علی ابراهیمی: نمایندگان شرکت‌های خودروسازی فرانسوی با حضور در تهران سازوکارهای اجرایی قراردادهای تولید مشترک پس از خروج آمریکا از برجام را بررسی کردند و به‌زودی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند.

خودرو سازان رنو -پژو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگو با همشهری از ادامه مذاکره با شرکت‌های پژو-سیتروئن و رنو در تهران برای بررسی و تعیین سازوکارهای چگونگی تداوم اجرای قراردادهای همکاری تولید مشترک خودرو خبر داد.

منصور معظمی که برای توضیح در مورد سرنوشت این قراردادها به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رفته بود، اعلام کرد: همانطور که دراین جلسه تأکید کردم مذاکرات با خودروسازان خارجی طبق روال در حال انجام است و شرکت‌های خودروسازی فرانسوی به ادامه اجرای قراردادهای تولید مشترک خودرو علاقه‌مند هستند اما به‌دلیل برخی محدودیت‌ها و تنگناهای اعمال شده آمریکایی‌ها، خودروسازان خارجی به‌دنبال آن هستند که بتوانند به‌نحوی راهکاری برای رفع مسائل و مشکلاتی که ممکن است در آینده از طریق آمریکایی‌ها باعث آزار و اذیت یا ایجاد محدودیت برای فعالیت آنها شود، پیدا کنند.

منصور معظمی افزود: براساس مذاکراتی که تا‌کنون انجام شده و اطلاعاتی که در اختیار داریم، این شرکت‌های خودروسازی برای تداوم همکاری با شرکای ایرانی بسیار علاقه‌مند و جدی هستند. اما واقعیت آن است که آمریکایی‌ها به‌دنبال اعمال شرارت هستند و باید با صبر و تامل کمک کنیم تا این شرکت‌های خودروسازی با انجام بررسی‌های لازم و مذاکره با آمریکایی‌ها اینگونه مسائل و مشکلات احتمالی را حل و فصل کنند. او با بیان اینکه مذاکرات رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای چگونگی اجرای قرارداد تولید مشترک خودرو طبق روال در حال انجام است، افزود: شرکت‌های خودروسازی خارجی از شرکای ایرانی مهلت خواسته‌اند تا موانع و مشکلات موجود را به‌نحوی حل و فصل کنند.

  • بسته‌های جدید همکاری خودرویی

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تأکید بر ادامه مذاکرات خودروسازان فرانسوی(پژو- سیتروئن و رنو) با شرکای ایرانی به مهر گفت: خودروسازان فرانسوی تا چند روز آینده در مورد نحوه و آینده همکاری خود با خودروسازان ایرانی تصمیم‌گیری کرده و بسته‌های تازه برای تداوم این همکاری ارائه خواهند کرد.

محسن صالحی‌نیا با تشریح جزئیات جلسات وزارت صنعت با خودروسازان فرانسوی، از ابزار علاقه‌مندی آنها برای ماندن در ایران بعد از خروج ترامپ از برجام خبر داد و گفت: پژو و رنو می‌خواهند در ایران بمانند و پژو برای بررسی ادامه همکاری از ایران مهلت گرفته است. او از برگزاری جلسات مکرر وزارت صنعت با خودروسازان خارجی شریک ایران، بعد از خروج آمریکا از برجام خبر داد و گفت: در هفته‌های گذشته یک جلسه با مقامات شرکت رنو و یک جلسه با شرکت پژو فرانسه برگزار شده که در تمام این جلسات، خواسته آنها ایجاد شرایطی برای ماندن در ایران و حفظ قرارداد جوینت‌ونچر است. به هر حال آنها در این مدت روی قرارداد خود با ایران وقت و هزینه زیادی گذاشته و سرمایه‌هایی را هم به ایران آورده‌اند.

  • فرانسوی‌ها خواستار ماندن در ایران

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: عزم این 2کشور در انجام پروژه در ایران و حفظ قرارداد جوینت ونچر است؛ اما به هرحال محدودیت‌های آمریکا نیز می‌تواند تا حدودی در این قراردادها، مشکل‌ساز شود. طبق قرارداد، اکنون پژو بخشی از سرمایه مورد توافق در قرارداد را به ایران آورده و به زمین و سوله تبدیل کرده است که بخشی از آن به‌عنوان خطوط تولید و مونتاژ و سرمایه‌گذاری در دارایی، نیروی مهندسی و تأمین قطعات است؛

بنابراین براساس قراردادی که میان ایران و این شرکت فرانسوی وجود دارد، درصورت خروج پژو از قرارداد، باید پنالتی‌های لازم را به ایران بدهد. صالحی‌نیا افزود: در شکل کلان، برای محاسبه جرایم براساس قرارداد عمل می‌شود، ولی تصور ما این است که شرکت پژو هم برای هرگونه تصمیم‌گیری در این باره، هزینه- فایده کرده و محاسبه می‌کند که اگر از این قرارداد خارج شوند بیشتر ضرر خواهند کرد یا اینکه بمانند؛ در هر صورت هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه برای آنها هزینه دارد.

  • خسارت دریافت شده

صالحی نیا در مورد اینکه آیا قرارداد پژو به لحاظ منافع قراردادی در دوره جدید بهتر از قرارداد سال‌های گذشته است، گفت: ایران خودرو خسارت قرارداد قبل را از پژو دریافت کرد؛ درحالی‌که در ترم‌های بین‌المللی، بر هم زدن قرارداد منجر به این خواهد شد که شرکت بر هم زننده قرارداد، در 2مسیر ضرر کند؛ اول در مورد شرکت جوینت‌وینچری است که تشکیل شده و برای شکل‌گیری آن، هزینه کرده ودوم ضرر خروج از قرارداد.

  • پژو از ایران مهلت گرفت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مقطع فعلی اگر بخواهیم بگوییم خروج کامل شرکای خارجی صنعت خودروی ایران صورت گرفته، به‌نظر من صحیح نیست و اتفاق نیفتاده است؛ زیرا به هر حال بخشی از شرکت‌هایی مثل رنو و پژو، سرمایه‌هایی را به ایران آورده و همکاری‌هایی را با ایران شروع کرده‌اند که هم‌اکنون، در این مدت با توجه به تحولاتی که ممکن است در سطح روابط خارجی ایران اتفاق افتد، آنها نیز رایزنی‌ها و آخرین هماهنگی‌های خود را با آمریکا در حال انجام دارند و منتظریم که به‌صورت نهایی، نظرات خود را در این‌باره اعلام کنند.

صالحی‌نیا با بیان اینکه در جلساتی که وزارت صنعت با این 2خودروساز خارجی داشته، آنها از این نگران بودند که در ادامه همکاری با توجه به قواعدی که وضع شده است به‌ویژه در ارتباط با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، هزینه زیادی را متحمل شوند، گفت: البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که این دو شرکت با تأمین‌کنندگان مختلفی در دنیا در ارتباط هستند که آنها در ارتباط با دانش فنی، تأمین قطعات و توسعه کار واحد نیستند و هر یک با شرکت‌های مختلفی در سطح دنیا کار می‌کنند و فقط اینطور نیست که پژو و رنو به کشورهای مختلف، کالا بفروشند.

او افزود: شرکتی مثل پژو- سیتروئن، در هر یک از بخش‌های صنعت خودرو با تأمین‌کنندگان مختلفی کار می‌کند؛ بنابراین این نگرانی وجود دارد تصمیماتی که از سوی آمریکا گرفته شده، در آینده همکاری آنها با سایر شرکایشان اثرگذار باشد؛ بنابراین از وزارت صنعت وقت خواسته‌اند تا بیشتر بررسی کنند که چه پکیج‌هایی را برای ادامه همکاری به ایران معرفی کنند.

  • تصمیم‌گیری نهایی تا چند روز آینده

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تا جایی که می‌دانم رنو هنوز در ابتدای کار است و زمانی هم گذاشته بودند که ظرف روزهای آینده نتیجه نهایی بررسی‌های خود را به وزارت صنعت اعلام کنند که با چه بسته‌ای به ایران خواهند آمد، افزود: در مورد پژو شامل پژو و سیتروئن هم به این ترتیب است و می‌شود تامل بیشتری درباره همکاری با آنها داشت تا آخرین پکیج خود را ارائه دهند. به هر حال از دیدگاه ما شرکت جوینت تشکیل شده و سرمایه آورده شده است؛ هر چند سرمایه‌ای که قرار بود این شرکت‌ها به ایران بیاورند، باید در 2سال به عدد تعیین‌شده برسد، اما بخش اول آن به ایران آورده شده است. البته بنده از این منظر که سرمایه‌گذاری پژو یا رنو تا انتها براساس برنامه، به نتیجه برسد، تردید دارم.

  • تعلیق به‌معنای قطع همکاری نیست

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مورد موضعگیری‌های متفاوت پژو-سیتروئن و رنو در مورد خروج یا تعلیق و محدود کردن فعالیتشان در ایران، افزود: همانطور که قبلا اعلام کردم تعلیق همکاری‌های شرکت‌های خودروسازی فرانسوی به‌معنای قطع رابطه و همکاری این شرکت‌ها با خودروسازان ایرانی نیست.

این شرکای خودروساز به هیچ وجه به‌دنبال قطع همکاری با شرکای ایرانی نیستند زیرا براساس قراردادهای موجود با انتقال سرمایه و تشکیل شرکت‌های تولید مشترک در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما نیز باید کمک کنیم تا شرایط تداوم همکاری این شرکت‌ها تسهیل شود. معظمی با رد برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد چانه‌زنی رنو و پژو- سیتروئن برای چانه‌زنی و امتیازگیری بیشتر در قراردادهای تولید مشترک خودرو با شرکای ایرانی، افزود:

قراردادهای همکاری مشترک قبلا منعقدشده و این کار به پایان رسیده است، اکنون مذاکرات خودروسازان خارجی با شرکای ایرانی در مورد آن است که این قراردادها در شرایط جدید پس از خروج آمریکا از برجام و تأثیر احتمالی آن بر تداوم این همکاری‌ها، چگونه اجرایی شود تا این شرکت‌ها متضرر نشوند یا کمترین آسیب را ببینند.

کد خبر 409197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha