همشهری آنلاین: با کمک آزمایشات ژنتیکی می‌توان گونه‌های وحشی و اهلی شکار را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

تشخیص گوشت حیات وحش با آزمایش‌های ژنتیک

به گزارش مهر، طاهره افتخاری مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: انجام آزمایشات ژنتیکی راهی مطمئن و دقیق جهت شناسایی و تشخیص گونه‌های وحشی و اهلی از یکدیگر است.

افتخاری تصریح کرد: اگرچه اغلب محیط بانان یا کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست قادر به تشخیص گوشت گونه وحشی از اهلی هستند، ولی این دلیل محکمه‌پسندی برای مقامات قضایی نیست و نتایج حاصل از انجام آزمایشات ژنتیکی بطور قطعی می‌تواند صحت و سقم ادعای متخلفین را ثابت کند.  

افتخاری افزود:به همت کارشناسان گروه زیست فناوری دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، نمونه‌های مشکوک کشف و ضبط شده از متخلفین شکار و صید، بعد از انجام چندین مرحله آزمایش ژنتیکی، شناسایی شده و نتیجه آن جهت بررسی جرایم متخلفین به مقامات قضایی ارائه می‌شود.

به گفته افتخاری  در سال ۹۶ بیش از ۵۰ نمونه گوشت کشف شده از متخلفین توسط ماموران حفاظت محیط زیست استان‌های کشور از جمله کرمان، فارس، گلستان، اردبیل، مازندران، کردستان و ...  ضبط و به این دفتر ارسال شد که پس از انجام آزمایشات ژنتیکی در گروه زیست فناوری این دفتر، بیشتر نمونه‌ها شناسایی شده و نتایج آزمایش‌ها به صورت کتبی از طریق ادارات کل استان به مقامات قضایی شهرستان مربوطه ارائه شد.

از بین نمونه‌های شناسایی شده، نزدیک به ۷۰  درصد نمونه‌ها، وحشی و ۲۸ درصد نمونه‌ها اهلی شناسایی شدند. حدود ۲ درصد از نمونه‌ها به دلیل عدم کیفیت لازم جهت استخراج DNA غیر قابل شناسایی بودند.

لیلا عزالدین‌لو رئیس گروه زیست فناوری این دفتر اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در شناسایی نمونه‌های مشکوک، نحوه نمونه‌برداری، نگهداری و ارسال نمونه‌ها مطابق با شرایط استاندارد می‌باشد. هر قدر این شرایط، بیشتر رعایت شود نتایج حاصل از آزمایشات دقیق‌تر و شناسایی قطعی‌تر خواهد بود.

چنانچه نمونه‌ها در وضعیت مطلوبی نباشند، استخراج DNA از آنها غیرممکن است یا در صورت استخراج، DNA از کیفیت مناسبی برخوردار نمی‌باشد، که در این صورت تشخیص نمونه مورد نظر  غیر ممکن یا برای رسیدن به نتیجه مطلوب، می‌بایست آزمایشات در چندین نوبت تکرار شوند.

وی خاطر نشان ساخت: با توجه به ماهیت مطالعات ژنتیکی با استفاده از تکنیک‌های مولکولی، به منظور ادامه روند مطالعات و نیل به هدف مورد نظر، نیازمند همکاری و حمایت ادارات کل استانی هستیم.

کد خبر 407795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha