سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رسانه های رژیم صهیونیستی، با اشاره به خبر دستگیری وزیر پیشین این رژیم به اتهام جاسوسی برای ایران، آن را شکست اطلاعاتی برای اسرائیل خواندند.

 اقرار رژیم صهیونیستی به شکست بزرگ اطلاعاتی

به گزارش ایرنا از بيروت، «شین بت» سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با صدور اطلاعیه ای مدعی شد که «گونن سیگو» وزیر پیشین انرژی در کابینه این رژیم را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده است.

بر اساس این ادعا، سرویس های اطلاعاتی ایران، سیگو را به عنوان مامور به کار گرفته بودند.

به ادعای شین بت، سیگو در سال 2012 با سفارت ایران در نیجریه ارتباط برقرار کرده و دوبار به صورت آگاهانه با سفر به ایران با ماموران اطلاعاتی این کشور دیدار کرده است.

دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی، سیگو را متهم کرده که او اطلاعاتی درباره بازار انرژی و تاسیسات امنیتی اسرائیل از جمله ساختمان ها و مقام های سیاسی و امنیتی آن به ایران داده است.

  • سیگو کیست

سیگو در میانه دهه 1990 میلادی نماینده 'کنست' (پارلمان) رژیم صهیونیستی بود و به مدت سه سال وزارت انرژی و زیرساخت این رژیم را بر عهده داشت.

او اما در سال های اخیر در نیجریه ساکن بود، یعنی همان کشوری که صهیونیست ها مدعی هستند، سیگو با سفارت ایران در آنجا در ارتباط بوده است.

او البته ماه گذشته قصد عزیمت به گینه استوایی را داشت، اما پلیس این کشور به دلیل سابقه کیفری، اجازه نداد تا او وارد آن کشور شود و سیگو را تحویل مقام های رژیم صهیونیستی داد.

سابقه کیفری سیگو به حدود 14 سال پیش برمی گردد. وی در سال 2004 به دلیل قاچاق بیش از 30 هزار قرص روانگردان از هلند به فلسطین اشغالی و جعل گذرنامه دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد.

  • از ضعف صهیونیست ها تا قدرت ایرانی ها

روزنامه ها و رسانه های رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه به بازتاب خبری و تحلیلی دستگیری سیگو پرداختند.

در این میان آنچه بیش از همه برجسته شد، ضعف دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی و در مقابل قدرت نهادهای اطلاعاتی ایران بود.

در این ارتباط روزنامه «هاآرتص» نوشت: بکارگیری فردی در سطح سیگو دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران و دستگاه اطلاعاتی این کشور است.

این روزنامه با انتقاد از ضعف دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی، ادامه داد: تنها یک اداره کوچک در پلیس این موضوع را فهمید و دو ماه به صورت سری روی آن کار کرد.

کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که آنچه به وقوع پیوسته است، دستاوردی برای ایران می باشد.

این رسانه افزود: سیگو گرچه پیش تر وزیر بود، اما پس از ترک این سمت نیز روابط نزدیکی با دیپلمات های اسرائیل داشت.

  • عالیرتبه ترین جاسوس

روزنامه «اسرائیل الیوم» وابسته به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، سیگو را عالیرتبه ترین جاسوس تاریخ اسرائیل خواند.

این روزنامه افزود: مهمترین شخصیت هایی که پیش از سیگو با طرف های خارجی در ارتباط بودند، «مارکوس کلینبرگ» بود که در خدمت اتحاد جماهیر شوروی در آمد. «مردخای وانونو» هم یک نفر دیگر بود که اسرار مربوط به برنامه هسته ای تل آویو را افشا کرد.

  • از وانونو تا سیگو

برخی از رسانه ها و تحلیلگران در رژیم صهیونیستی با اشاره به دستگیری سیگو، به یادآوری پرونده وانونو که سال ها پیش در رژیم صهیونیستی به اتهام جاسوسی دستگیر شد، پرداختند.

وانونو یک صهیونیست مراکشی تبار است. وی پیشتر تکنسین هسته‌ ای نیروگاه اتمی «دیمونا» در سرزمینهای اشغالی بود که در سال 1986 در مصاحبه با هفته ‌نامه بریتانیایی «ساندی ‌تایمز» اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک‌های اتمی رژیم صهیونیستی را در اختیار این نشریه انگلیسی قرار داد. وانونو بعدها به شش سال زندان محکوم شد.

«یوس یملمان» تحلیلگر مسائل امنیتی در روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت: قضیه سیگو خطرناک تر از قضیه وانونو است. وانونو اطلاعاتی را به یک روزنامه داد، اما سیگو با یک کشور دشمن مراوده داشت.

وی افزود: سیگو در جلسات دولت می نشست و آشنا با تاسیسات انرژی و آب و تاسیسات هسته ای بود. این دستاورد بزرگ ایران است که توانست یک وزیر سابق را به نفع خود بکار گیرد.

  • آسیب های امنیتی

درباره میزان آسیب های امنیتی که از نظر رسانه های رژیم صهیونیستی، سیگو با جاسوسی برای ایران به بار آورده، نگاه یکسانی وجود ندارد.

در حالی که برخی تحلیلگران از جمله یملمان در معاریو، این رخداد را بزرگ و دستاورد چشمگیر برای ایران می دانند، برخی نیز معتقدند که خسارت های جاسوسی سیگو ناچیز بوده است.

کانال چهارم تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی این رژیم اعلام کرد: آسیب های امنیتی وزیر جاسوس بسیار ناچیز بوده است.

معاریو همچنین در مطلبی دیگر با انتقاد از عملکرد دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت: سیگو در حالی جاسوس ایران بوده که «شاباک» دستگاه امنیت عمومی اسرائیل به مدت 15 سال از ترس ربودن وی توسط حزب الله از سیگو محافظت و مراقبت می کرد.

در همین ارتباط روزنامه «یدیعوت آحرونوت» هم نوشت: آسیب های اسرائیل که مسببش این جاسوس است، از ناحیه حزب الله تا ایران وارد آمده است.

کد خبر 408422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha