همشهری آنلاین: ایستگاه فضایی تیانگونگ-۲ چین برای ۱۰ روز در فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر از مدار معمولش در اطراف زمین پرواز کرده‌است

تیانگونگ ۲

، اقدامی که متخصصان را دچار سردرگمی کرده‌است درحالی که دولت چین نیز هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.

براساس گزارش اسپيس، محققان مركز هاروارد اسميتسونيان اعلام كردند اين ايستگاه فضايي از 13 ژوئن 2018 از مدار معمول خود در ارتفاع 390 كيلومتري از سطح زمين به مدار 295 كيلومتر از سطح زمين كاهش ارتفاع داده‌است. اين تغيير ارتفاع توسط فرماندهي بخش نيروهاي فضايي نيروهاي مشترك استراتژيك آمريكا گزارش شده‌است.

پس از اين تغيير ارتفاع ناگهاني،‌ تيانگونگ-2 دوباره به مدار معمول خود بازگشته‌است و اين احتمال را تشديد كرده‌است كه شايد قرار است اين ايستگاه فضايي به شيوه‌اي كنترل‌شده‌تر از تيانگونگ-1 به زمين سقوط كند، فضاپيمايي كه در ماه آوريل سال جاري به شكلي خارج از كنترل به سمت زمين سقوط كرد و خوشبختانه در منطقه‌اي در اقيانوس سقوط كرد.

تيانگونگ-2 كه در سال 2016 به مدار زمين پرتاب شده‌است، ايستگاهي ثابت و هميشگي نيست. اين سازه 10.4 متري و 8.6 تني مركزي آزمايشي براي آزمودن فناوري‌هايي است كه قرار است در نهايت به همراه ايستگاه بزرگتر تيانهه در سال 2022 به مدار زمين پرتاب شود. قابليت‌ فناوري‌هاي مرتبط با  پشتيباني از حيات، كناره‌گرفتن در ايستگاه و تجهيز دوباره ايستگاه از جمله مواردي هستند كه در تيانگونگ-2 مورد آزمايش قرار مي‌گيرند.

فضانوردان چيني در اكتبر 2017 براي 30 روز در اين ايستگاه اقامت داشتند، اما تيانگونگ-2 بيشتر اوقات ماموريت خود را بدون سرنشين سپري كرده‌است. براساس اطلاعات به دست آمده،‌اين ايستگاه براي مدتي كوتاه ارتفاع خود را كاهش داده و دوباره به مدار قبلي خود بازگشته‌است.

متخصصان احتمال مي‌دهند چيني‌ها با اينكار درحال آزمودن قابل اعتماد بودن موتورهاي ايستگاه پس از دو سال مدارگردي در فضا بوده‌اند و يا ممكن است چيني‌ها بخواهند از موتوري مشابه تيانگونگ-2 در ساخت تيانهه استفاده كنند از اين رو گرد‌آوري اطلاعات درباره مانور دادن و عملكرد اين ايستگاه براي چيني‌ها بسيار ارزشمند خواهد بود.

کد خبر 408899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha