همشهری آنلاین - مهدی فروتن: گوش کردن به کتاب‌های شنیداری حتی بدون درک مفهوم آن ذهن انسان را بیش از کتابخوانی و تماشای فیلم درگیر می‌کند.

کتاب صوتی

نتايج يك پژوهش تازه در كالج دانشگاهي لندن نشان مي‌دهد تاثيري كه شنيدن يك كتاب از نظر رواني و جسمي روي انسان مي‌گذارد، شامل دگرگوني‌هايي چون افزايش ضربان قلب و بالا رفتن دماي بدن است. گرچه دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند دلايل تاثير شگفت‌انگيز گوش دادن به كتاب‌هاي صوتي (كتاب خواندن مادر براي فرزند را هم شاملا مي‌شود) را به درستي شناسايي و معرفي كنند.

به گزارش اينديپندنت، پژوهشگران در اين آزمايش از 103 نفر در گروه‌هاي سني مختلف خواستند به نسخه شنيداري كتاب‌هاي متفاوت گوش كنند و بعد واكنش آنها را به اين فرآيند با واكنش به ديدن صحنه‌هاي مشابه در نسخه‌هاي تلويزيوني و سينمايي همان كتاب‌ها مطالعه و بررسي كردند. صحنه‌هاي احساسي كتاب‌هايي چون «بازي تاج و تخت» و «دختري در قطار» و نسخه‌هاي تصويري آنها هم در اين آزمايش و پژوهش مبتني بر آن در نظر گرفته شده بود.

پژوهشگران به مديريت جوزف دولين، مسئول بخش روانشناسي تجربي كالج دانشگاهي لندن دريافتند يافته‌هاي آماري بسيار قوي براي نشان دادن تفاوت ميان گوش دادن به كتاب صوتي و ديدن صحنه‌هاي سينمايي و تلويزيوني مربوط به كتاب وجود دارد و واكنش‌ها احساسي و فيزيولوژيكي به كتاب صوتي بسيار آشكارتر از نسخه‌هاي تصويري است. اين واكنش‌ها نسبت به كتاب‌هاي مختلف و گروه‌هاي سني و جمعيتي متفاوت يكسان بوده است.

نكته جالب اينكه شركت‌كنندگان در اين آزمايش متوجه تفاوت واكنش‌هاي خود نشده و ادعا كرده‌اند درگيري‌شان با نسخه‌هاي تصويري بسيار بيشتر بوده است. در حالي كه شواهد برگرفته از واكنش‌هاي جسمي و بدني آنها داستاني متفاوت براي تعريف كردن دارند. بر اين اساس، گوش كردن به كتاب شنيداري باعث مي‌شود تعداد ضربان قلب در دقيقه دو ضربه بيشتر، دماي بدن دو درجه كمتر و سطح پوست رساناتر از وقتي شود كه فرد در حال تماشاي تصوير است.

با اينكه دانشمندان هنوز دليلي براي اين درگيري بيشتر ذكر نكرده‌اند اما به نظر مي‌رسد فعال كردن ذهن براي تخيل صحنه‌هاي مربوط به داستان يك كتاب شنيداري عامل اصلي تاثيرگذاري بيشتر نسبت به تماشاي فيلم و تلويزيون باشد. اين نخستين بار است كه تاثير شنيدن كتاب‌هاي صوتي از نظر علمي روي مخاطبان بررسي مي‌شود.

كالج دانشگاهي لندن با همكاري شركت آمريكايي اوديبل (فعال در عرصه توليد و عرضه كتاب‌هاي شنيداري) براي به نتيجه رساندن پژوهش بيش از يك سال همكاري كرده‌اند و نتايج اين تحقيق علمي در قالب گزارش «اندازه‌گيري درگيري روايتي: قلب همه ماجرا را مي‌گويد» منتشر شده است.

کد خبر 408815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha