدالت اداری صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1396 نیز از 953 پرونده شکایتی در دیوان عدالت اداری، 9 فقره پرونده منجر به نقض رای کمیسیون و رای به ورود شکایت توسط دیوان عدالت اداری صادر شده است که به ترتیب 36 صدم درصد و 8 صدم درصد کل شکایات در دیوان هستند. این آمار نشان ‌دهنده قانون‌ گرایی و صحیح بودن آرای صادره در کمیسیون ماده 16 است.

دبیر کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات جانبازان در خصوص موضوع شکایات طرح شده از سوی ایثارگران در این کمیسیون گفت: بیشترین شکایات وارده به دبیرخانه کمیسیون ماده 16، به ترتیب شامل ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و ماده 60 قانون جامع خدمات ‌رسانی به ایثارگران در خصوص اعاده به کار است. همچنین ماده 8 قانون تسهیلات با موضوع تبدیل وضعیت استخدامی و ایجاد امنیت شغلی نیز بیشترین شکایات را شامل می شود.

اسماعیلی افزود: همچنین ماده 9 قانون تسهیلات با موضوع کسر ساعت کاری و بحث تنزل پست و ایجاد پست هم ‌طراز، ماده 12 قانون تسهیلات استفاده از ماموریت آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و استفاده از ماده 18 قانون تسهیلات از نظر مزایا و امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر از دیگر موارد شکایتی است.

دبیر کمیسیون ماده 16 گفت: به استناد تبصره 2 بند «ب» ماده 2 قانون تسهیلات، کمیسیون ماده 16 مرجع تشخیص و تطبیق جانبازی در موارد اختلاف‌نظر بین بنیاد و نیروهای مسلح است و تا قبل از تصویب قانون جامع و آیین‌نامه مصادیق عملی شهید و امور ایثارگران و در حکم شهید مصوب هیات دولت در سال 1393، سهم بسزایی از شکایات را شامل می ‌شد که خواسته شاکی عدم احراز جانبازی در بنیاد بوده است.

اسماعیلی در خصوص بیشترین موادی از قانون جامع خدمات ‌رسانی به ایثارگران که در جلسات کمیسیون ماده 16 مطرح می‌ شوند، اظهار داشت: عمده این مواد از ماده 13 در خصوص تامین 100 درصد هزینه بهداشتی درمانی خانواده شاهد، جانبازان و آزادگان و افراد تحت تکفل آنان، ماده 21 در خصوص تامین 25 درصد نیازهای استخدامی دستگاه‌ های مشمول ماده 2 قانون جامع از جامعه ایثارگری، ماده 27 در خصوص مدت خدمت داوطلبانه جانبازان، آزادگان و شهدا در جبهه قبل از استخدام و اشتغال که جزو سنوات قابل قبول از لحاظ بیمه و بازنشستگی محسوب می ‌شود و ماده 37 در خصوص کسورات بازنشستگی سهم اسرا، آزادگان و جانبازان شاغل و حالت اشتغال در دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون جامع است.

وی افزود: همچنین ماده 40 در خصوص حقوق بازنشستگی شهدا، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال معادل آخرین حقوق و مزایای دریافتی، ماده 51 در خصوص فوق‌العاده ایثارگری، ماده 56 در خصوص معافیت از پرداخت مالیات افراد شاغل دستگاه ‌های موضوع ماده 2 قانون جامع، ماده 60 در خصوص اعاده به کار افراد مشمول، ماده 66 در خصوص تأمین و پرداخت 100 درصد هزینه شهریه تمامی دانشجویان مطابق آئین ‌نامه، ماده 70 در خصوص اعطای سهمیه‌ های ورود به دانشگاه‌ ها موسسات آموزش عالی و ماده 71 در خصوص تامین 10 درصد اعضای هیات‌علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها از بین جامعه ایثارگران از دیگر موادی از قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند که در جلسات کمیسیون ماده 16 مطرح می ‌شوند.

دبیر کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات اضافه کرد: جانبازان و فرزندان شهدا و خانواده شاهد برای طرح شکایت، نیازی به مراجعه به مرکز ندارند و صرفا از طریق نمایندگی‌ های مستقر در بنیادشهید استان مربوطه می‌ توانند شکایت خود را از طریق سیستم سجایا به مرکز منتقل کنند.

تعداد کل جانبازان در کشور به 574 هزار و 101 نفر می رسد که 336 هزار و 282 نفر معادل 59 درصد جانبازان زیر 25 درصد و 237 هزار و 819 نفر، معادل 41 درصد نیز جانبازان 25 درصد و بالاتر هستند. تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس نیز 43 هزار و 173 نفر است.

کد خبر 409367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha