همشهری آنلاین: فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: ارتقای سطح تعامل و بهبود روش های مدیریتی مشترک برای نظارت و مدیریت مرزهای مشترک میان ایران و افغانستان از اولویت های دو طرف است.

قاسم رضایی

به گزارش ایرنا ، سردار« قاسم رضایی» که در راس هیاتی متشکل از مسئولان ستادی ناجا و فرماندهان مرزبانی استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی به کابل سفر کرده است، در تشریح اهداف سفر اظهار کرد: داشتن حدود 945 کیلومتر مرز مشترک خود گویای ضرورت گسترش همکاری و بهسازی شیوه های مدیریت براین گذرگاه طولانی است.

وی درباره روند رو بهبود وضعیت مرزهای ایران و افغانستان افزود: به رغم تمرکز تولید مواد مخدر در افغانستان امروز ایران بیشتر با معضل قاچاق این مواد در مرزهای جنو ب شرقی خود روبرو است تا در مرزهای شمال شرق.

رضایی به استقرار نیروهای مرزبانی ایران در بیش از 500 نقطه از مرز بین افغانستان و ایران اشاره کرد و گفت: برای کارآمد ساختن پوشش مرزبانی، یکی از محورهای مذاکرات در این سفر متناسب سازی توزیع نیروهای افغانستان در طول مرز مشترک است زیرا در حال حاضر نقاط استقرار نیروی طرف افغان نسبتی یک به سه با نیروهای ایران دارد.

وی کاهش ترددهای غیر قانونی، تسریع تردد اتباع ، کاهش قاچاق مواد مخدر و تسهیل فرآیندهای ترانزیتی و مبادلات کالا را از نتایج همکاری ها و تعامل دو کشور ایران و افغانستان برشمرد و تصریح کرد که همواره ارتباط نزدیکی میان مقامات دو کشور برای تعمیق روابط و بهبود روند همکاری وجود دارد.

ایران در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان خود به طول 945 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و گذرگاههای دوغارون در شهرستان تایباد خراسان رضوی ، زابل در سیستان وبلوچستان و یزدان درخراسان جنوبی از مهمترین معابر مرزی دو کشور است.

برای سفر دو روزه این هیات ایرانی، دیدارهایی با مقامات وزارت دفاع و وزارت کشور افغانستان تعریف شده است که امروز در نخستین دیدار فرماندهی پلیس مرزی افغانستان میزبان این هیات شد.

کد خبر 409020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha