همشهری آنلاین: مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: پزشکان جراح کشورمان در دوران دفاع مقدس ۱۰۰ هزار جراحی حیاتی و مهم را انجام دادند.

جراحی

به گزارش ایرنا، سرتیپ پاسدار نصراله فتحیان در نشست نمایندگان بهداری رزمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: در دوران دفاع مقدس بیش از 56 بیمارستان صحرایی در نزدیکترین مکان به خط مقدم جبهه احداث شد که این بیمارستان ها هزار و 120 تخت ، 560 تخت مراقبت ویژه و 360 اتاق عمل داشتند.

ساخت و راه اندازی بیش از 500 اورژانس عملیاتی با ظرفیت حداقل پنج هزار تخت، بخشی از اقدامات انجام شده توسط بهداری رزمی در دوران دفاع مقدس بود که فتحیان به آنها اشاره کرد.

وی ادامه داد: در جبهه های دفاع مقدس بیش از 100 هزار پزشک و پیراپزشک فعالیت کردند که این شمار به جز امدادگران و پزشک یاران دفاع مقدس بود که اگر هر پزشک تنها ٢ ماه در جبهه حضور داشته باشد، در مجموع 6 میلیون روز نفر حضور در جبهه می شود.

عضو هیات امنای موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، تجهیز و راه اندازی 25 هزار تخت نقاهتگاه به علاوه آماده سازی و بکارگیری 6 هزار تخت بیمارستانی در شهرهای مرزی، واکسیناسیون حدود 2 میلیون نفر در برابر مننژیت و کزار و بکارگیری بیش از سه هزار دستگاه آمبولانس در دوران دفاع مقدس را ازجمله موارد عملکرد موسسه بهداری رزمی بیان کرد.

فتحیان همچنین اظهار داشت: بزرگترین سامانه خون رسانی و جمع آوری خون و بانک خون در دوران دفاع مقدس ایجاد شد و این از دستاوردهای بهداری رزمی است.

وی افزود: علاوه بر این راه اندازی بزرگترین سامانه امداد و انتقال مجروحان با بکارگیری ناوگان های هوایی، ریلی، زمینی و تشکیل تیپ امداد و انتقال را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.

فتحیان همچنین به شمار مجروحان ثبت شده و مصدومان شیمیایی آن دوران اشاره کرد و گفت: ما در دوران دفاع مقدس با 100 هزار مصدوم شیمیایی روبرو بودیم، همچنین بیش از 600 هزار مجروح ثبت شده بنیاد شهید را به عنوان جانباز داریم.

نشست نمایندگان بهداری رزمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور امروز چهارشنبه با حضور سرلشکر سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا و رئیس هیات امنای موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

بهداری رزمی دفاع مقدس یکی از مجموعه های تخصصی در عرصه هشت سال حماسه پایداری و مقاومت بود و استمرار آن در سال های پس از جنگ در درمان مصدومان و جانبازان ظهور و بروز داشته است؛ ضمن اینکه اکنون در جبهه مقاومت فعالیت می کند.

موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در اسفند سال 1395 بنا به پیشنهاد و حکم سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.

این موسسه درصدد است با مشارکت و همکاری دستگاه های مربوطه مانند وزارت بهداشت، هلال احمر و بهداری نیروهای مسلح نسبت به جمع آوری، ثبت و ضبط و تدوین دستاوردها و تجربیات بهداری دفاع مقدس و مقاومت و انتقال آن به نسل های آینده اقدام کند.

کد خبر 409154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha