چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

علی ابراهیمی- خبرنگار: درحالی‌که تازه‌ترین گزارش‌ها از وضعیت بازار خودروهای داخلی از شکل‌گیری حاشیه بازار ۱۰تا ۹۰میلیون تومانی برای برخی خودروهای داخلی و خودروهای تولید مشترک حکایت دارد، دیروز رئیس شورای رقابت با بیش از یک‌ماه تأخیر، از صدور مجوز رسمی قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری این شورا تا سقف ۱۸/۷درصد خبر داد.

خودرو

رئیس شورای رقابت در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری از نهایی شدن دستورالعمل تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای مشمول قیمت‌گذاری این شورا خبر داد و گفت: براساس دستورالعمل شورای رقابت محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط تا حداکثر 18/7درصد، سایپا 01/7درصد و مدیران خودرو 62/5درصد مجوز افزایش قیمت‌ها را بنابر نوع خودروهای خود از ابتدای تیرماه امسال دریافت کرده‌اند.

رضا شیوا، تأخیر در تعیین ضوابط قیمت امسال خودروهای داخلی را ناشی از تأخیر بانک مرکزی در اعلام نرخ تورم بخشی دانست و افزود: براساس روال سال‌های گذشته با دریافت اطلاعات نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی و روند بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل از وزارت صنعت، روز دوشنبه هفته جاری نشست شورای رقابت برای تعیین ضوابط و دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای داخلی برگزار شد و با مشخص شدن این دستورالعمل، مرکز ملی رقابت یا دبیر‌خانه شورا محاسبات لازم را انجام داده و ریز میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی را مشخص و اعلام خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه در این نشست شورای رقابت، اجرای دستورالعمل قبلی تنظیم قیمت خودروهای داخلی را برای سال 97نیز تصویب کرد، افزود: 3متغیر تأثیر‌گذار در تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای داخلی درنظر گرفته می‌شود. نخستین متغیر نرخ تورم‌بخشی خودرو است که بانک مرکزی این رقم را به‌طور متوسط و بین 11تا 14درصد برای خودروهای مختلف اعلام کرده است، دومین متغیر نرخ بهره‌وری است که برای همه خودروهای داخلی در تعیین قیمت‌ها 5/2درصد تأثیر منفی داشته است. به گفته او محقق نشدن بهره‌وری به نفع مصرف‌کننده در تعیین قیمت‌ها بوده است و متغیر سوم کیفیت است که با اطلاعات دریافتی از شرکت بازرسی و کیفیت تعیین شده است.

  • پایان شائبه‌های گرانی خودرو

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در چند هفته گذشته شائبه‌هایی مبنی بر عرضه نشدن خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی به امید افزایش قیمت‌ها مطرح شده که اکنون با تعیین قیمت‌ها این شائبه‌ها از بین رفته است، گفت: با تعیین دستورالعمل مذکور به شایعات مختلف مبنی بر افزایش 25درصدی قیمت خودروهای داخلی توسط شورای رقابت یا خودداری از عرضه برای اعمال افزایش قیمت‌های جدید پایان داده است. شیوا با بیان اینکه شورای رقابت بازار خودرو را رصد خواهد کرد، گفت:

یکی از شروط شورای رقابت برای اعمال افزایش قیمت‌های جدید خودرو از ابتدای تیر‌ماه امسال حذف کامل حاشیه بازار خودروهای داخلی است. خودروسازان قول داده‌اند با افزایش عرضه، حاشیه بازار خودروهای داخلی را حذف کنند و امیدواریم که بازار خودروهای داخلی به ثبات لازم برسد.

او بخشی از افزایش قیمت خودروهای داخلی را ناشی از فرصت طلبی، سودجویی و دلال‌بازی برخی افراد دانست و گفت: این شرایط اکنون در بازار سکه و مسکن نیز باعث رشد حبابی قیمت‌ها شده است. این افراد با ورود به بازار و ایجاد تقاضای کاذب موجب افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در حاشیه بازار شده‌اند. دولت برنامه‌هایی برای ساماندهی وضعیت اینگونه بازارها دارد و امیدواریم تا چند هفته آینده شاهد بازگشت ثبات به اینگونه بازارها باشیم.

  • دلال بازی و رشد تقاضای کاذب

شیوا با اشاره به اینکه باید بپذیریم توان تولید و عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی محدود بوده و اینگونه نیست که به هر میزانی که بازار بخواهد، خودرو تولید و با نرخ مصوب در بازار عرضه شود، افزود: رشد تقاضای کاذب در بازار خودرو علت اصلی شکل‌گیری حاشیه بازار است اما خودروسازان قادر به عرضه محصولات خود مثلا تا 3برابر و بر مبنای تقاضای کاذب در بازار نیستند.

او با بیان اینکه در نشست دیروز شورای رقابت با شرکت‌های خودروسازی، مدیران خودروساز کاهش عرضه خودرو را رد کردند، گفت: در بلندمدت نیز خودروسازان به نقدینگی نیاز دارند و برای جبران آن نیازمند فروش نقدی و کوتاه‌مدت هستند. استنباط نشست شورا آن بود که اکنون تقاضای کاذبی در برخی بازارها مانند خودرو، سکه و... ایجاد شده که تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زده و باید برای رفع این معضل چاره‌اندیشی شود.

شیوا با بیان اینکه در این نشست خودروسازان آمار تولید و عرضه محصولات خود طی چند‌ماه اخیر را ارائه کردند، افزود: علاوه بر این شرکت‌های خودروسازی تعهد و برنامه زمانبندی تولید و عرضه سالانه با وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند و اعلام کردند براساس تعهدات مذکور محصولات خود را تولید و عرضه می‌کنند و اصرار داشتند که این آشفته بازار به هیچ وجه به نفع شرکت‌های خودروسازی نیست.

او اظهار داشت:خودروسازان قول داده‌اند تا حداکثر تولید سالانه خودرو را اجرا کنند و اعلام کردند اگر به‌دلیل تحریم‌ها با مشکلی در تأمین قطعات مواجه نشوند میزان تولید سالانه خود را به سطح اعلام شده سالانه برسانند. به گفته شیوا، اگر تقاضای کاذبی در بازار نباشد و تأمین قطعات با مشکل مواجه نشود، خودروسازان نیز به تعهدات تولید و عرضه عمل خواهند کرد اما درصورتی که این روند با اختلال مواجه شود امکان تکرار سناریوی قبل از برجام و تولید و دپوی تعداد زیادی از خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروسازی وجود دارد.

رئیس شورای رقابت در مورد تحویل خودروهای جایگزین به مشتریانی که برای خودروهای تولید مشترک ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: در این زمینه شورا بحثی با شرکت‌های خودروسازی نداشته اما برخی خودروها به‌صورت فول سی کی دی(اجزا و قطعات منفصله) وارد کشور می‌شوند که بدیهی است درصورت اعمال محدودیت توسط شرکت‌های خودروسازی عرضه‌کننده، خودروسازان نیز چاره‌ای جز ارائه خودروی جایگزین نخواهند داشت.

  • افزایش عرضه خودروهای داخلی

کاهش عرضه خودروهای داخلی در حالی یکی از متهمان اصلی رشد قیمت‌ها در حاشیه بازار است که درچند‌ماه گذشته شرکت‌های خودروسازی تلاش کرده‌اند تا با اعلام طرح‌های فروش نقدی و پیش‌فروش به تقاضای موجود در بازار خودرو پاسخ دهند. پس از اعلام طرح فروش سایپا و پارس خودرو برای عرضه برخی محصولات تولید داخل و مونتاژ چینی دیروز معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از شرایط فروش ویژه برخی محصولات پرتقاضای این شرکت به مناسبت عید سعید فطر از چهارشنبه هفته جاری خبر داد و اعلام کرد:

این عرضه در راستای تأمین نیاز مصرف‌کنندگان حقیقی و جلوگیری از فعالیت واسطه‌ها در بازار خودرو صورت گرفته و در این بخشنامه هر کد ملی صرفا مجاز به خرید یک دستگاه خودرو است. به گفته مصطفی‌خان‌کرمی، در ثبت‌نام فروش اقساطی ویژه عید سعید فطر، مشتریانی که هر یک از محصولات ایران خودرو را در 6‌ماه گذشته خریداری کرده‌اند، امکان نام‌نویسی نخواهند داشت و امکان صلح نامه حذف شده تا صرفا مشتری نهایی نسبت به خرید اقدام کند و فعالیت واسطه‌ها کاهش یابد.

او با بیان اینکه اعمال کنترل ممکن است سبب کندی فرایند نام‌نویسی شود، افزود: قیمت محصولات در تمامی نمایندگی‌های ایران خودرو در سراسر کشور یکسان خواهد بود، هیچ نمایندگی‌ای مجاز به فروش خودرو با قیمت بالاتر از کارخانه نبوده و درصورت مشاهده یا دریافت گزارش از سوی مشتریان طبق قوانین برخورد خواهد شد.

به گزارش همشهری، خان کرمی در مورد روند تولید و عرضه محصولات این شرکت به بازار، گفت: از ابتدای سال97 تا روز بیستم خرداد ماه، 114هزار دستگاه انواع خودرو تولید‌شده که از این تعداد 112هزار دستگاه روانه بازار شده و میزان فروش در اردیبهشت‌ماه سال97 نسبت به‌مدت مشابه سال 96رشد 27درصدی داشته است. همچنین به مشتریان توصیه می‌شود تا نیاز خود به محصولات ایران خودرو را با خرید مستقیم از شرکت تأمین کرده و به هیچ وجه به خرید خودرو از سود‌جویان و واسطه‌ها در بازار آزاد اقدام نکنند.

  • وعده بازگشت ثبات به بازار خودرو

شکاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید و مونتاژ داخلی روزبه‌روز در حال افزایش است و دیروز این اختلاف قیمت در مورد برخی خودروهای مشترک تولیدی به ۹۰ میلیون تومان نیز رسید به‌نحوی که قیمت کارخانه مزدا۳ تیپ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان اما قیمت آن در حاشیه بازار به ۲۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، همچنین قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۰۸ معادل ۱۱۵ میلیون و قیمت بازار آن ۲۰۶ میلیون، قیمت کارخانه‌ای سراتو ۱۱۳ میلیون و قیمت بازار آن ۱۶۴ میلیون و قیمت کارخانه‌ای هیوندای اکسنت ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۵۳ میلیون، قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴ میلیون و قیمت بازار آن ۷۳ میلیون تومان و قیمت کارخانه‌ای ساندرو استپ‌وی اتوماتیک ۶۱ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۹۱ میلیون تومان است.

علاوه برآن قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نیز با افزایش همراه بوده است. به‌عنوان مثال پراید سایپا ۱۱۱ در حالی در کارخانه به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند LX نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. به‌رغم این شرایط دیروز مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو را بیشتر مربوط به‌خودروهای وارداتی دانست و اعلام کرد:

با اقداماتی که در مورد پیش‌فروش خودرو شده، تا کمتر از یک‌ماه دیگر بازار خودرو آرام می‌شود و قیمت‌های حاشیه بازار از بین خواهد رفت. امیرحسین قناتی، در یک برنامه تلویزیونی افزود: مشکلی در عرضه خودرو به‌وجود نیامده، بلکه هجوم نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و افزایش تقاضا این حاشیه افزایش قیمت‌ها را به‌وجود آورده است. امسال بالغ بر 260هزار دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با تولید در مدت مشابه سال قبل بیش از 35درصد بیشتر شده، حدود 225هزار دستگاه خودرو سند فروش خورده است و این نابسامانی‌ حاشیه بازار، کار واسطه‌ها و دلالان است.

او با اشاره به اینکه خودروساز برای تأمین مالی خود باید خودرو را به فروش برساند، افزود: شرکت‌های خودروسازی براساس نیاز بازار، خودرو تولید می‌کنند و اجازه نمی‌دهیم، برای افزایش قیمت خودرو در بازار خودروها را دپو کنند. این شرکت‌ها سالانه براساس نیاز بازار یک میلیون و 500هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند.

  • تأثیر متغیر کیفیت در افزایش قیمت برخی خودروها

رئیس شورای رقابت در مورد تأثیر متغیر کیفیت در تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای داخلی گفت: از نظر متغیر کیفیت در تعیین قیمت خودروهای داخلی، ایران خودرو بهتر از 2شرکت خودروساز دیگر بوده است؛ به‌نحوی که در تعیین ضوابط قیمت خودروهای داخلی این عامل موجب افزایش بیشتر قیمت محصولات این شرکت خودروسازی نسبت به 2شرکت دیگر شده است اما تأثیر متغیر کیفیت در تعیین قیمت محصولات سایپا و به‌خصوص مدیران خودرو منفی بوده است.

شیوا، با بیان اینکه در تعیین ضوابط قیمت خودروهای داخلی حداکثر(سقف) افزایش قیمت‌ها مشخص شده است، افزود: این امر به‌معنای افزایش قیمت همه محصولات خودروسازان تا این میزان نیست و خودروسازان می‌توانند بنابر ضوابط مشخص شده برای هر خودرو از صفر تا حداکثر 18/7درصد در محصولات ایران خودرو، 01/7درصد در محصولات سایپا و 62/5درصد در محصولات مدیران خودرو قیمت‌ها را افزایش دهند.

به گفته او دستورالعمل شورای رقابت سقف افزایش قیمت محصولات خودروسازان را مشخص کرده است و مرکز ملی رقابت در حال محاسبه دقیق افزایش قیمت برای هر یک از محصولات 3شرکت خودروسازی مذکور است، خودروسازان نیز می‌توانند افزایش قیمتی در محصولات خود نداشته باشند اما درصورت درخواست افزایش قیمت به رعایت سقف قیمت‌های تعیین شده ملزم هستند.

کد خبر 407996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha