همشهری آنلاین: بانک مرکزی با هماهنکی بورس اوراق بهادار از روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه در اقدامی جدید، امکان عرضه تمامی حواله‌های پیش فروش شده سکه را در بورس فراهم می‌کند. این اوراق پس از موعد سررسید در حکم مالکیت سکه طلا بوده و قابل خرید و فروش در صرافی‌ها خواهند بود.

سکه تمام

به گزارش پايگاه اطلاع رساني بانك مركزي، سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در خصوص طرح پیش فروش سکه که در راستای ایجاد تعادل قیمت سکه در دستور کار این بانک قرار گرفته است، گفت: بر اساس این طرح 7.6 میلیون سکه از بهمن ماه سال 96 تا اواسط اردیبهشت 97 پیش‌فروش شد و به نظر می‌رسد با تزریق این تعداد سکه به بازار کاملا شاهد متعادل شدن وضعیت قیمتی سکه طلا باشیم.

وي افزود: بنابراين از آنجایی که موعد تحویل این سکه‌ها با فواصل زمانی متفاوت است و به مرور به بازار وارد خواهد شد این اثرگذاری تدریجی خواهد بود. با توجه به تداوم التهابات فعلی بازار سکه طلا، بانک مرکزی با هماهنکی بورس اوراق بهادار از روز یکشنبه 10 تیر ماه در اقدامی جدید امکان عرضه تمامی حواله‌های پیش فروش شده را در بورس فراهم می‌کند که با این کار ضمن پاسخگویی به عطش متقاضیان و متعاملین سکه طلا، شاهد تحرک بخشی سمت عرضه بازار خواهیم بود.

دبیرکل بانک مرکزی در خصوص وعده تحویل سکه‌های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی گفت: این بانک متعهد به تحویل تمامی سکه‌های پیش فروش شده است و آمادگی کامل برای این امر وجود دارد. با این حال امکان جدیدی در راستای نقدپذیری و تبادل گواهی‌های پیش خرید سکه برای پیش خریدکنندگان به وجود آوردیم تا این افراد بتوانند گواهی سکه‌های خود را قبل از سررسید، در بازار بورس به فروش رسانند. همچنین کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه سکه دارند می‌توانند با مراجعه به بورس، اوراق سکه را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در طرح پیش فروش سکه، نقدینگی قابل توجهی جمع‌آوری شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد مردم علاقه زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند و بر همین اساس، در طرح جدید بانک مرکزی کسانی که موفق به خرید سکه در زمان پیش فروش نشدند فرصتی برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه دارند. در واقع تا زمان سررسید گواهی سکه‌های پیش فروش شده، بازارسازی دیگری در قالب اوراق سکه در بورس انجام می‌شود. این اوراق پس از موعد سررسید نیز هم در حکم مالکیت سکه طلا بوده و قابل خرید و فروش در صرافی‌ها خواهند بود.

دبیرکل بانک مرکزی در خصوص سازوکار اجرایی اوراق سکه، گفت: پیش خریدکنندگان می‌توانند با مراجعه به کارگزاری مربوطه، گواهی پیش خریدشده سکه را به اوراق سکه تبدیل کنند و از طریق کارگزاری، کل سکه پیش خریدشده یا بخشی از آن را عرضه و به صورت توافقی و بر اساس قیمت پایه‌ای که مشخص می‌شود، واگذار کنند. دارندگان نهایی این اوراق که در حکم سند مالکیت سکه‌های طلا بوده پس از زمان سررسید می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی، سکه خود را تحویل گیرند و یا از خدمات نگهداری بانک ملی و یا کارگزار مربوطه استفاده کرده و مخاطرات ناشی از سرقت و مفقودی سکه‌های طلا را کامل از خود دور كنند. همچنین این گواهی‌ها قابلیت خرید و فروش در صرافی‌ها را خواهند داشت و عملا نیازی به تحویل و نگهداری سکه‌های طلا نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به قوانین کشور، اوراق سکه که در بورس عرضه می‌شود معاف از مالیات است.

دبیرکل بانک مرکزی متذکر شد: پس از اجرایی شدن این طرح، نسبت به بررسی مجدد شرایط بازار سکه طلا مبادرت خواهد شد و در صورت لزوم، مجددا پیش فروش سکه طلا در قالب اوراق سکه طلا از طریق بورس عرضه خواهد شد که این عرضه علاوه بر 7.6 میلیون قطعه پیش فروش شده فعلی است.

در طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی بیش از یکصد هزار نفر اقدام به پیش خرید بیش از 7 میلیون و 600 هزار قطعه سکه کردند که تاکنون بیش از 800 هزار سکه آن توزیع شده و در تیر و مرداد نیز حدود یک میلیون سکه نیز روانه بازار می‌شود. همچنین دارندگان بیش از 20 هزار سکه که سررسید آن گذشته است نیز مراجعه‌ای برای دریافت سکه‌های خود نداشتند.

کد خبر 409238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha