سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس در ۱۱ ماه گذشته ۸۳۴ سوال از وزیران پرسیدند ، سه وزیر را استیضاح کردند، به ۱۶ وزیر از ۱۷ وزیر پیشنهادی رییس جمهور رای اعتماد دادند و دو هزار و ۴۳۶ تذکر کتبی نیز به مسئولان اجرایی دادند.

مجلس

به گزارش ایرنا، حسین مظفر معاون نظارت مجلس در جلسه امروز (سه شنبه 22 خرداد) خانه ملت گزارش اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه دوم دور دهم مجلس از هفتم خرداد 96 تا 15 اردیبهشت 97 را قرائت کرد.

نمایندگان در اجلاس دوم این دوره مجلس ، تعداد 834 سوال از وزیران مطرح کردند که هیات رییسه این سوال‌ها را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داد، از این تعداد سوال 105 سوال به علت انصراف، اقناع و تغییر وزیر مربوطه مختومه یا به صورت تعلیق در آمده و 729 سوال باقیمانده نیز در کمیسیون‌های تخصصی در مراحل رسیدگی قرار گرفته است.

همچنین 39 سوال در صحن مطرح شده که از این تعداد در 33 مورد نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع شدند و 6 سوال نیز منجر به عدم اقناع و دریافت کارت زرد وزیر مربوطه شده است.

براساس این گزارش از کل سوال‌های مطرح شده ، 103 سوال مربوط به وزیر راه و شهرسازی و 130 سوال نیز مربوط به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیبعی از وزیران جهاد کشاورزی و نیرو بوده است.

طبق گزارش معاونت نظارت مجلس، این آمارها نشان می‌دهد که در مقایسه با سال اول مجلس دهم ، تعداد سوال‌های نمایندگان از وزیران 73 درصد رشد داشته است.

همچنین نمایندگان در این مدت دو هزار و 436 تذکر کتبی به مسئولان اجرایی داده‌اند که در مقایسه با اجلاسیه اول به میزان 9 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه در مجلس نهم 43 درصد کاهش داشته است.

از این تعداد بیشترین تذکرهای کتبی به وزیر راه و شهرسازی با محور جاده‌های شهری و روستایی بوده و پس از آن بیشترین تذکر کتبی مربوط به وزیر جهادکشاورزی با محور خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.

همچنین نمایندگان در سال دوم کاری مجلس دهم، هزار و 315 تذکر شفاهی به مسئولان اجرایی داده‌اند که میزان این تذکرها نسبت به سال اول مجلس دهم 11 درصد افزایش داشته است.

در این مدت دو هزارو 608 شکایت نیز به کمیسیون اصل90 مجلس شده است.

براساس گزارش معاونت نظارت مجلس در روزهای پایانی سال 1396 سه نفر از وزیران دولت دوازدهم استیضاح شدند که مجلس به هر سه وزیر مجدد رای اعتماد داد.

این گزارش در دو بخش تفصیلی و خلاصه در اختیار نمایندگان قرار گرفته که بخش خلاصه آن در 19 بخش به توضیح اقدامات نظارتی مجلس پرداخته شده است.

بعد از پایان قرائت گزارش معاون نظارتی مجلس، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از زحمات این معاونت و تلاش‌های کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان قدردانی کرد.

کد خبر 407824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha