همشهری آنلاین: طوفان‌های کشنده خاک در مناطق پست شمالی هند رویداد جدید اقلیمی هستند که در هوای به شدت آلوده هند بر مشکلات اجتماعی افزوده و حتی اقتصاد ۲.۳ تریلیون دلاری این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طوفان خاک، بر آلودگی هوای هند می‌افزاید

به گزارش ایرنا، در ماه‌های اخیر، طوفان‌های شدید گرد و خاک صدها نفر از مردم هند را به کام مرگ کشانده و هزاران خانه و زمین کشاورزی را نابود کرده و موجب لغو صدها پرواز شده است.

دولت دهلی‌نو هفته گذشته پس از افزایش شدید گرد و خاک در هوای این شهر 20 میلیون نفری دستور داد تا تمام فعالیت‌های ساخت و ساز در سطح این شهر متوقف شود.

معمولا گرد و خاک به همراه دود ناشی از آتش زدن زمین‌های کشاورزی در فصل زمستان هوای دهلی نو را آلوده می‌کند.

اما این بار سونیتا نارین رئیس مرکز علوم و محیط زیست دهلی‌نو از این طوفان‌ها به عنوان یک رویداد جدید یاد کرده و گفت شدت و موارد تکرار این طوفان‌ها بی‌سابقه است. طوفان‌های اخیر نتیجه نابودی جنگل‌ها، بیابان‌زایی و استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی است.

در هند شرایط وخیم آب و هوایی سریعا می‌تواند به تلفات انسانی و سختی‌های اقتصادی منجر شود. بانک جهانی تخمین می‌زند شرایط بد زیست محیطی در هند سالانه 80 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور صدمه می‌زند.

تنها در سال 2018 بیش از 50 طوفان شدید در 16 ایالت هند رخ داده است که به دلیل آن بیش از 500 نفر جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در سال‌های 2003 تا 2017 نزدیک به 22 طوفان بوده در حالی که بین سال‌های 1980 تا 2003 تنها 9 طوفان شدید اتفاق افتاده است.

در ایالت‌های اوتار پرادش، بیهار، مدیا پرادش و سایر ایالت‌های هند، به دلیل طوفان‌های شدید نزدیک به 5 هزار خانه تخریب شده است در حالی که حیوانات محلی و زمین‌های کشاورزی نیز دچار تلفات گسترده‌ای شده‌اند.

سخنگوی فرودگاه بین‌المللی دهلی‌نو گفت: به دلیل طوفان‌های گرد و خاک اخیر پروازها در سرتاسر شمال هند بارها لغو شدند.

افزایش آلودگی هوا در شمال هند در فصل تابستان این نگرانی را ایجاد کرده است که این آلودگی‌ها دیگر محدود به فصل زمستان نیستند بلکه آنها در حال تبدیل شدن به یک بحران سلامت عمومی در طول سال هستند.

داده‌های منتشر شده توسط سازمان کنترل آلودگی هوای دهلی‌نو نشان می‌دهد که در طول ماه‌های مارس، آوریل و مه مراکز کنترل آلودگی این شهر تنها یک روز را با کیفیت هوای خوب ثبت کرده‌اند.

آلودگی هوا همچنین یک تهدید برای اقتصاد دهلی‌نو محسوب می‌شود. سیما آرورا معاون سازمان توسعه پایدار در دهلی‌نو گفت: زمانی که اینگونه آلودگی آشکار وجود دارد، ممکن است اقداماتی انجام شود که تجارت و اقتصاد دهلی‌نو را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در گذشته از ورود کامیون‌های سنگین که کالای ضروری حمل نمی‌کردند به دهلی‌نو جلوگیری شده بود که این امر بر تجارت در دهلی‌نو تاثیر گذاشت.

در میان افزایش آلودگی هوای دهلی‌نو، اختلاف‌های سیاسی میان دولت دهلی و دولت مرکزی هند سبب شده است تا هرگونه طرح برای کاهش آلودگی با شکست روبرو شود.

ارویند کجریوال سروزیر ایالت دهلی و رهبر حزب عام آدمی و رقیب سیاسی نارندرا مودی نخست وزیر هند در خانه فرماندار دهلی‌نو اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

دولت دهلی ادعا کرده است که مقامات با همکاری دولت مرکزی وظایف خود از جمله مبارزه با آلودگی هوای دهلی‌نو را رها کرده‌اند در حالی که مقامات دولتی اعلام کرده‌اند قانون‌گذاران حزب عام آدمی به دبیر کل دهلی‌نو حمله کرده‌اند.

این بحران سیاسی به سایر احزاب هند نیز کشیده شده است به گونه‌ای ممتا بانرجی سروزیر ایالت بنگال غربی از نارندرا مودی نخست وزیر هند درخواست کرده است تا هرچه زودتر این مشکلات را حل کند.

با وجود اختلاف‌ها، احزاب سیاسی توانستند برای توقف ساخت و ساز در دهلی با یکدیگر متحد شوند. سیاست‌ها در حال تغییر هستند. آلودگی هوا به بالاترین حد خود رسیده است.

در سال‌های اخیر، آلودگی هوای دهلی‌نو پایتخت هند بسیار افزایش یافته است که این امر نارندرا مودی نخست وزیر هند را مجبور کرده تا به صورت مستقیم اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا را نظارت کند.

گازهای منتشر شده توسط خودروها در شهری که دارای حمل و نقل محدود است، آلودگی ناشی از ساخت و ساز و آلودگی تولید شده در نیروگاه‌های انرژی اطراف شهر دهلی‌نو از جمله منابع اصلی آلوده‌کننده در این شهر می‌باشند. این آلودگی در فصل زمستان به دلیل آتش زدن غیر قانونی زمین‌های کشاورزی شدیدتر می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که هند دارای 14 شهر بسیار آلوده در جهان است که از این نظر دهلی‌نو در رده ششم جهان قرار گرفته است.

سال گذشته ارویند کجریوال سروزیر ایالت دهلی که متعلق به یک حزب مخالف است، دهلی‌نو را به یک اتاق گاز تشبیه کرد.

پزشکان می‌گویند ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا از طریق جریان خون وارد قلب می‌شود و باعث بروز بیماری‌های قلبی، حمله‌های قلبی و فشار خون می‌شود.

به گفته مقامات بهداشتی هند، آلودگی هوا باعث آسیب دائمی به ریه‌ها و مرگ 1.3 میلیون نفر در سال در این کشور می‌شود.

هند کشوری است که به دلیل توسعه صنعتی از سوخت‌های دیزلی به مقدار فراوان استفاده می‌کند، یکی از راهکارهای دولت هند برای مبارزه با آلودگی هوا، استفاده حداقلی از سوخت دیزلی است.

گرد و غبار، ترافیک، دود ناشی از سوخت‌های فسیلی آلاینده و جمعیت زیاد، دهلی‌نو پایتخت هند را در ردیف آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار داده است.

دولت دهلی‌نو در ماه نوامبر سال گذشته به دلیل آلودگی شدید هوا مجبور شد بیش از 1800 مدرسه را در این شهر به مدت سه روز تعطیل کند.

کد خبر 408673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha