پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه: یکی ازمصادیق بارز و تأثیرگذار دنیای جدید بحث فوتبال است.

ظریفیان

فوتبال به‌عنوان یک بازی جمعی امروز در جهان جزو پربیننده‌ترین ورزش‌ها و البته تفریحات و اوقات فراغت محسوب می‌شود. چه بسا اینکه کارکردش از ورزش هم بالاتر رفته است و به نوعی می‌توان عنوان دیپلماسی فوتبال را به آن اطلاق کرد.

فوتبال ورزشی است که حتی می‌تواند به صلح جهانی کمک کند و شاهد هستیم که در زمان برگزاری جام جهانی چندین کشور در یک بازه زمانی خاص کنارهم جمع می‌شوند و فرصتی برای ارتباط به‌دست می‌آورند که این با هم بودن کمتر در این حجم و بعد پیش می‌آید. ضمن اینکه همدلی و همراهی مردم با یکدیگر درمسابقات جهانی تا حدی چشمگیر می‌شود که حتی آن را می‌توان در کمپین‌های مختلفی که برای حمایت از فوتبال تشکیل می‌شود مشاهده کرد.

در واقع مجموعه‌ای از نژادها، مذاهب مختلف با سلایق و علایق متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند و برای یک هدف مشترک حتی از صبح تا شب تلاش می‌کنند. در این کمپین‌ها از کالاهای فرهنگی گرفته تا موسیقی تولید می‌شود برای اینکه افراد اوقاتی خوش را تجربه کنند. افراد در چنین شرایطی حتی با خلق و خوی و خصوصیات یکدیگر هم ملموس‌تر آشنا می‌شوند و دقیقا در چنین شرایطی است که ملت‌هایی که هیچ ذهنیتی نسبت به یکدیگر ندارند با هم همراه و همگام می‌شوند برای یک هدف مشترک که این خود می‌تواند دعوتی بزرگ باشد برای هرچه بیشتر در کنار هم بودن. جالب است بدانید که تنها فوتبال این خصوصیت را دارد و به همین سبب در برخی بازی‌ها شاهد از‌خودگذشتگی‌ها، قهرمانی‌ها و مردانگی‌هایی هستیم که شاید حتی در ابعاد کوچک‌تر مثلا مسابقات محلی کمتر به چشم‌مان خورده باشد.

به هر حال ما در دنیای جدید با سبک‌های متفاوت و نویی روبه‌رو هستیم که می‌توانند نقش بسزایی در ایجاد فضاهای نشاط انگیز ایفا کنند و نشاط و شادابی را به جامعه تزریق کنند. جام‌جهانی فوتبال و حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در این بازی‌ها می‌تواند نقش و فرصت مناسبی برای همدلی ملی و ایجاد شور و نشاط عمومی در کشور ایجاد کند. میلیون‌ها ایرانی همزمان با شروع بازی‌های ایران چشم‌شان به تلویزیون‌ها خیره می‌شود و این موضوع یک اتحاد را در کشور رقم می‌زند. فوتبال به‌دلیل اینکه سن و سال نمی‌شناسد، می‌تواند در هر سن و سالی ایجاد هیجان، شور و شعف کند.

برگزاری بازی‌های جام‌جهانی فوتبال هم ثابت کرده است با شکل جهانی که دارد می‌تواند در یک زمان خاص میلیون‌ها انسان را دعوت کند تا با شوق و نشاط و در کنار یکدیگر روی یک کانون متمرکز شوند. در واقع فوتبال ابزاری است که توانسته ملت‌های مختلف از سراسر جهان را با یکدیگر پیوند زند و از همه مهم‌تر اینکه خوب است بدانیم که فوتبال همان ابزار دنیای مدرن امروز است که باید از کارکرد مثبت آن به نفع صلح در دنیای پر‌تنش و پر‌اضطراب امروز استفاده کنیم. تماشای مسابقات فوتبال در واقع یک کنش اجتماعی برای شریک شدن در احساسات و هیجانات با دیگر تماشاگران فارغ از نژاد، قومیت، مذهب و... است و پخش این مسابقات به‌خصوص در اماکن عمومی ازجمله استادیوم‌ها، پارک‌ها و حتی سینماها فرصتی است برای کاهش هرچه بیشتر انزوا و تنهایی‌هایی که دامنگیر انسان امروز شده است. جامعه ایران به نشاط و امید احتیاج دارد و بازی‌های جام‌جهانی می‌تواند برای روزهایی این نشاط را به‌وجود بیاورد.

کد خبر 408011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha