همشهری آنلاین: رضا افتخاری، در باره شفر، تیام، امید ابراهیمی، نور‌افکن، تیم "ب"، پرداخت‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های استقلال سخن گفت

افتخاری

خلاصه گفت‌وگوي افتخاري با ايلنا، به شرح ذيل است

  • پول مازادی که ما امسال درمی‌آوریم هزینه‌های باشگاه را کفاف داد به علاوه آن مبلغ 15 میلیارد تومان هم از بدهی‌های گذشته را صاف کردیم. من با این 15 میلیارد می‌توانستم کمپ مرحوم ناصر حجازی را احیا کنم. می‌توانستم مهمانسرا درست کنم تا پول هتل ندهم. این کوتاهی در گذشته شده و سال به سال هم به ما انتقال یافته است. هیچ‌کس هم آن را کم نکرده و اتفاقا افزایش هم یافته است.
  • از زمانی که ما آمدیم اولا هیچ بدهی برای آینده نگذاشته‌ایم یعنی 80 درصد پول بازیکنان را پرداخت کرده‌ایم و اگر آن 20 درصد باقی مانده را هم نگه داشته‌ایم به خاطر بحث مالیات بوده است.
  • ما به صورت رسمی تمام بدهی‌ها را تعیین تکلیف کردیم. روزی که من آمدم یک لیست بلند و بالا را روی میز من گذاشتند که این لیست الان کوتاه شده است؛ نزدیک به هزار نفر از باشگاه استقلال طلب داشتند. این هزار نفر شامل بازیکن، مربی، هتل و خیلی موارد دیگر بود.
  • از این لشکر هزار نفره، اگر دارایی را جدا کنیم، الان بدهی ما به این افراد چیزی حدود 60 یا 70 میلیارد است. با همین فرمولی که سالی 15 میلیارد هم پرداخت کنیم، خودش شش، هفت سال طول می‌کشد که این مبالغ تسویه شود. آن چیزی که الان واجب و ضرب‌الاجل است بدهی‌هایی است که به بازیکنان داریم و آنها به AFC شکایت کرده‌اند. ما با یکسری از آنها توافق کرده‌ایم و اگر چهار میلیارد تومان بدهیم مشکلات‌مان حل می‌شود. هفت میلیارد تومان هم باید برای کسانی بگذاریم که از تیم شکایت نکرده‌اند. برای مجوز حرفه‌ای باید این رقم را تسویه کنیم.
  • شروع شكايت بازيكنان داخلي به AFC با کاوه رضایی و آندرانیک تیموریان و از طریق یک وکیل ایتالیایی بود که آن وکیل با یک رابط ایرانی در تماس بود.
  • مشکل این است که دولت به تیم‌های حرفه‌ای کمک نمی‌کند.  دولت باید به ما کمک کند. تهیه ارز در این شرایط بسیار دشوار است و ما اکثر بدهی‌هایی که امسال به بازیکنان داشته‌ایم را داده‌ایم. نه یک ریال شفر از ما طلب دارد و نه هیچ کس دیگری.
  • روزی 20 بازیکن در همین نقل و انتقالات به ما معرفی می‌شود. شده بود زمانی من تا چهار صبح می‌نشستم و فیلم تک تک آنها را می‌دیدم. بالاخره 30 سال در فوتبال هستیم و بازیکن را ببینیم متوجه می‌شویم که چه کاره است. خیلی از اینهایی را که شفر تایید کرد، من رد کردم. خیلی‌ها هم در تست پزشکی قبول نشدند اما روی تیام ایستادگی کردم و به شفر گفتم شما هم کمک کن تا او را بیاوریم. همان روزهای اول همه می‌گفتند او در یوونتوس گل نزده است و من هم گفتم او گل‌هایش را برای استقلال کنار گذاشته است.
  • من یک شرطی گذاشته‌ام که بازیکن بالای 30 سال جذب نمی‌کنم. مسی هم باشد و بالای 30 سال باشد، جذب نمی‌کنم.

به شفر اطمینان دادم که مطمئن باش بهترین بازیکن را به تیم خواهیم آورد. بعدها شفر از من بابت حضور تیام تشکر کرد و فکر می‌کنم اگر پیگیری‌های من نبود هیچ‌وقت تیام به ایران نمی‌آمد.

  • برای آمدن شفر به ایران هم خیلی زیرکانه عمل کردیم. من او را می‌شناختم؛ یک بار راجع به تیم‌ملی با او صحبت کردم که در زمان آقای فراهانی بود و او مربی العین امارات بود.  با او بدون واسطه در دوبی صحبت کردم به خاطر همین هم بود که با یک قیمت مناسب به توافق رسیدیم. حتی او آن موقع به من گفت که قیمت من این نیست و ما هم به او گفتیم کار کن و قیمتت مشخص می‌شود. او صبح تا شب زحمت می‌کشد. تمام فکر و ذکرش موفقیت استقلال است.
  • به ما انتقاد دارند که چرا با نورافکن اینگونه قرارداد بسته‌اید. نمی‌گویند که ما می‌خواستیم پنج ساله ببندیم اما بازیکن قبول نکرد. مدیر برنامه او می‌گفت بیشتر از یک سال نمی‌خواهید او را می‌برم.
  • مواضع تیام به ما نزدیک بود. ما اصلا فکرش را نمی‌کردیم که او برای مذاکره به کویت برود اما یک ایرانی این کار را کرد. یک ایرانی تیام را به کویت برد و روزی که می‌خواست برود به من گفت پدر و مادرم به کویت می‌آیند تا با هم به مکه برویم. رفت و خبر آمد که او با کویتی‌ها در حال مذاکره است. من بلافاصله دست به کار شدم. با مدیران الکویت مذاکره کردم و گفتم با ما قرارداد دارد. آن ایرانی از آقای تیام پاسپورتش را گرفته و به مدیر باشگاه الکویت داده و 130 هزار دلار پول دریافت کرده که من تیام را برای شما می‌آورم. تیام در آنجا گیر ‌کرد و ما به دادش رسیدیم. ما با یکی از دوستان تماس گرفتیم و گفتیم سریعا 30 هزار دلار تهیه و به مدیران الکویت پرداخت کند و پاسپورت تیام را بگیرد که موفق به انجام این کار هم شدیم. مدیر الکویت من را می‌شناخت و برای همین رفاقت با ما از جذب تیام منصرف شد. 
  • یک ایرانی به امارات رفته و با باشگاه عجمان مذاکره کرده و گفته تیام را می‌آورم. ما مدام با او در تماس هستیم و گفت استقلال را دوست دارد و به زودی برای مذاکره به ایران خواهد آمد. او الان در ایتالیا به سر می‌برد تا بتواند حساب و کتاب‌هایش را از یوونتوس بگیرد. ما هم قرار است کمی از قرارداد او را افزایش دهیم. باید مبلغی را پیشنهاد بدهیم که هوس نکند به جای دیگری برود. ما به ارزش واقعی تیام با او قرارداد خواهیم بست. به نظر من توجه به این بازیکن می‌ارزد چون گره تیم ما را باز کرد.
  • من سیاستم این است که باید به جوان‌های ایرانی میدان بدهیم. ما بازیکن خوب خیلی داریم که در اروپا بازی می‌کنند. بازیکن ایرانی دردسرش از بازیکن خارجی کمتر است. خیلی از مدیر برنامه‌های ایرانی بازیکنان به ایران وفادارند و کار کردن با آنها راحت‌تر است.با این قراردادهایی که الان ما در حال بستن هستیم و بازیکنان را پنج ساله به خدمت می‌گیریم، در آینده هیچ دغدغه‌ای نخواهیم داشت.
  • به اندازه کافی بازیکن داریم و روی شکم‌سیری در حال درست کردن تیم «ب» هستیم. مربیان ما باید وقت بگذارند و این بازیکنان را آماده کنند. این در وظایف شفر و دستیارانش است.
  • شفر به من گفت شما می‌توانید سالانه پنج بازیکن ترانسفر کنید. ما این بازیکنان را گرفته‌ایم که هم مشکل خودمان را حل کرده و هم اینکه از قبال آنها درآمدزایی کنیم.  الان دیگر نمی‌توانیم بازیکن خارجی جذب کنیم مگر اینکه شرایطش را پیدا کنیم.
  •  ما نباید این همه پول برای جذب بازیکن بگذاریم. ما الان باید پول‌ها را برای آموزش و حرفه‌ای شدن‌شان خرج کنیم. معتقدم این بازیکنانی که ما گرفته‌ایم اگر در استقلال بازی کنند به سرعت رشد می‌کنند.
  • از نقل و انتقالات راضی هستیم چون تیم جوان شده و در این بازیکنانی که ما گرفته‌ایم و به توفیقی هم سپردم که دنبال بازیکن 16 الی 20 ساله باشد و بازیکنان کلیدی هم بالای 25 سال نباشند.
  • در آخرین جلسه‌ای که با تیم داشتم به آنها گفتم سیاست ما این است که همه شما در استقلال بمانید مگر اینکه شفر شما را نخواهد چون ما نمی‌خواهیم هیچ بازیکنی از جمع‌مان خارج شوند چون بهترین‌ها را داریم. آنها یک خواسته‌ از من داشتند که طلب گذشته‌شان را بدهیم من هم همان‌جا گفتم نمی‌توانیم پول نقد بدهیم اما از طریق اسپانسر به شما چک پرداخت می‌کنیم. فکر می‌کنم 90 درصد بازیکنان ما از خدای‌شان است که در استقلال بمانند چون تیم را دوست دارند. به آنها گفتم حیف است که این همه زحمت کشیده‌اید و تیم خراب شود.
  • امید ابراهیمی به باشگاه استقلال آمد و گفت در اولین فرصت با شما صحبت خواهم کرد و تشکر کرد از اینکه پول سال گذشته را کامل پرداخت کردیم. امید ابراهیمی بعید است الان با تیم‌های قطری مذاکره کند چون تمام ذهنش درگیر تیم‌ملی است.
  • شارلوا مگر تیم است که بازیکنان به آنجا می‌روند؟! بازیکنان حرفه‌ای آنچنانی هم در آنجا بازی نمی‌کنند! به نظر من اگر قلی‌زاده می‌خواست برود باید به یک تیم بهتر می‌رفت. دلال‌هایی که این بازیکنان را به آنجا می‌برند در حال خیانت به فوتبال ایران هستند چون آنها به دنبال دریافت پول برای خودشان هستند نه پیشرفت بازیکن.
  • نورافکن موقع رفتن با ما صحبتی نکرد. ایشان نیم‌فصل ساز جدایی زد که من مخالفت کردم و به او گفتم زود است، بمان و دینت را ادا کن. به او گفتم این همه تیم‌های پایه‌ای برای تو زحمت کشیده‌اند. خود من هم به او خیلی کمک کردم.  الان هم می‌گویم اگر بازیکنی بخواهد به خارج برود ما او را کمک می‌کنیم اما به شرطی که در یک تیم خوب بازی کند.
  • خسرو با ما یک سال دیگر قرارداد دارد و یک سال دیگر هم می‌تواند برای ما بازی کند. بالاخره او یک نیمه موثر می‌تواند برای ما بازی کند. در بازی‌های حساس، با توجه به تجربه‌ای که دارد به ما کمک می‌کند. ما به خاطر فشردگی بازیکنان‌مان به همه آنها نیاز داریم. به خاطر فشردگی همین بازی‌ها فصل گذشته هشت مصدوم دادیم و لطمه خوردیم. خود بازیکنان هم بدشان نمی‌آید در اوج فشار و خستگی کمی استراحت کنند. خوب است که ما به اندازه کافی بازیکن داشته باشیم تا به همه فشار نیاید.
کد خبر 408113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha