همشهری آنلاین: از سال ۱۹۲۶ تا کنون ده تن سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال آلمان را عهده‌دار بوده‌اند.

Trainers

این ۱۰ تن عبارتند از پروفسور اُتو نرتس (۱۹۲۶ تا ۱۹۳۶)، زپ هربرگر (۱۹۳۶ تا ۱۹۶۴)، هلموت شون (۱۹۶۴ تا ۱۹۷۸)، یوپ دروال (۱۹۷۸ تا ۱۹۸۴)، فرانتس بکن‌باوئر (۱۹۸۴ تا ۱۹۹۰)، برتی فوگتس (۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸)، اریش ریبک (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰)، رودی فولر (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴)، یورگن کلینس‌مان (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶) و یوآخیم لوو (۲۰۰۶ تا کنون).

  • پروفسور اُتو نرتس (۱۹۲۶ تا ۱۹۳۶)

تیم ملی فوتبال آلمان برای اولین بار در اواسط دهه‌ ۱۹۲۰ میلادی صاحب سرمربی شد: اُتو نرتس. این مربی تحصیلات ورزشی نداشت و به جای آن دانش‌آموخته‌ علوم تربیتی و پزشکی بود. روش‌های او را خشک و معلم‌مآبانه توصیف کرده‌اند. تیم آلمان با هدایت نرتس در نخستین حضور در جام جهانی سوم شد. کارنامه‌ اتو نرتس در مقام سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان در یک نگاه: ۷۰ بازی / ۴۲ برد / ۱۰ تساوی / ۱۸ شکست.

  • زپ هربرگر (۱۹۳۶ تا ۱۹۶۴)

یوزف (زپ) هربرگر در مجموع ۲۰ سال سرمربی تیم ملی آلمان بود. او که از محبوبیت زیادی برخوردار بود، سکان هدایت تیم ملی این کشور را پس از ویرانی‌های سراسری جنگ جهانی دوم، بار دیگر در دست گرفت و ۸ سال بعد این تیم را در نخستین حضور پس از جنگ، قهرمان جهان کرد. کارنامه‌ زپ هربرگر در مقام سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان در یک نگاه: ۱۶۷ بازی / ۹۴ برد / ۲۷ تساوی / ۴۶ شکست / قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۴.

  • هلموت شون (۱۹۶۴ تا ۱۹۷۸)

هلموت شون از نظر فنی مربی بسیار کارآمد و در شرایط بدون استرس و اضطراب، شخصیتی شوخ‌طبع و جذاب بود. تیم ملی آلمان در دوران سرمربی‌گری هلموت شون دوران موفقی را پشت سر گذاشت و سرانجام در سال ۱۹۷۴ در خانه خود قهرمان جهان شد. کارنامه‌ هلموت شون در مقام سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان در یک نگاه: ۱۳۹ بازی / ۸۷ برد / ۳۱ تساوی / ۲۱ شکست / قهرمانی اروپا در سال ۱۹۷۲ و قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۴.

  • یوپ دروال (۱۹۷۸ تا ۱۹۸۴)

یوپ دروال در فاصله‌ سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۴ که سرمربیگری تیم آلمان را بر عهده داشت، به‌جای تهدید یا کنترل بازیکنان و تبدیل اردوی تمرین به پادگان نظامی، سیاست به اصطلاح "قلاده‌ بلند" را در پیش گرفت و محل اردوی تیم را برای شاگردانش به "هتلی مجلل" تبدیل کرد. کارنامه‌ یوپ دروال در مقام سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان در یک نگاه: ۶۷ بازی / ۴۴ برد / ۱۲ تساوی / ۱۱ شکست / قهرمانی اروپا در سال ۱۹۸۰.

بکن‌باوئر نخستین آلمانی و دومین نفر در جهان (پس از ماریو زاگالوی برزیلی) است که هم به‌عنوان بازیکن و هم مربی قهرمان جهان شد. او در نخستین تجربه جام جهانی در کسوت سرمربی، آلمان را به نایب ‌قهرمانی ۱۹۸۶ مکزیک رساند و ۴ سال بعد قهرمان جهان شد. کارنامه بکن‌باوئر در مقام سرمربی تیم ملی آلمان در یک نگاه: ۶۶ بازی / ۳۴ برد / ۲۰ تساوی / ۱۲ شکست / نایب‌ قهرمانی جهان در سال ۱۹۸۶ و قهرمانی جهان در سال ۱۹۹۰.

برتی فوگتس در دوران فعالیتش به عنوان بازیکن، قهرمانی جهان و اروپا را تجربه کرد. او در دوران مربیگری به همراه آلمان قهرمان اروپا شد، اما دو بار بخت فتح قله فوتبال جهان را از دست داد. او در سال ۱۹۹۸ در پی افزایش انتقادها از سمت خود کناره گرفت. سمت او به اریش ریبک سپرده شد. کارنامه‌ فوگتس در مقام سرمربی تیم ملی آلمان در یک نگاه: ۱۰۲ بازی / ۶۶ برد / ۲۴ تساوی / ۱۲شکست / قهرمانی اروپا در سال ۱۹۹۶.

  • اریش ریبک (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰)

اریش ریبک در فاصله‌ سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ میلادی، هفتمین مربی تیم ملی فوتبال آلمان بود. در تابستان ۲۰۰۰ تیم فوتبال آلمان تحت سرمربی‌گری او در رقابت‌های قهرمانی اروپا در هلند و بلژیک در دور مقدماتی حذف شد. ریبک در پی این فضاحت و شکست بزرگ از مقامش کناره گرفت. کارنامه‌ اریش ریبک در مقام سرمربی تیم ملی آلمان در یک نگاه: ۲۴ بازی / ۱۰ برد / ۶ تساوی / ۸ شکست.

پس از برکناری اریش ریبک در پی نتایج ضعیف در رقابت‌های قهرمانی اروپای ۲۰۰۰، قرعه‌ سرمربیگری تیم آلمان به نام رودی فولر افتاد. او در سال ۲۰۰۲ آلمان را به نایب ‌قهرمانی جهان رساند، اما در پی ناکامی ملی‌پوشان آلمان در جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۴ از مقام خود کناره گرفت. کارنامه‌ فولر در مقام سرمربی تیم ملی آلمان در یک نگاه: ۵۳ بازی / ۲۹ برد / ۱۱ تساوی / ۱۳ شکست / نایب ‌قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۲.

با آمدن یورگن کلینزمان فصلی تازه و پر از نوآوری در تاریخ تیم ملی آلمان آغاز شد. یکی از ویژگی‌های او روحیه دادن به تیم بحران‌زده‌ای بود که اعتماد هواداران، مهم‌ترین سرمایه‌ معنوی خود را از دست داده بود. آلمان با هدایت او در جام جهانی ۲۰۰۶ به مقام سوم جهان رسید. کارنامه یورگن کلینزمان در مقام سرمربی تیم ملی آلمان در یک نگاه: ۳۴ بازی / ۲۰ برد / ۸ تساوی / ۶ شکست / مقام سوم جهان در سال ۲۰۰۶.

لوو پس از جام جهانی ۲۰۰۶ هدایت ملی‌پوشان آلمان را بر عهده گرفت و جوان‌گرایی و نوآوری‌های کلینس‌مان را تداوم بخشید. ملی‌پوشان آلمان تحت سرمربی‌گری لوو فوتبالی جذاب ارائه کردند و در سال ۲۰۱۴ موفق شدندعنوان قهرمانی جهان را کسب کنند.

ملی‌پوشان آلمان در بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ تحت سرمربی‌گری لوو همواره توانستند در جمع چهار تیم برتر اروپا یا جهان در چارچوب مسابقات جام ملت‌های اروپا و جام جهانی قرار گیرند. اوج موفقیت یوآخیم لوو به همراه تیم ملی آلمان کسب عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ در برزیل بود.

آلمان که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به عنوان مدافع قهرمانی قدم به میدان گذشته بود، در همان دور گروهی در پی دو شکست و یک پیروزی از رقابت‌ها حذف شد. این نخستین بار بود که تیم ملی فوتبال آلمان در مرحله گروهی جام جهانی حذف شد. کارنامه لوو در یک نگاه (تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸): ۱۶۵ بازی / ۱۰۸ برد / ۳۰ تساوی / ۲۷ شکست / نایب‌ قهرماني اروپا در سال ۲۰۰۸ / مقام سوم جهان در سال ۲۰۱۰ / قهرماني جهان سال ۲۰۱۴.

  • سرمربی بعدی؟

قرارداد لوو با فدراسیون فوتبال آلمان تا سال ۲۰۲۲ معتبر است. مسئولين فدراسیون پیش از جام جهانی گفته بودند که نتیجه عملکرد ملی‌پوشان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تأثیری بر ادامه همکاری دو طرف نخواهد داشت. البته حال با توجه به حذف تاریخی آلمان در جام جهانی ۲۰۱۸ بحث بر سر کناره‌گیری لوو بالا گرفته است. گمانه‌زنی‌ها در مورد این که چه کسی جانشین او خواهد شد، زمانی به جریان خواهد افتاد که لوو استعفا دهد.

 

کد خبر 409313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha