همشهری آنلاین: معاون حفاظت محیط زیست لرستان گفت: گنجینه‌های ژنی، در عمل جزو اولویت‌های استان نیستند.

حشرات ۵۰ درصد تنوع زیستی هر منطقه را تشکیل می‌دهند

به گزارش ايسنا، نبی‌الله قائد رحمتی گفت‌: بی‌مهرگان و به‌طور ویژه حشرات شاخه بسیار مهمی از تنوع زیستی محسوب می‌شوند.

وی با بیان این که اطلاعات زیادی در رابطه با آنها وجود ندارد، افزود: معمولاً بیش از ۵۰ درصد تنوع زیستی هر منطقه به حشرات تعلق دارد.

قائدرحمتی تصریح کرد: حشرات به عنوان آفات کشاورزی مورد توجه هستند که خساراتی وارد می‌کنند اما در پایداری و تکامل اکوسیستم‌های طبیعی نقش مهمی دارند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: امروزه استفاده گسترده‌ای از حشرات می‌شود و برای تولید مواد دارویی، رنگ، مواد خوراکی و ... از آنها بهره می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی و تخریب زیستگاه‌ها تهدیدی جدی برای این شاخه از تنوع زیستی در استان محسوب می‌شود.

قائدرحمتی با بیان این که حفاظت از این گونه‌های جانوری و تنوع زیستی استان نیازمند تغییر رویکرد و باور عمومی مردم به ویژه مسئولین است، ادامه داد: ادامه شرایط فعلی آینده‌ای نگران‌کننده برای تنوع زیستی استان به دنبال دارد چرا که توجه به این گنجینه‌های ارزشمند ژنی، در عمل جزو اولویت‌های استان نیست یا در رده آخر اولویت دستگاه‌های توسعه‌ای است بنابر این با چنین نگاه توسعه‌ای صِرف، فقط تماشاگر نابودی تدریجی تنوع زیستی و طبیعت استان خواهیم بود.

کد خبر 407808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha