چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه اعلام کرد که در روزهای گذشته یک قلاده پلنگ ایرانی برای نخستین بار در غرب کشور مشاهده و تصویر آن توسط محیط بانان ثبت شد.

پلنگ ایرانی

به گزارش ايرنا، فریدون یاوری با اعلام اين خبر گفت: در پی دریافت گزارش‌هایی از مردم بومی مبنی بر وجود یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» شهرستان پاوه، تیم‌های ثبت تصویر اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه هفته گذشته راهی منطقه شدند.

وی افزود: در نهایت محیط بانان پس از چندین روز حضور در منطقه و استفاده از دوربین‌های تله‌ای توانستند، نخستین تصویر از پلنگ ایرانی را در غرب کشور ثبت کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه افزود: پیش از این شنیده‌هایی از مشاهده پلنگ ایرانی در استان به گوش می‌رسید اما با ثبت این تصویر رسما حضور پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل ثبت شده است.

یاوری، ثبت وجود پلنگ ایرانی در کرمانشاه را خوشحال‌کننده توصیف کرد و گفت: معمولا پلنگ ایرانی در محل‌هایی زندگی می‌کند که آهو، گوزن و دیگر حیوانات شکار او زندگی کنند.

یاوری با اعلام اینکه چند روز پیش نیز یوزپلنگ ایرانی در قصرشیرین مشاهده است، گفت: نیروهای ارتش مستقر در این شهرستان در روزهای گذشته از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ ایرانی خبر داده‌اند.

وی افزود: تیم‌های ثبت تصویر محیط زیست از روز گذشته به منطقه اعزام شده‌اند و اکنون در حال کارگذاری دوربین‌های تله‌ای هستند تا تصویر یوزپلنگ ایرانی را در منطقه قصرشیرین ثبت و ضبط کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه اضافه کرد: در صورتی که تصویر یوزپلنگ ایرانی در قصرشیرین ثبت شود، برای نخستین بار وجود این گونه نادر جانوری در استان و غرب کشور اثبات خواهد شد.

وی اظهار داشت: سازمان محیط زیست برنامه ویژه‌ای را تحت عنوان «عمل» به منظور حفاظت از پلنگ و یوزپلنگ ایرانی در دست اجرا دارد که به زودی این برنامه‌ها را در کرمانشاه نیز اجرایی خواهد کرد.

ایران از دهه 1970 به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی (ایرانی) شناخته شده‌ است. یوزپلنگ ایرانی تنها نژاد این جانور است که یال دارد.

یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی یا تیزپای آسیایی یک زیرگونهٔ به ‌شدّت در معرض خطر انقراض از یوزپلنگ است که اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می‌شود. هم اکنون این یوز به عنوان نمادی در لباس تیم ملی فوتبال ایران است.

این جانور در مناطق بیابانی در سطح منطقه زندگی می‌کرد و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد. نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که بین 70 تا 100 قلاده یوزپلنگ در مناطق حاشیه کویر مرکزی از جمله خارتوران، نایبندان، دره‌انجیر و میاندشت وجود داشته باشد.

ثبت تصویر یوزپلنگ ایرانی در قصرشیرین می‌تواند آمار به دست آمده از این حیوان در آسیا را دستخوش تغییر کند و دریچه‌ای تازه پیش روی محققان در این زمینه قرار دهد.

کد خبر 408544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha