جمعه ۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: این‌روزها حال و هوای خانه و شهر عوض شده و وقت فوتبال است؛ جام‌جهانی بسیاری از مردم را، از همه‌ی گروه‌های سنی و تقریباً در همه‌جا از خانه تا خیابان، درگیر خود کرده است.

تب فوتبال چنان بالا گرفته كه بعضي‌ها فكر مي‌كنند تماشاي همه‌ي مسابقه‌ها، بر انجام هركاري ترجيح دارد. اما خب، برخي ديگر هم گزيده‌ي فوتبال‌ها را تماشا مي‌كنند.

مثلاً پسردايي‌ام كه اين‌روزها تازه امتحان‌هاي مدرسه را پشت سر گذاشته، فقط بازي‌هاي مهم تيم‌هاي خاصي را دنبال مي‌کند و مي‌گويد: «از مرحله‌ي يك‌هشتم به بعد سعي مي‌كنم همه‌ي بازي‌ها را ببينم.»

بسياري هنگام تماشاي بازي‌هاي جام‌جهاني دچار استرس مي‌شوند. شدت اين استرس به‌حدي است كه پاىِ كارشناسان علوم بهداشت رواني و تغذيه هم به داستان فوتبال باز مي‌شود.

اين كارشناسان مي‌گويند كه هنگام تماشاي بازي‌هاي جام‌جهاني، فرد براي حفظ سلامت رواني خود بايد به‌ سلامت جسمي‌اش هم توجه کند و به توصيه‌هاي كارشناسان در اين زمينه اهميت بدهد.

معلوم نيست اولين‌بار چه كسي هم‌زمان با تماشاي فوتبال تخمه خورد؛ آن هم تخمه‌ي آفتابگردان كه راحت‌تر شكسته مي‌شود. اما به‌ هرحال، اين‌روزها تب تخمه‌خوردن بالا مي‌رود و جالب اين‌كه معمولاً بعد از مسابقه متوجه مي‌شويم چه‌قدر تخمه خورده‌ايم.

البته تخمه‌ي آفتابگردان از ويتامين‌ها، موادمعدني و آنتي‌اکسيدان‌هاي منحصربه‌فردي برخوردار است؛ اما مصرف مقدار زياد آن مشکلاتي هم ايجاد مي‌کند. اضافه‌وزن، جذب بيش از حد چربي و هم‌چنين برخي مسموميت‌هاي ناشي از سلنيم و منگنز از جمله آسيب‌هاي ناشي از زيادخوردن تخمه‌ي آفتابگردان است.

حسين 16ساله در اين‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «من و خواهرم خيلي تخمه مي‌خوريم و همه‌ي مسابقه‌هاي فوتبال‌ را هم دنبال مي‌كنيم. البته دقيقاً نمي‌توانم بگويم تا الآن چه‌قدر تخمه خورده‌ايم، اما هم تخمه‌ي بسته‌بندي شده و هم تخمه‌ي كيلويي خريده‌ايم.»

باران 16ساله هم عاشق تخمه‌خوردن است و حتماً زمان تماشاي مسابقه‌ي فوتبال تخمه مي‌خورد. به قول خودش، او و خواهرش معمولاً بعد از پايان مسابقه، خود را با كوهي از پوست‌تخمه مواجه مي‌بينند.

هرچند لذت‌بردن از هيجان مسابقه‌هاي ورزشي و تماشاكردن اين مسابقه‌ها چه در خانه و چه در مكان‌هاي عمومي اختصاص‌يافته براي اين كار، خوب است و مي‌تواند نياز ما را به ماجراجويي و هيجان تا حدودي پاسخ بدهد، اما خوب است تا جايي كه مي‌توانيم از خودمان در برابر زيان‌ها و مخاطرات احتمالي آن مراقبت كنيم.

براي شما اين‌روزهاي فوتبالي چه‌طور گذشته است؟ خوب است براي هفته‌نامه‌ي دوچرخه از خاطره‌ها و تجربه‌هاي متفاوت اين‌روزهايتان بنويسيد.

کد خبر 409036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha