همشهری آنلاین: معاون تحقیقات وزیر بهداشت می‌گوید محققان دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی، به پیشرفت ۹۰ و ۷۰ درصدی در تولید واکسن HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) رسیده‌اند و این واکسن‌ها در صورت دریافت مجوز، احتمالا از سال ۹۸ وارد بازار می‌شود.

HPV vaccine

 به گزارش ایسنا  دکتر رضا ملک‌زاده درباره ضرورت تولید واکسن‌های موردنیاز کشور اظهار کرد: «تولید هر واکسن داخلی برای عفونت‌های ویروسی و بیماری‌هایی که افراد باید در برابر آن‌ها واکسینه شوند، یک موفقیت برای کشور است؛ چراکه واردات واکسن، هزینه‌های سرسام‌آوری دارد و بسیار گران به دست مصرف‌کننده داخلی می‌رسد؛ بنابراین تحقیقات و تلاش‌ها برای تولید واکسن‌های مؤثر و باکیفیت که این هزینه‌ها را به‌شدت کاهش دهد، قابل حمایت هستند.»

 معاون تحقیقات وزیر بهداشت به واکسن‌های HPV در حال تولید توسط پژوهشگران دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: «واکسن ایرانی دو ظرفیتی HPV (سروتیپ‌های ۱۶ و ۱۸ که نقش عمده‌ای در بروز سرطان دهانه رحم دارند) مشابه واکسن خارجی «سرواریکس» است و در مراحل آزمایش‌های بالینی و دریافت مجوز سازمان غذا و دارو است و با دریافت مجوز، احتمالاً از ابتدای سال ۹۸ وارد بازار می‌شود و واکسن دوم یک واکسن چهار ظرفیتی HPV (سروتیپ‌های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸) مشابه واکسن خارجی «گارداسیل»، در مرحله آزمایش‌های حیوانی است و به پیشرفت ۷۰ درصدی رسیده است.»

  • HPV و سرطان دهانه‌رحم
دکتر ملک‌زاده می‌گویدنتایج برخی تحقیقات انجام‌شده در ایران شیوع کلی HPV در جمعیت زنان را حدود ۴ تا ۷ درصد تخمین می‌زند.

 معاون تحقیقات وزیر بهداشت سرطان دهانه رحم را هفدهمین  سرطان شایع در بین زنان ایرانی دانست و با استناد به آمارهای تخمینی، مرگ‌های ناشی از سرطان دهانه رحم در کشور را سالانه  ۳۷۰ مورد اعلام کرد.

 دکتر ملک‌زاده بر اهمیت پیشگیری از عفونت ویروس HPV، به‌عنوان یکی از راه‌های ابتلا به سرطان دهانه رحم و شیوع آن، ضمن تأکید بر اصلاح رفتار و سبک زندگی برای پیشگیری از هر نوع بیماری و در این خصوص، اصلاح رفتارهای جنسی به‌ویژه پرهیز از روابط جنسی محافظت نشده با شرکای متعدد تأکید کرد.

 او افزود: «واکسینه شدن البته درصورتی‌که افراد ازنظر پزشک و مراقبان بهداشتی، واجد شرایط واکسن باشند، یک پیشگیری عالی است؛ اما باید گفت واکسینه شدن تابع سیاست و دستورالعمل‌های بهداشتی کشورهاست. این واکسن در برخی کشورها از ۹ سالگی تزریق می‌شود و در ایران، از سن ۱۲ سالگی. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند این واکسن به افراد زیر ۲۶ سال تزریق شود و کشورها آن را در برنامه واکسیناسیون خود بگنجانند. علت تزریق زودهنگام واکسن نیز، کاملاً مبنای پزشکی داشته و آن، ضرورت ایجاد مصونیت به‌موقع در برابر بیماری، در جریان واکسیناسیون است.»

 دکتر ملک‌زاده با بیان این‌که عفونت  HPV که عمدتاً مردان عامل انتقال آن هستند، در اغلب موارد بوسیله دستگاه ایمنی پاک‌سازی می‌شود، گفت: «اگر بدن نتواند عفونت ویروس را پاک کند، پایداری طولانی‌مدت ویروس در بدن ممکن است منجر به بروز سرطان دهانه رحم شود؛ بنابراین انجام واکسیناسیون یک راه پیشگیری مؤثر در برابر سرطان دهانه رحم است.»

  •   واکسنی ایمن و موثر برای پیشگیری سرطان دهانه رحم
 معاون تحقیقات وزیر بهداشت درباره میزان تاثیربخشی واکسن ضد HPV گفت: «مطالعات نشان می‌دهد که واکسیناسیون HPV در درازمدت، باعث کاهش ۹۸ درصدی موارد سرطان دهانه رحم در زنان کمتر از ۵۰ سال می‌شود. همچنین برنامه‌های غربالگری زنان باعث کاهش ۳۰ درصدی سرطان دهانه رحم مهاجم در زنان بالای ۵۰ سال می‌شود. با ادغام این دو رویکرد، می‌توان تا ۸۱ درصد از بروز این سرطان کاست.»

 به گفته دکتر ملک‌زاده شواهد مطالعات منتشره نشان داده است که واکسیناسیون از ایجاد ضایعات دهانه رحم در زنان جوان به‌ویژه افراد ۱۵ تا ۲۶ سال محافظت می‌کند و این واکسن با درجه اطمینان بالایی از عوارض ناخواسته جدی ندارد؛ البته تزریق واکسن به زنان باردار ممنوع است و باید کاملاً زیر نظر پزشک انجام شود.

دکتر ملک‌زاده گفت: «بر اساس مطالعات انجام‌شده، درصورتی‌که میزان پوشش واکسیناسیون HPV در بین زنان جوان تا ۷۰ درصد باشد، کاهش فراوان بروز سرطان دهانه رحم مورد انتظار است.»

 به گفته دکتر ملک‌زاده واکسن HPV از ذرات شبه‌ویروس تهیه می‌شود و حاصل فناوری نوترکیب است. این ذرات فاقد هرگونه محصول بیولوژیک زنده با DNA هستند و قدرت بیماری‌زایی ندارند و بنا بر مطالعات علمی فراوان و تأییدیه سازمان بهداشت جهانی واکسن موجود برای ویروس HPV ایمنی، کارایی و اثربخشی عالی دارند.    

  •  اهمیت غربالگری سرطان دهانه رحم           
 معاون وزیر بهداشت همچنین درباره پیشگیری از سرطان دهانه رحم، اظهار کرد: «انجام آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم برای افراد واجد شرایط و در معرض خطر مانند افراد دارای فعالیت جنسی، نقش بسیار مهمی در پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام بیماری دارد. چراکه کشف و شناسایی سلول‌های پیش سرطانی که بخشی از غربالگری سرطان دهانه رحم است، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.»

معاون تحقیقات وزیر بهداشت افزود: «هم‌اکنون، غربالگری سرطان دهانه رحم توسط متخصصان زنان  کشور به‌خوبی در حال انجام است و در آینده شاهد ثبت دقیق‌تر میزان بروز این سرطان در کشور خواهیم بود.»

 به گفته دکتر ملک‌زاده، ازآنجاکه مشاهده زگیل تناسلی یا ابتلا به ویروس HPV لزوماً به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست، بنابراین آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم پیش از هرگونه اطمینان و یا نگرانی لازم است. افرادی که غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام داده و از عدم ابتلا به آن مطمئن شده‌اند، خطر ابتلا به این سرطان در آینده نزدیک برای آن‌ها کم است، اما انجام آزمایش‌های مجدد تا وقتی فعالیت جنسی دارند، ضروری است؛ چراکه خطر کم‌وبیش وجود دارد.

  •  انتقاد از اطلاع‌رسانی نادرست

اطلاع‌رسانی در خصوص پیشگیری از بیماری HPV  هرسال، ۱۳ اسفندماه هم‌زمان با روز جهانی آگاهی از HPV  صورت می‌گیرد، اما در برنامه تلویزیونی «ماه عسل» به سونامی این بیماری در ایران طی سال‌های آینده اشاره و موجب موضع‌گیری‌هایی در این خصوص شد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، بر پرهیز رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در اعلام میزان شیوع بیماری‌ها و پیش‌بینی اپیدمی آن‌ها در آینده توسط افراد غیرمتخصص از سویی و لزوم خودداری از به‌کارگیری توصیفاتی همچون «سونامی» برای شیوع بیماری‌ها بدون اتکا به اسناد مطالعاتی و علمی مورد تأیید تاکید کرد.

ملک‌زاده گفت: «خوشبختانه کشور ایران در حوزه تحقیقات علوم پزشکی و نظام ثبت بیماری‌ها به‌ویژه ثبت سرطان به دستاوردهای بسیار مهم بین‌المللی رسیده است که نمونه اخیر آن تهیه نخستین گزارش «ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران» بود که برای انتشار در معتبرترین مرجع جهانی «سرطان در پنج قاره» مورد تأیید قرار گرفت و نشان داد که ایران در حوزه ثبت سرطان همپای کشورهای پیشرفته دنیا توانسته یکی از باکیفیت‌ترین و دقیق‌ترین گزارش‌ها ثبت سرطان دنیا را ارائه دهد.»

او نتایج ثبت سرطان دهانه رحم را یکی از بخش‌های نظام ثبت سرطان دانست و افزود: «وقتی کشور ما دارای چنین توانایی علمی و تحقیقاتی در حوزه پزشکی است، انتظار می‌رود که موضوعات مهم مرتبط با بیماری‌ها را دستخوش حواشی بی‌فایده که هیچ ثمری برای مردم ندارد، نکنیم.»

کد خبر 407973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha