همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییرات اقلیمی در چند دهه اخیر گفت: ۴۲ درصد جزایر جنوبی کشور در ۵۰ سال آینده زیر آب می‌رود.

۴۲ درصد جزایر جنوبی کشور در ۵۰ سال آینده زیر آب می‌رود

به گزارش ایسنا، پروین فرشچی در همایش راهبردی مصرف بهینه آب در کشاورزی که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: میزان بارندگی بیشتر نشده و با توجه به این که نیاز آبی ما افزایش پیدا کرده است، از همین الان باید برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ‌سازی نیز اقدامات موثرتری انجام شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بازنگری در وضعیت مدیریت آب و چشم‌انداز اهداف توسعه‌ای باید صورت گیرد، اظهار کرد: برنامه توسعه ششم با تاخیر یک ساله شروع شده است و اجرای آن عزم جدی می‌طلبد.

وی با بیان این که ۳۳ درصد از نیاز آبی کشور از دریاها تامین می‌شود، در مورد اجرای طرح انتقال آب دریای خزر گفت: در مورد انتقال آب دریای خزر با توجه به مشاوره‌های بسیار به این نتیجه رسیدم که انتقال بین حوزه‌ای دریایی خزر مشکلات زیست محیطی و هزینه زیادی دارد. شیرین‌سازی آب در مبدا هم مقرون به‌ صرفه نیست اما ممکن است گاهی به این نتیجه برسیم بخشی از نیازهای آبی استان‌های حاشیه دریا را با آب شیرین‌کن تامین کنیم ولی برای بین حوزه‌ای مقرون به صرفه نیست.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از احتمال اجرای طرح تامین نیازهای آبی کشور از دریای عمان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح نیاز است که حساسیت‌های زیست محیطی به صورت جدی در نظر گرفته شود و این موضوع در دست بررسی است.

وی با بیان این که در کشور در زمینه بازچرخانی فاضلاب‌ها اقدامات مناسبی انجام نشده است، گفت: بازچرخانی فاضلاب‌ها بسیار مهم است زیرا با بازچرخانی درصد زیادی از نیازهای آبی کشور تامین می‌شود.

فرشچی با اشاره به این که دانش‌ سنتی در برنامه‌ریزی و مدیریت ما به کار گرفته شود، اظهار کرد: دانشی که نزد کشاورزان، ماهیگیران و جوامع بومی است و مدیریت قنات، الگوی کشت در گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 409308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha