همشهری آنلاین: به دنبال فاش شدن تلاش امارات برای انجام کودتا در تونس، مردم پایتخت این کشور با برگزاری تظاهرات، خواستار اخراج سفیر امارات از تونس شدند.

 مردم تونس خواستار اخراج سفیر امارات شدند

به گزارش ايرنا، سایت 'العربی الجدید' روز چهارشنبه گزارش داد: خیابان های شهر تونس (پایتخت) دیروز صحنه اعتراضات مردمی به تلاش امارات برای انجام کودتا در این کشور بود.

ده ها تونسی در خیابان 'الحبیب بورقیبه' مقابل ساختمان وزارت کشور تونس تجمع کرده و از تلاش امارات برای انجام کودتا در کشورشان انتقاد کردند و خواستار اخراج سفیر امارات از کشورشان شدند.

شهروندان معترض تونسی با سر دادن شعارهایی 'لطفی ابراهیم' وزیر کشور برکنار شده خود را به خیانت و همدستی در طرح کودتا علیه امنیت و ثروت های کشورشان متهم کردند.

'نیکلاس بئو' سردبیر سایت 'موند آفریقا' - که به زبان فرانسوی تحلیل‌هایی درباره شمال آفریقا و مناطق ساحلی این قاره منتشر می‌کند- از ملاقات ابراهیم با نیروهای اطلاعاتی امارات در جزیره 'جربه' واقع در جنوب شرق تونس، خبر داده بود.

طرفین در این دیدار در خصوص نحوه حذف جنبش 'النهضه' تونس از صحنه سیاسی تونس تبادل نظر کرده و درباره کودتا در این کشور برنامه ریزی کرده بودند.

'نیکولا بوانه' سردبیر تارنمای تونسی 'باب نت' نیز در این باره نوشت: اماراتی ها به ابراهیم وعده داده بودند که به بازیگر نخست تونس تبدیل می شود، اما او با پذیرش این پیشنهاد، مرتکب اشتباه بزرگی شد؛ تحرکات مشکوکش باعث شد مقام های عالی رتبه تونس به او شک کنند و در نهایت 'یوسف الشاهد' نخست وزیر تونس پس از مشورت با «الباجی قاید السبسی » رئیس جمهوری این کشور، او را برکنار کرد.

بوانه افزود: ابراهیم با همراهی برخی سیاستمداران دیگر قصد داشت تغییراتی سیاسی در تونس ایجاد کند و سناریوی لیبی را در این کشور به اجرا درآورد، اما این تحرکات با گزارش سازمان های اطلاعاتی فرانسه، انگلیس، الجزایر و همکاری آن ها با تونس ناکام ماند.

کد خبر 407979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha