پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پسماند (Waste) یا زباله به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که بطور مستقیم یا غیر مستقیم حاصل فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زاید تلقی می‌شود.

پسماند

 پسماند به مجموعه مواد ناشي از فعاليت‌هاي انسان و حيوان كه معمولاً جامد بوده و به صورت ناخواسته و يا غير قابل استفاده دور ريخته مي‌شود اطلاق مي‌شود. اين تعريف به صورت كلي در برگيرنده همه منابع، انواع طبقه بندي‌ها، تركيب و خصوصيات مواد زايد بوده و به سه دسته كلي زباله‌هاي شهري، زباله‌هاي صنعتي و زباله‌هاي خطرناك تقسيم مي‌شوند:

پسماندها به پنج گروه تقسيم مي‌شوند:

 پسماندهاي عادي: به پسماندهايي گفته مي شود كه به صورت معمول از فعاليت‌هاي روزمره انسان‌ها در شهرها، روستاها و خارج از آْنها توليد مي‌شود. از قبيل زباله‌هاي خانگي و نخاله‌هاي ساختماني.

پسماندهاي پزشكي: به كليه پسماندهاي عفوني و زيان آور ناشي از بيمارستان‌ها، مراكز بهداشتي، درماني، آزمايشگاه‌هاي تخصصي طبي و ساير مراكز مشابه گفته مي‌شود.

پسماندهاي ويژه: به كليه پسماندهايي گفته مي شود كه به دليل بالا بودن حداقل يكي از خواص خطرناك از قبيل سمي بودن، بيماري زايي، قابليت انفجار يا اشتعال، خورندگي و مشابه آن به مراقبت ويژه نياز داشته باشد.

پسماندهاي كشاورزي: به پسماندهاي ناشي از فعاليت‌هاي توليدي در بخش كشاورزي گفته مي‌شود از قبيل فضولات، لاشه حيوانات، محصولات كشاورزي فاسد يا غير قابل مصرف.

پسماندهاي صنعتي: به كليه پسماندهاي ناشي از فعاليت‌هاي صنعتي و معدني، پسماندهاي پالايشگاهي، صنايع گاز، نفت و پتروشيمي و نيروگاهي و امثال آن گفته مي‌شود از قبيل براده‌ها، سرريزها و لجن‌هاي صنعتي.

کد خبر 408580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha