پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

عباس ثابتی راد: مروری بر تدارکات شهرداری تهران برای میلیون‌ها روزه‌دار در نماز عید سعید فطر

میزبانی فطر

میزبانی بزرگ از میلیون‌ها روزه‌دار تهرانی، در مصلای تهران، آن هم به مناسبت عید سعید فطر، اتفاقی است که هرساله رخ می‌دهد، تقریبا 40سال بعد از نخستین نماز عید سعید فطر، روز عید، نماز عید فطر به امامت رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.

40سال پیش تپه‌های قیطریه میزبان نخستین نماز عید فطر به امامت شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح بود؛ شهریور 57 و آغاز دوباره تظاهرات. حالا با گذشت 40سال از آن‌روز، نماز عید فطر در تپه‌های عباس‌آباد و در مصلای‌تهران برگزار می‌شود.

شهرداری تهران برای نخستین‌بار امسال، 2کمیته اصلی ستاد برگزاری نماز عید فطر را در اختیار گرفت؛ کمیته فرهنگی و تبلیغات و کمیته پشتیبانی. کمیته فرهنگی و تبلیغات به ریاست رئیس سازمان فرهنگی و هنری و کمیته پشتیبانی نیز به ریاست معاون خدمات شهری شهرداری تهران.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های شهرداری تهران به مناسبت عید سعید فطر گفت: «هماهنگی‌های لازم درخصوص جانمایی محل استقرار نیروهای آتش‌نشان، اورژانس، شرکت شهرسالم و اکیپ‌های شهربان صورت گرفته‌است. ۶۰دستگاه خودروی عملیاتی و ۱۳۵نفر نیروی سازمان آتش‌نشانی در محل‌های تعیین‌شده مستقر خواهند شد. نیروهای انضباط شهری نیز در ۷‌پهنه در محدوده پیرامونی مصلی به استعداد ۲۰۵ نیروی انسانی و۷۴ دستگاه موتور مستقر می‌شوند. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نظافت، پاکیزه‌سازی و جمع‌آوری پسماند و نگهداشت در محدوده مصلی و محوطه پیرامون آن توسط سازمان مدیریت پسماند و با همکاری مناطق ۳، ۷ و ۶ با ۴۷۳ نفر نیروی خدمات شهری مجهز به کلیه تجهیزات و امکانات شامل ۹دستگاه فان، ۸ دستگاه جاروی بزرگراهی، ۹دستگاه تانکر آب و ۹دستگاه خاور صورت می‌گیرد. همچنین پهنه‌بندی محوطه پیرامون مصلی جهت جمع‌آوری پسماند خشک توسط مناطق ۲۲گانه با به‌کارگیری نیروها و تجهیزات لازم انجام خواهد شد.»

او گفت: «رسیدگی ویژه به امور نگهداشت شهر به‌ویژه در محورهای منتهی به مصلی شامل شست‌وشو، نظافت و پاکیزه‌سازی تمامی المان‌ها، احجام، جداول، نرده‌های ترافیکی، گاردریل، پل‌ها، لایروبی انهار، شست‌وشو، تخلیه و رفع عیوب مخازن، هماهنگی جهت گل‌آرایی جایگاه نماز عید سعید فطر و گلکاری، ترمیم فضای سبز و کاشت گل‌های فصلی و ساماندهی فضای سبز داخل محوطه مصلی از دیگر اقدامات انجام شده در این راستاست. اکران طرح‌های فرهنگی متناسب با عید سعید فطر با محوریت فرمایشات مقام معظم رهبری و تهیه و نصب بنر در سطح شهر روی بیلبوردها و سازه‌های پرتابل و اطراف مصلی با هماهنگی کمیته فرهنگی و تبلیغات روی ۱۰۰عرشه پل و بیلبورد، ۵۰۰پرتابل در سطح شهر تهران و ۱۰۰سازه متحرک در محیط‌های پیرامونی مصلای تهران ازجمله اقدامات سازمان زیباسازی و مناطق در روز عید سعید فطر است.

  • استفاده رایگان شهروندان از پارکینگ بیهقی

از طرفی استفاده از پارکینگ پارک‌سوار بیهقی از ساعت یک بامداد روز عید سعید فطر رایگان است و در سایر پایانه‌ها نیز مانند سال‌های گذشته با راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی از هموطنان پذیرایی می‌شود.

  • جابه‌جایی رایگان نمازگزاران

حمل‌ونقل و جابه‌جایی نمازگزاران به مصلای تهران یکی از اصلی‌ترین وظایف ستاد پشتیبانی است. مجتبی ‌یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این‌باره گفت: «جهت تسهیل در تردد نمازگزاران عزیز و ساماندهی پارکینگ‌های اطراف مصلی از تمام ظرفیت‌های لازم بهره خواهیم برد. برای این منظور۴۵۰ دستگاه تاکسی ون در ۵ مسیر تعیین شده و داخل مصلی به شکل رایگان به جابه‌جایی نمازگزاران خواهند پرداخت.

همچنین شرکت اتوبوسرانی با اختصاص ۷۶۳ دستگاه اتوبوس در ۲۱ مبدأ به خدمات‌رسانی به نمازگزاران خواهد پرداخت. ۹۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در میادین، پایانه‌ها و محلات منتخب به‌منظور انتقال نمازگزاران به مصلی و برگشت آنان به مبادی اولیه(۲۱ مبدأ) مستقر خواهند شد. ضمنا ۱۸۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین نیز به ارگان‌ها، مساجد و ستاد اقامه نمازجمعه اختصاص یافته‌است و ۲۱۰ دستگاه اتوبوس دو‌کابین هم از شب قبل روز عید فطر در محل پیش‌بینی‌شده دپو و بعد از اتمام نماز عید سعید فطر به جابه‌جایی نمازگزاران می‌پردازند. در همین راستا نیز ۲۸۳ دستگاه اتوبوس هم در ۱۵ خط عبوری از معابر پیرامونی مصلی به خدمات‌رسانی می‌پردازند.

متروی تهران نیز با کاهش زمان سرفاصله حرکت خط یک به ۴دقیقه از ساعت 5.30صبح روز عید سعید فطر تا پایان مراسم به‌صورت رایگان در تمامی خطوط به خدمات‌رسانی به نمازگزاران می‌پردازد.

امیــرحسین صدیقی، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها در این‌باره گفت: با توجه به برگزاری نماز پرشکوه عید سعید فطر در مصلای تهران، شهروندان و نمازگزاران خداجو برای شرکت در نماز و انجام فرایض مربوط به این روز فرخنده، می‌توانند رایگان از پایانه و پارک‌سوار بیهقی برای توقف خودروهای خود استفاده کنند و همچنین در این پایانه، 2ایستگاه صلواتی از نخستین ساعات صبح برای پذیرایی از نمازگزاران برپا می‌شود.
فضایی مجزا نیز برای توقف موتورسیکلت‌ها در پایانه بیهقی اختصاص یافته‌است. علاوه بر این، با همکاری سازمان تاکسیرانی، تعدادی خودروی ون در پایانه مستقر خواهند شد و هموطنان مؤمن و موحد را برای اقامه نماز به مصلای تهران منتقل می‌کنند.

  • استقبال و بدرقه از نمازگزاران

10برنامه فرهنگی ازجمله برنامه‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان و استقبال از روزه‌داران با گلاب توسط 350 دانش‌آموز و بدرقه نمازگزاران با گل‌ریزان توسط بالگرد ازجمله برنامه‌های فرهنگی عید بزرگ مسلمین است.
سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز گفت: به‌دلیل ماهیت بین‌المللی نماز عید فطر و سخنان مقام معظم رهبری در نماز عید سعید فطر با توجه به فضای سیاسی، استقبال شکوهمند شهروندان از این مراسم بی‌نظیر خواهد بود.

او گفت: «همانطور که روز قدس امسال با عظمت در سراسر کشور برگزار شد، نماز عید سعید فطر نیز با استقبال روزه‌داران و نمازگزاران روبه‌رو خواهد شد و حضور مقام معظم رهبری در این مراسم بر اهمیت بین‌المللی آن می‌افزاید. عید فطر امسال پیام بین‌المللی ویژه‌ای خواهد داشت که تلاش داریم با شکوه و عظمت برگزار شود.»

سعید اوحدی از برگزاری 2جشنواره «دلنوشته‌های روزه‌اولی‌ها» و «فیلم و عکس کوتاه» با موضوع نماز عید فطر خبر داد؛ همچنین در این 2جشنواره به 40نفر از برندگان هدایایی اهدا می‌شود.

او افزود: «برای نخستین بار بعد از پایان نماز، گلباران نمازگزاران توسط یک فروند بالگرد انجام می‌شود؛ ضمن اینکه قرار است حدود 40هزار شاخه گل در ورودی و خروجی مصلی تقدیم حاضران شود. همچنین 8 نگاه گذر با رویکرد تجلیل از خانواده‌های معزز شهدا و فرمایشات مقام معظم رهبری و امام‌خمینی‌(ره) در مورد عظمت عید فطر برپا می‌شود. یکی از این گذرها در مسیر میهمانان خارجی به 2زبان عربی و انگلیسی خواهد بود. به این موارد باید برگزاری نمایشگاهی با رویکرد قدس را هم اضافه کرد. همچنین همزمان با برگزاری نماز عید سعید فطر، 40حجله شهدای مدافع حرم در 4ورودی مصلی مستقر می‌شود و فرزندان شهیدان با وصیتنامه پدر، در کنار حجله‌ها حضور پیدا می‌کنند.»

به گفته اوحدی، «راه‌اندازی 5سایبان فرهنگی و فعالیت آنها از ساعت 6صبح از دیگر برنامه‌های عید سعید فطر است. از آنجا که بسیاری از نمازگزاران بعد از خواندن نماز عید فطر وعده غذایی خود را میل می‌کنند، پیش‌بینی کرده‌ایم تا با راه‌اندازی 12ایستگاه صلواتی با مشارکت خیرین، بسته‌های ساده صبحانه را توزیع کنیم.»

کد خبر 408004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha