همشهری آنلاین - مهدی فروتن: شادی پس از گل دو بازیکن کوزوو-آلبانیایی‌تبار تیم ملی سوئیس مقابل صربستان به موضوعی جنجالی در بیرون از زمین فوتبال تبدیل شده است.

گرانیت ژاکا و ژردان شقیری

وقتي الكساندر ميتروويچ در دقيقه پنجم تيم ملي صربستان را يك بر صفر از سوئيس پيش انداخت، خيلي‌ها منتظر آتش‌بازي صرب‌ها مقابل تيمي بودند كه سرمربي آن ولاديمير پتكوويچ بوسنيايي است و دو ستاره‌اش از نسل مردان و زنان اهل آلباني و كوزوو هستند؛ سرزمين‌هايي كه در نسل‌كشي اوايل دهه 1990 زير چكمه سربازان و ژنرال‌هاي صرب به خاك و خون كشيده شدند.

بازي صربستان و سوئيس تا پايان نيمه اول همان يك گل را داشت اما هفت دقيقه پس از آغاز نيمه اول شوت سركش گرانيت ژاكا از پشت 18 قدم قفل دروازه صرب‌ها را شكست و نتيجه را در عدد يك مقابل نام هر دو تيم مساوي كرد. ستاره 25 ساله آرسنال و تيم ملي سوئيس پس از زدن گل دست‌هايش را به گونه‌اي در هم گره زد كه شبيه بال‌هاي عقاب پرچم سرزمين آبا و اجدادي‌اش آلباني شد. اين تازه آغاز يك جنگ سياسي در زمين فوتبال آن هم در اوج جام جهاني بود.

وقتي بازي به آخرين ثانيه‌هاي وقت عادي در نيمه دوم رسيد، ژردان شقيري از پشت خط نيمه زمين فرار كرد و پاس همبازي‌اش را پس از حدود 40 متر پيشروي به تور دروازه صربستان دوخت؛ سوئيس بازي باخته نيمه اول را با برد عوض كرد و نوبت به ستاره 26 ساله استوك‌سيتي رسيد تا همان شادي گل ژاكا را تكرار كند. شقيري انگشتان شصت دو دست را در هم گره كرد و با هشت انگشت ديگر نماد عقاب دوسر پرچم آلباني را به تماشاگران و بينندگان سراسر جهان نشان داد.

آنچه ژاكا و شقيري در ورزشگاه كالينينگراد انجام دادند، بر تنش‌هاي سياسي ميان هواداران دو تيم سوئيس و صربستان بيش از پيش دامن زد. شقيري در كوزوو به دنيا آمده كه سال 2008 اعلام استقلال كرد اما همچنان از سوي صربستان به رسميت شناخته نمي‌شود. پدر و مادر ژاكا هم اهل كوزوو با تبار آلبانيايي هستند. ضمن اينكه پدر ستاره سوئيسي آرسنال در دوران يوگسلاوي پيشين به دليل حمايت از استقلال كوزوو به زندان افتاده است.

در حالي كه بازيكن استوك در مصاحبه پس از بازي شادي گل خود را «صرفا نشان دادن احساس» توصيف كرده بود، سرمربي سوئيس خواستار جدا كردن سياست از فوتبال شد و گفت: «به نظرم همه ما بايد دامن زدن به سياست در زمين ورزش دوري كنيم و فقط روي اين بازي زيبا متمركز شويم؛ فوتبال همان ورزشي است كه مردم را گرد هم مي‌آورد.» به اين ترتيب، پتكوويچ بوسنيايي‌تبار ترجيح داد مثل همتاي صرب خود از دامن زدن به تنش‌ها بپرهيزد.

نكته اينجاست كه روي كفش‌هاي شقيري در اين بازي پرچم‌هاي كوزوو و سوئيس نقش بسته بود. اين كار او با واكنش گلزن صربستان مواجه شد و ميتروويچ پس از بازي به خبرنگاران گفت: «اگر كوزوو اين اندازه براي ژردان مهم است كه پرچم آن را روي كفش‌هاي مي‌كشد، چرا بخت و فرصت بازي براي تيم ملي اين كشور را از دست داده است؟»

سوئيس براي صعود از مرحله گروهي فقط به يك تساوي از بازي سوم نياز دارد و كافي است روز چهارشنبه در ورزشگاه نيژني نووگراد به كاستاريكا نبازد. در بازي همزمان، صربستان در مسكو به ديدار برزيل مي‌رود كه براي صدرنشيني و صعود بايد اين بازي را از رقيب اروپايي خود ببرد.

کد خبر 408743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha