همشهری آنلاین: چند هفته پس از پایان رقابت‌های NBA ۲۰۱۸ با قهرمانی گلدن‌استیت وریرز و جارو شدن کاوالیرز، حالا همه چشم‌ها در کلیولند به دهان لبران جیمز دوخته شده است؛ او می‌ماند یا می‌رود؟

لبران جیمز

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اي‌اس‌پي‌ان، چهار سال پيش كه كينگ جيمز از ميامي هيت به كليولند كاواليرز بازگشت و نخستين قهرماني تاريخ اين باشگاه را در ليگ ملي بسكتبال آمريكا براي ايالت اوهايو و شهر كليولند به ارمغان آورد، كمتر كسي تصور مي‌كرد او با پايان يافتن قراردادش در تابستان 2018 ساز جدايي كوك كند. حالا اين احتمال پس از باخت چهار بر صفر كاواليرز در فينال مقابل گلدن‌استيت بيش از پيش قوت گرفته است.

تابستان 2014 هفته‌نامه تايم گزارشي منتشر و در آن به سود 500 ميليون دلاري اقتصاد كليولند و اوهايو با بازگشت جيمز به باشگاه محبوب خود اشاره كرد؛ 129 ميليون دلار حاصل از افزايش درآمد بليت‌فروشي در 41 ديدار خانگي كليولند و 171 ميليون دلار حاصل گردش مالي مربوط به تاثير حضور جيمز در باشگاه بر اقتصاد اوهايو. با صعود كليولند به مرحله پلي‌آف و فينال، 195 ميليون دلار ديگر هم به دست مي‌آيد كه در مجموع 495 ميليون دلار مي‌شود.

حالا كه شايعه جدايي احتمالي لبران از كاواليرز پررنگ‌تر از هميشه به گوش مي‌رسد، كارشناسان اقتصادي معتقدند اين بار ايالت اوهايو و شهر كليولند بايد آماده پذيرفتن زياني 300 ميليون دلاري شوند. ميانگين تعداد تماشاگران كليولند در دوره اول حضور جيمز در باشگاه 19 هزار و 745 نفر بود. اين آمار در دوران دوري او (چهار فصل بازي در ميامي هيت) به 17 هزار و 390 نفر رسيد و در چهار سال اخير با افزايشي خيره‌كننده ركورد 20 هزار و 562 نفر را زد.

لبران جيمز در تاريخ ورزش دنيا ارزشمندترين بازيكن آزاد شاغل در NBA لقب گرفته است. وقتي او در تابستان 2010 تمام استعدادش را با خود به ميامي برد، ارزش باشگاه كليولند در كمتر از يك سال از 476 ميليون دلار به 355 ميليون دلار افت كرد. اگر جيمز امسال هم تصميم بگيرد سال‌هاي پاياني دوران حرفه‌اي خود را در باشگاهي جز كليولند پي بگيرد و اگر باز هم 25 درصد از ارزش سهام باشگاه كم شود، كليولند بيش از 300 ميليون دلار ضرر خواهد كرد.

براي دانستن اهميت جيمز براي كليولند، ابتدا بايد دانست كه او چگونه به ساخته شدن نسخه‌اي تازه و امروزي از اين شهر به ويژه پيرامون كوييكن لونز آره‌نا (ورزشگاه خانگي كليولند) كمك كرد. چهره امروزي مركز شهر با زمان انتخاب شدن جيمز در ياركشي سال 2003 تفاوت‌هاي اساسي دارد. در هفت سال نخست حضور او در كليولند ميزان سرمايه‌گذاري در شهر حدود دو برابر افزايش يافت و از اين رو، ارزش لبران براي كليولند صدها ميليون دلار برآورد مي‌شود.

كليولند كه هرگز جزو 50 شهر برتر ميزبان كنفرانس‌ها و گردهمايي‌هاي مهم نبود، در دوران حضور جيمز به فهرست 30 شهر برتر راه يافت. ضمن اينكه حرفه‌هاي مربوط به خوردن و آشاميدن به واسطه بازي لبران در كليولند كاواليرز 13 درصد و اشتغال در اين شهر 24 درصد افزايش يافت. اين در حالي است كه در چهار سال حضور او در ميامي هيت آمارهاي مربوط به اشتغال و تجارت چندان ملموس و محسوس نبود.

لبران بماند يا برود، مسئولان باشگاه كليولند كاواليرز بليت‌هاي بازي‌هاي سه فصل آينده را از همين حالا پيش‌فروش كرده‌اند و جدايي فوق‌ستاره باشگاه هم باعث نمي‌شود تخفيفي در قيمت‌ها اعمال كنند. البته خود لبران هم نقشي اساسي در بازسازي 140 ميليون دلاري ورزشگاه اختصاصي كليولند خواهد داشت و خروج از جمع شواليه‌ها نمي‌تواند او را از سرمايه‌گذاري در شهر دوران كودكي و نوجواني بازدارد.

کد خبر 408337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha