محمود مولایی -خبرنگار: پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری تهران در دوره‌های گذشته که دغدغه‌های زیادی برای محمدعلی نجفی، شهردار وقت به وجود آورد و اقداماتی نیز انجام داد، اکنون در دوره جدید جزو اولویت‌های شهرداری قرار گرفته است.

شهر تهران

به گفته عضو شورای شهر تهران، تعداد این پروژه‌های عمرانی بسیار بالاست و به همین دلیل، برای به سرانجام رساندن پروژه‌ها، اولویت‌هایی در نظر گرفته شد. افشین حبیب‌زاده درباره فاکتورهای در نظر گرفته شده برای رسیدن به اولویت‌های لازم به همشهری می‌گوید: «یکی از کارهایی که صورت گرفت و خواست شورا هم بود و شهرداری هم در دوران آقای دکتر نجفی پیگیری می‌کرد، این بود که این پروژه‌ها اولویت‌بندی شود.

این اولویت‌بندی توسط آقای حناچی در زمانی که مسئولیت معاونت عمرانی شهرداری را به عهده داشت، خوشبختانه انجام شده است. همان موقع در جلسه هایی که با ما داشتند، چندین بار آمدند و توضیح دادند. برای اولویت‌بندی پروژه‌ها چند مسئله در نظر گرفته شد؛ اول اینکه میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها مهم بود.

مثلا فرض کنید پروژه‌ای که 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، خودبه‌خود در اولویت قرار می‌گرفت. یکی دیگر از موارد اولویت‌بندی ضرورت اجرای آن پروژه بود. پروژه‌هایی که براساس مطالبات شهری، منطقه‌ای و مردمی ضرورت داشت، یک امتیاز محسوب شد. در نهایت این امتیازها را با هم جمع کردیم و اولویت‌ها مشخص شد. براساس بودجه‌ای که به مناطق و معاونت‌‎های مختلف اختصاص پیدا می‌کرد، تعدادی از این پروژه‌ها در برنامه سال 97 قرار گرفت.

به این ترتیب، اولویت‌بندی و تخصیص اعتبار شد و در بودجه 97 به تصویب رسید.» او ادامه می‌دهد:‌ «مدیریت جدید شهرداری که مستقر شد، با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمام برخورد کرد. تعداد این پروژه‌ها هم بسیار زیاد است چنان‌که الان نمی‌توانم به طور دقیق تعداد آن را اعلام کنم. فقط می‌توانم بگویم که صدها پروژه است؛ پروژه‌هایی که به صورت نیمه‌تمام وجود دارد و از طرفی هم با مشکلات تامین منابع مالی مواجه است.» برخی پروژه‌ها مانند مترو، تونل آرش‌- اسفندیار و... بنا به اهمیت گاهی در صدر اخبار قرار گرفتند، زیرا شهرداری تهران درصدد اتمام این پروژه‌ها برآمد.

عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر درباره اینکه چه پروژه‌هایی در اولویت قرار گرفته است، عنوان می‌کند: «از نظر ما پروژه‌های مربوط به حمل‌ونقل عمومی در اولویت قرار خواهد گرفت؛ مانند خطوط 6 و7 متروی تهران. تقاطع‌هایی که در واقع بخش عمده‌ای از کارشان انجام شده و ان‌شاءالله روز شنبه افتتاح می‌کنیم، مانند تقاطع ارتش و تقاطع‌های دیگر که در اولویت قرار دارد. همچنین تونل آرش‌-اسفندیار به دلیل پیشرفت فیزیکی‌ای که داشته، در اولویت است. پایانه شرق و بخش آب‌های سطحی نیز جزو پروژه‌هایی بودند که در اولویت قرار گرفتند. البته بافت‌ فرسوده و محور نیلوفری که نمی‌شود گفت پروژه‌های نیمه‌تمام هستند، آنها هم مورد توجه بودند. در بودجه 97 برای این پروژه‌ها تامین اعتبار شده است.»‌

  • شروع و پایان

پروژه‌های نیمه‌تمام با اینکه زمان پایان کار آن در زمان شروع اعلام شده، اما همچنان به بهره‌برداری نرسیده است. حبیب‌زاده درباره موعد پایان پروژه‌هایی که در اولویت قرار گرفته‌اند، می‌گوید: «در پروژه‌های نیمه‌تمام همه جور پروژه‌هایی وجود دارد. معمولا زمان‌بندی پروژه‌ها اعلام می‌شود و در مورد تعدادی از این پروژه‌ها پیش‌بینی شده بود که در سال 96 به پایان برسد یا در سال 95 که هنوز به جایی نرسیده است.

در واقع این پروژه‌ها از سال 95 به 96 ادامه پیدا کرده و در حال حاضر هم به پایان نرسیده است؛ یعنی از این پروژه‌ها هم داریم. بخشی از این پروژه‌ها نیز مسائلی دارند که در واقع مربوط به خودِ پروژه نیست. برای مثال، در مورد پایانه شرق 5 درصد از پروژه‌ به پایانش مانده، اما مهم‌تر از اتمام آن، مسئله حمل‌ونقل ترافیکی است که باید همزمان با پیشرفت پروژه به آن هم فکر شود.

مردمی که قرار است از پایانه قدیم به پایانه جدید منتقل شوند، دسترسی‌هایشان به حمل‌ونقل عمومی هم باید هموار شود. یعنی اگر پروژه به پایان برسد ولی مشکل حمل و نقل آن حل نشده باشد، دردسرساز می‌شود. بنابراین، مشکل حمل‌ونقلی و عمرانی همزمان باید پیش برود. بخشی از این پروژه‌ها هم به‌دلیل همین وابستگی خود به بخش‌های دیگر نیمه‌تمام مانده‌اند.»

عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل تاکید می‌کند که پروژه‌های نیمه‌تمام باید به سرعت مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و اضافه می‌کند: «شورای شهر تاکید دارد که پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار هرچه سریع‌تر تکلیف‌شان مشخص شود؛ یعنی اگر در قالب زمانی و تامین ریالی سال97 می‌گنجد، ان‌شاءالله بتوانیم تکلیف‌ این پروژه‌ها را مشخص کنیم.»

کد خبر 408631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha