تب و تاب جام‌جهانی حالا همه‌جا را فراگرفته است. تپش بازی‌ها با نزدیک شدن به آغاز بازی‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

توپ

خیلی‌ها می‌خواهند تیم مورد علاقه‌شان قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۸ شود و کاپ را بالای سر ببرند؛ به همین‌خاطر بازار پیش‌بینی آینده حسابی داغ است. در میان انواع و اقسام پیش‌بینی‌ها اما این بار هوش مصنوعی وارد میدان شده و حسابی خبرساز شده است.

گلدمن ساکس، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی برای پیش‌بینی قهرمان این دوره جام‌جهانی از هوش مصنوعی استفاده کرده است. در گزارش گلدمن ساکس برای تیم ملی ایران 35.4 درصد شانس برای صعود از مرحله گروهی پیش‌بینی شده است. بر اساس برآورد هوش‌مصنوعی شانس حضور ایران در یک چهارم جام‌جهانی 18.1 درصد است. همچنین شانس حضور ایران در نیمه‌نهایی و فینال7.2 و 2.6 درصد تخمین زده شده است.

به گزارش انگجت، برای این پیش‌بینی از ۴ مدل استفاده شده که خصوصیات تیم‌ها، اطلاعات شخصی بازیکنان و داده‌های مربوط به عملکرد اخیر تیم‌ها به آنها داده شده بود. در مرحله بعد برای دستیابی به دقیق‌ترین نتیجه ممکن بازی‌های جام‌جهانی یک میلیون بار شبیه‌سازی‌ شده که در نهایت برزیل به‌عنوان قهرمان این شبیه‌سازی‌ها مشخص شده است.

براساس نتایج به‌دست آمده توسط محققان گلدمن ساکس 4تیم فرانسه، برزیل، پرتغال و آلمان با پشت سرگذاشتن رقبا به نیمه نهایی جام جهانی روسیه راه پیدا خواهند کرد. براساس مدل‌سازی صورت گرفته آلمان در نیمه‌نهایی پرتغال را شکست می‌دهد و برزیل در مقابل فرانسه به پیروزی می‌رسد.

  • فرانسه؛ قهرمان پیش‌بینی شده دیگر

از سوی دیگر اما شرکت ای‌اِی اسپرتز (شرکت ارائه‌دهنده بازی مشهور فیفا) که به‌درستی آلمان را قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۴ پیش‌بینی کرده بود، امسال روی فرانسه شرط بسته و به این نتیجه رسیده که این تیم با اتکا به ضربات پنالتی در بازی نهایی موفق به شکست آلمان می‌شود. این شرکت با استفاده از داده‌هایی که از بازیکن‌ها و رتبه‌بندی تیم‌ها در جام‌جهانی فیفا 2018به‌دست آورده، یک شبیه‌ساز از جام جهانی روسیه ساخته که بر اساس آن در فینال، فرانسه و آلمان با هم مسابقه داده و فرانسه برنده نهایی خواهد شد.

  • غیر قابل پیش‌بینی بودن فوتبال

هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فناوری جهان به‌حساب می‌آید. گروهی با نگاهی مثبت آن را سازنده آینده و زندگی مردم جهان می‌دانند. از سوی دیگر برخی درباره هوش مصنوعی هشدار می‌دهند و می‌گویند این فناوری می‌تواند حتی به انقراض نسل بشر منجر شود.

Artificial Intelligence (هوش مصنوعی) که به‌طور خلاصه AI خوانده می‌شود، شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در بر گیرنده تمام فرایندهایی است که به شبیه‌سازی هوش انسان (و یا حیوانات) روی کامپیوتر‌ها و یا دستگاه‌هایی که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند، می‌پردازد.

با وجود استفاده از کامپیوترها و نرم‌افزار پیشرفته هوش‌مصنوعی همه می‌دانند که فوتبال بازی شگفتی‌هاست و هیچ پیش‌بینی قطعی درباره آن وجود ندارد. گلدمن ساکس هم در بیانیه خود هر چند بر استفاده کامل از اطلاعات فنی تیم‌ها تأکید کرده اما اذعان داشته که نمی‌توان این پیش‌بینی هوش مصنوعی را قطعی دانست.

در این بیانیه آمده است: ما با استفاده از روش‌های آماری پیشرفته و داده‌های فراوان، طبیعت تصادفی این جام را هم درنظر گرفته‌ایم، با این حال این پیش‌بینی قطعی نیست؛ چراکه فوتبال پیش‌بینی ناپذیر است. این مسئله کاملا ۴سال قبل مشخص شد. 4سال قبل در چنین روزهایی گلدمن‌ساکس از قهرمانی برزیل حرف زد اما در نهایت ژرمن‌ها با به ثمر رساندن ۷گل سنگین‌ترین شکست را در خانه میزبان به آنها تحمیل کرده و تماشاگران پرشور را با چشمانی اشکبار روانه خانه کردند.

کد خبر 407997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha