چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

حمیدرضا بوجاریان-خبرنگار: مادرش خمار است و درد زیادی دارد. درد زایمان هم به آن اضافه شده و هر آن باید وضع حمل کند. هر جور شده خود را به بیمارستان می‌رساند تا از درد کودکی که در شکم دارد، خود را خلاص کند.

نوزاد

دکترها می‌دانند که قرار است با چه اتفاقی روبه‌رو شوند. تقریباً کار هر روزه برخی پزشکان بیمارستان «مهدیه» نجات بچه‌هایی است که از مادر معتاد خود به دنیا می‌آیند.

بچه‌هایی که هنوز چشم باز نکرده باید درد خماری را مانند مادر معتاد خود تحمل کنند با این تفاوت که نه می‌توانند فریاد بکشند و نه توانی دارند که درد را تحمل کنند. پزشکان دست‌های مشت کرده و شکم به پشت چسبیده نوزاد را که رنگ به رو ندارد و نایی برای گریه کردن در وجودش نیست، نشانه اتفاق و زجری می‌دانند که تن نحیف او را می‌آزارد و از هیچ تلاشی برای کم کردن این درد فروگزار نیستند. درباره نوزادانی که در این بیمارستان خمار به دنیا می‌آیند با دکتر «محمدتقی حسینی طباطبایی» گفت‌وگو کرده ایم و از تفاوت مراجعان این مرکز با مراکز مشابه پرسیده‌ایم.

  • آقای دکتر بیمارستان شما به شکل تک تخصصی در حوزه زنان و زایمان و ارائه خدمات به اطفال فعالیت دارد، درباره آمار تولد نوزادان در این بیمارستان بگویید.

بیمارستان مهدیه در نقطه‌ای واقع شده است که آسیب‌های اجتماعی زیادی دارد. جمعیت ساکن در منطقه 15، حدود 800 هزار نفر است که از نظر جمعیتی متراکم‌ترین نقاط پایتخت محسوب می‌شود. سال گذشته در بیمارستان مهدیه حدود 7 هزار مورد زایمان و تولد ثبت شده است که تعداد بالایی محسوب می‌شود.

  • به قرار گرفتن این بیمارستان در قلب تهران جایی که با آسیب‌های اجتماعی زیادی مواجه است اشاره کردید. بخشی از این آسیب‌ها ناشی از حضور اتباع غیر‌مجاز سایر کشورها در این منطقه است. آیا به این افراد در بیمارستان خدمتی ارائه می‌شود؟

درصد بالایی از ساکنان منطقه از اتباع خارجی هستند. بسیاری از این افراد مجوز کار و اقامت در کشور ندارند اما از خدمات درمانی قابل ارائه در بیمارستان بهره‌مند می‌شوند. اتباع غیر‌مجاز دفترچه بیمه ندارند و از سوی کمیساریای عالی پناهندگان یا اداره اتباع و مهاجران خارجی استانداری نیز بابت هزینه‌های درمانی آنان پولی به بیمارستان‌ها پرداخت نمی‌شود. با وجود نبود حمایت‌های بیمه‌ای، سال گذشته به همه اتباع خارجی مراجعه‌کننده به بیمارستان، خدمات درمانی داده شده است.

  • هزینه این خدمات را چگونه تأمین می‌کنید؟

بخشی از هزینه را از خود فرد، بخشی را از سوی خیریه‌هایی که هزینه‌های درمانی اتباع غیرمجاز خارجی را تأمین می‌کنند، دریافت و بخش دیگر را با استفاده از منابع داخلی بیمارستان جبران کرده‌ایم. سال گذشته حدود 500 میلیون تومان به اتباع خارجی غیرمجاز دریافت‌کننده خدمات درمانی تخفیف داده‌ایم و هزینه آن را خود تأمین کرده‌ایم.

  • بیمارستان شما نزدیک‌ترین مرکز درمانی به محله‌هایی مانند شوش و هرندی است. چقدر آمادگی ارائه خدمات به نوزادان و والدین آنها که پرخطر هستند، دارید؟

شاید بزرگ‌ترین NICU دانشگاه شهید بهشتی با 45 تخت فعال در بیمارستان مهدیه برای ارائه خدمات به نوزادان آسیب‌دیده و پرخطر داریم. این تجهیزات تا حدود زیادی پاسخگوی نیازها در این بخش است و توانسته‌ایم خدمات درمانی مناسبی به مراجعان خود ارائه کنیم.

  • آماری از وضع حمل زنان معتاد یا اتباع خارجی در بیمارستان دارید؟

تعدادی از زنان کارتن‌خواب و معتادان متجاهر که زمان وضع حمل آنها فرارسیده است به این بیمارستان منتقل می‌شوند. عده‌ای از این افراد خود به بیمارستان می‌آیند، برخی دیگر را مردم از سر دلسوزی به بیمارستان منتقل می‌کنند و برخی دیگر از سوی سازمان‌های مسئول به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند. براساس آمارهایی که در اختیار دارم، از 7 هزار مورد زایمان انجام شده در سال گذشته در بیمارستان مهدیه، 17‌درصد متعلق به اتباع غیر‌مجاز و 3‌درصد زایمان‌ها نیز مربوط به زنان کارتن‌خواب متجاهر است که نوزادانشان با مشکلاتی به دنیا می‌آیند.

  • با چه مشکلاتی؟

نوزادان زنان معتاد بلافاصله پس از تولد تحت نظر پزشک قرار می‌گیرند و آزمایش اعتیاد، ایدز و هپاتیت برای آنها گرفته می‌شود. متأسفانه اغلب نوزادان با اعتیاد به دنیا می‌آیند. بیمارستان با مجوز دادستانی تا 10 روز نوزاد را در بخش‌های مراقبتی خود زیر نظر می‌گیرد تا عوارض ناشی از اعتیاد از بدن کودک خارج شود. براساس قانون، نوزادانی که به دنیا می‌آیند باید در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرند. نمی‌توانیم نوزاد را به مادر معتاد متجاهر تحویل دهیم و تنها مرجعی که نوزاد را باید تحویل بگیرد، سازمان بهزیستی است.

  • به نظر می‌رسد در این زمینه مشکلاتی وجود دارد چراکه اشاره کردید 10 روز بچه‌ها در بیمارستان می‌مانند.

بله. سازمان بهزیستی در پذیرش نوزادان زنان معتاد متجاهر تعلل می‌کند. به نظر می‌رسدباید بین دادستانی، بهزیستی و وزارت بهداشت درباره این مسئله که نوزادان نباید در بیمارستان منتظر دریافت پذیرش از سوی بهزیستی باشند، هماهنگی بیشتری صورت بگیرد. براساس استانداردها زمان پذیرش نوزاد از سوی بهزیستی باید بین 48 تا 72 ساعت باشد اما این زمان اکنون بسیار بیشتر از استانداردهاست. هزینه‌های خوراک، پوشاک و... نوزادان را بیمارستان پرداخت می‌کند که این موضوع از توان مجموعه خارج است و باید این مشکل زودتر برطرف شود.

  • بیمارستان مهدیه در یک نگاه

بیمارستان مهدیه در زمینی به وسعت 27 هزار‌مترمربع و زیربنای 13 هزار‌مترمربع سال 1344 از سوی حاج «احمد مهدی صبوحی» به وزارت بهداری وقت، وقف شد. این بیمارستان در ابتدا تک تخصصی زنان و زایمان بود و از سال 1366 با جذب هیئت علمی، فعالیت خود را در قالب آموزشی زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد. بیمارستان مهدیه در نزدیکی بیمارستان‌های سوم شعبان، اکبرآبادی و بیمارستان شهدای گمنام قرار دارد،

اما از نظر تخت‌های NICU از مجهزترین بیمارستان‌های منطقه و دانشگاه شهید بهشتی محسوب می‌شود. در این مرکز، خدمات تخصصی مانند قلب، قلب اطفال، چشم‌پزشکی، اورولوژی، انکولوژی، مغز و اعصاب اطفال، بیهوشی و خدمات مشاوره درمانی به مراجعان خدمات ارائه می‌شود.

کد خبر 407994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha