همشهری آنلاین: مصرف مکمل‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ، موجب توقف رشد قدی، تیرگی پوست و رشد غیرطبیعی مو در بدن می‌شود.

مکمل

به گزارش ایرنا، بازرس واحد نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عوارض کبدی، روانی و قلبی را از پیامدهای مصرف خودسرانه مکمل‌ها دانست.

 دکتر حسین مراحل افزود: اختلال در عملکرد کبد، افزایش آنزیم‌های کبدی، سرطان، پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، وابستگی فیزیکی و روانی به دارو، افزایش فشار و چربی خون و افزایش احتمال سکته‌های قلبی و مغزی از دیگر عوارض خطرناک مصرف مکمل‌ها است.

 مصرف مکمل در بانوان نیز موجب رشد موهای زائد، کلفت شدن صدا، پوست چرب و کم‌خونی می‌شود.

اين مقام مسئول گفت: جوانان باید درنظرداشته باشند،  اخذ مشاوره درباره مکمل‌ها از مربیان ورزشی و تهیه آنها از باشگاه‌ها و فروشگاه‌های غیرمجاز عرضه مکمل‌ها، غیرقانونی است و لازم است مکمل‌ها را در صورت نیاز پس از مشورت با پزشک متخصص در حوزه مصرف مکمل بدنسازی، فقط از داروخانه‌ها خریداری کنند.

مراحل ادامه داد: فرآورده خریداری شده حتما باید دارای برچسب اصالت باشد و با استعلام کالا با مراجعه به سایت www.ttac.ir از اصل بودن آن اطمینان حاصل شود.

با توجه به آغاز فصل تابستان، مراجعه جوانان و نوجوانان به اماکن ورزشی برای گذراندن اوقات فراغت به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد و در این بین از باشگاه‌های بدنسازی نیز استقبال بیشتری می‌شود.

از آنجایی که برخی تبلیغات باشگاه‌های بدنسازی فریبکارانه است و نوجوانان باید هنگام مراجعه به این باشگاه‌ها به ویژه در مورد مصرف مکمل‌ها هشیار باشند.

بازرسان به صورت گسترده بازرسی‌های لازم از باشگاه‌های بدنسازی را انجام مي‌دهند و با باشگاه‌های متخلف طبق قانون رفتار می‌کنند. نداشتن جواز کسب و کارت بیمه ورزشی، استفاده نکردن از مربی متخصص و دارای مدرک و نبود ارتباط با پزشک و مشاور ورزشی از تخلفات شایع در باشگاه‌ها است.

مهمترین و تاثیرگذارترین تخلف باشگاه‌ها که بر سلامت مشتریان تاثیر می‌گذارد، فروش و توزیع دارو، مکمل و پودرهای غیرمجاز بدن‌سازی است که بازرسی و برخورد با این تخلف در حیطه وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

کد خبر 409096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha