همشهری آنلاین: اثرات مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به اندازه‌‏ای خطرناک است که ممکن است در فرد ایجاد پارانویا یا حملات جنونی و توهمی کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک روانشناس معتقد است: علیرغم وجود علائم هشداردهنده‏‌ای که توسط رسانه‏‌ها در رابطه با عوارض و مضرات مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی ارائه می‌شود، بسیاری از خانواده‌‏ها و جوانان اطلاعات کافی از تاثیرات مخرب این مواد ندارند و این نشان می‌‏دهد که باید افزایش آگاهی و جایگزین کردن راه‌های درست مقابله با اعتياد به درستي انجام شود.

مهری کارگر افزود: متاسفانه نام داروهای شادی بخش، که امروزه در کشور به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی گفته می‌‏شود خود محرکی برای مصرف این مواد از سوی نوجوانان و جوانان است، در حالی که این مواد جنون آور است و پس از مصرف فرد دچار افسردگی، اضطراب و عوارض جنبی دیگری می‌‏شود.

وی با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، محرک‏‌های مغزی را تخریب می‌کنند، اظهار کرد: اثرات مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به اندازه‌‏ای خطرناک است که ممکن است در فرد ایجاد پارانویا یا حملات جنونی و توهمی کند، اثراتی که ممکن است برای همیشه در فرد ماندگار شده و به هیچ عنوان از بین نرود.

کارگر تصریح کرد: اختلالات بینایی، کاهش اشتها، توهمات بینایی، افزایش ضربان قلب و فشار خون، بی‏قراری، تغییر نامناسب دمای بدن، نیاز به نوشیدن فراوان مایعات، مختل شدن فعالیت هیپوتالاموس، از دست رفتن کنترل فرد بر گفتار و رفتار، اختلال حافظه کوتاه مدت، احتمال ورم مغز به دلیل مصرف زیاد آب و عدم خروج آن، کاهش نمک و الکترولیت ها، وجود مشکلات جنسی، احساس افسردگی در درازمدت، سردرد، سرگیجه و بی‏خوابی، جنون، حملات هراس و مرگ از جمله عوارض دیگر مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عواقب جبران ناپذیر برای سلامت جسم و روان مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، بهترین راه مقابله با اعتیاد، ایجاد آگاهی و جایگزین کردن راه‏‌حل‌‏های درست برای مبارزه با آن است.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این روانشناس تاکید کرد: این راه با سعی و تلاش فراوان تمام نهادها و دستگاه‏‌های مربوطه امکان‏پذیر است و در کنار آنها نیز باید مردم اطلاعات خود را در مورد انواع و عوارض مواد مخدر صنعتی و شیمیایی افزایش دهند تا به دانش لازم در این زمینه رسیده و به درستی مسوولان را در تحقق رویکرد اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد یاری دهند.

کد خبر 408311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha