همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت: در مورد برخی داروهای خارجی ممکن است کمبودهایی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، ايرج حريرچي، در نشست خبري افزود: برای کنترل وضعیت دارو، سیستم رصد و رسیدگی سریع ایجاد کردیم و هر روز، این بازار رصد می شود و بانک مرکزی نیز همکاری بسیار خوبی برای تامین ارز دارد.

 او گفت:  هیچ شرکت دارویی وجود ندارد که ادعا کند ارز 4200 تومانی به آن اختصاص نیافته است.

حريرچي اظهار داشت: در شرایط کنونی نوسانات نرخ ارز، مشکلی در حوزه دارو از نظر قیمت و دسترسی به وجود نیامده است. وزارت بهداشت به همراه تولید و واردکنندگان دارو، به این جمع بندی رسیدند که کل افزایش دارویی در سال جاری، 9 درصد باشد که این دستاورد بزرگی است و در زندگی مردم تاثیر منفی ندارد.

سخنگوي وزارت بهداشت افزود: در بازاری با وسعت چند هزار قلم دارو، کمبود یک تا یک و نیم درصد دارو، اجتناب ناپذیر و قابل توجیه است و در برخی کشورها که خودشان تولیدکننده دارو هستند، ممکن است بین نیم تا یک درصد کمبود اقلام دارویی وجود داشته باشد.

حریرچی گفت:  مشکل ما در تامین برخی داروهای خارجی، مزمن است، چون قبل از نوسانات اخیر نرخ ارز برخی نمی‌گفتند که داروی خارجی می‌خواهیم، اما براساس مصوبه مجلس و قانون برنامه توسعه، باید از داروی ژنریک حمایت و آن را در کشور تامین کنیم.اگرچه در حال حاضر حتی داروهای برند ژنریک و خارجی را نیز تامین می‌کنیم، اما در مورد برخی داروهای خارجی ممکن است کمبودهایی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاكيد كرد: اگر دارو یا تجهیزاتی با نرخ دلار 4200 تومانی تهیه شده، باید با همان نرخ و سود منطقی به فروش برسد. برخی واردکنندگان و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی عنوان می‌کنند که یک کالا را با دلار 4200 تومانی به کشور وارد کرده و حالا باید با نرخ بیشتری آن را تهیه کنند، این موضوع استدلال نادرستی است و در برخی داروها و تجهیزات، اجازه واردات موازی را داده ایم.

کد خبر 408963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha