جلسه علنی شورای شهر تهران پس از یک‌هفته تعطیلی برگزار شد که مهم‌ترین دستور جلسه آن تکالیف شهرداری درخصوص اصلاحات تفریغ بودجه بود.

شورا

درباره همین دستور جلسه، گزارشی نیز ارائه شد که نشان می‌داد شهرداری وقت تهران در عملکرد بودجه سال 95 انحراف 30درصدی داشته است.

به گزارش همشهری، آغاز جلسه شصت و هشتم شورای شهر تهران رأس ساعت‌9 بود که پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم با صحبت‌های محسن هاشمی در رابطه با فلسفه روز جهانی قدس رسمیت یافت. رئیس شورای شهر تهران در این‌باره گفت: «در کنار زیبایی و عظمت راهپیمایی روزجهانی قدس، متأسفانه شاهد برخی حرکات وحدت‌شکنانه و تفرقه‌انگیز توسط گروهی معدود از افراد بودیم.

متأسفانه نه‌تنها به رهنمودهای ماندگار امام خمینی(ره) مبنی بر وحدت کلمه، کم‌توجهی شد بلکه برخی تأکیدات موکد مقام معظم رهبری نیز بر حفظ یکپارچگی‌، اتحاد و یکصدایی مردم و مسئولان در برابر دشمنان قسم‌خورده جهان اسلام و ایران اسلامی را نیز نادیده گرفتند که امیدواریم کسانی که مدعی ولایتمداری هستند، خود پیشرو حفظ وحدت باشند.»

  • دیوان محاسبات شهر باید ایجاد شود

همان‌طور که گفته شد گزارش تفریغ بودجه سال‌1395 شهرداری تهران مهم‌ترین دستور جلسه دیروز شورا بود که توسط حسابرس قانونی در صحن شورا ارائه شد.

مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تشریح این گزارش گفت: «جمع کل منابع و درآمدها به‌صورت مصوب در سال 95 حدود 17هزار و 800میلیارد تومان تعیین شده بود؛ درحالی‌که مجموع میزان منابع و درآمد کسب شده در این سال با حدود 22درصد انحراف به رقم 22هزار و 790میلیارد تومان رسیده که بیشترین درآمد مازاد در درآمدهای سرمایه‌ای و مالی به‌حساب می‌آید.»

الویری همچنین به انحراف 30درصدی در عملکرد بودجه مصوب اشاره کرد و گفت: «این تفاوت در بین درآمد مصوب و عملکرد حدود 5هزار میلیارد تومان است که عمدتا از طریق منابع بانکی تهیه شده است.»

پس از این ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران خواستار ایجاد دیوان محاسبات شهر شد. سپس محسن هاشمی گفت: «باتوجه به اینکه گزارش بودجه سال‌96 شهرداری هنوز به شورا ارائه نشده از شهرداری می‌خواهیم تا این گزارش را هرچه سریع‌تر به شورا ارسال کند.» او همچنین بر این نکته تأکید داشت که مادامی که تکلیفی برای حسابرس مشخص نکرده‌اند، حسابرس وظیفه ندارد عملکرد مالی را با عملکرد کاری مقایسه کند.

نکته دیگری که رئیس شورای شهر تهران به آن اشاره کرد، این بود که اگر افزایش درآمدی ایجاد شود، تخلف فرض نمی‌شود چراکه شهرداری اجازه داشته درآمد اضافه داشته باشد و اختلاف حساب ایجاد شده را در لوایح بعدی جبران کرده است. هاشمی گفت:

«در حالی باید موضوع تخلف را از این مبحث جداکنیم که ممکن است عملکرد انجام شده به نفع شهرداری نبوده و یا مثبت ارزیابی نشده که آن موضوع دیگری است.» الویری اما گفت: «هرچند که درآمد شهرداری در سال 95 افزایش یافته اما توازن درخصوص آن دیده نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد که عملکرد مناسب درخصوص آن انجام نگرفته اما باید توجه داشت که کار خلاف قانون درخصوص آن صورت نگرفته است.»

  • استقراض‌های بی‌حساب و کتاب

محمود میرلوحی هم به عنوان رئیس کمیته اقتصادی شورا در جلسه دیروز به استقراض 5هزار میلیارد تومانی در سال مالی 95 اشاره کرد و گفت: «نتیجه اینگونه استقراض‌ها منتهی به بدهی 50هزار میلیارد تومانی امروز شهرداری شده است. از این رو می‌شود سؤال کرد که این انحراف به چه دلیل رخ داده است.» احمد مسجدجامعی نیز بر این عقیده بود نظارت باید در طول سال و در طول اجرای بودجه اتفاق بیفتد تا امکان جلوگیری از انحراف در هزینه‌کردها وجود داشته‌باشد.

محمدجواد حق‌شناس هم بر رعایت زمانبندی تفریغ بودجه تأکید کرد و گفت: «یکی از مشکلاتی که بر فساد و نا‌کارآمدی، عدم‌نظارت و نداشتن دقت بر حوزه اجرایی اثرگذار است، تأخیر در زمانبندی تفریغ بودجه است که علاوه بر اینکه فشار زیادی بر بدنه مدیریتی وارد می‌کند،

منجر به بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود.» شهردار تهران هم دیروز در جلسه شورا حضور داشت؛ جالب اینکه او برای حل مشکلات تفریغ بودجه، از یک ‌برنامه اصلاحی خبر داد. بر همین اساس سیدمحمدعلی افشانی پس از استماع گزارش از اعضای شورای شهر تهران خواست تا در جریان بررسی ماده واحده مرتبط تکالیفی را برای شهرداری مشخص کنند که شهرداری توان انجام آن را داشته باشد.

او افزود: «‌اگر قیمت تمام‌شده واحد کار را محدود می‌کنیم باید مشخص باشد در چه حدی است و گستردگی شهرداری را نیز درنظر بگیریم. بعضی از تصمیم‌ها را می‌توان در یک بازه زمانی انجام داد اما طی یک سال امکان‌پذیر نیست.»بعد از این سخنان، سیدحسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: «در این بررسی‌ها باید درنظر داشت که اساس تفریغ بودجه بر چه مبنایی شکل گرفته، بودجه عملیاتی پیش از بررسی عملکرد باید تنظیم شود و در نهایت تا زمانی که نوسانات نرخ‌های مسلط بر اقتصاد به ثبات نرسند عملا تعیین هزینه‌های عملکردی کاری غیرممکن است.» افشین حبیب‌زاده نیز گفت:

«شهرداری تهران به مقیاس عملکرد مقداری رسیده و منظور آقای الویری نیز جزئیات نبوده، بلکه فرض ما این است که صورت وضعیت‌ها درست است. با توجه به اینکه نظام جامع فنی از سوی شهرداری در حال اجرا شدن است، می‌توانیم برای استخراج مقادیر از آن استفاده کنیم و از سوی شهرداری در اختیار حسابرس قرار بگیرد.» در نهایت پس از بررسی و اصلاحات لازم کلیات ماده واحده و تبصره‌های مرتبط با تفریغ بودجه شهرداری تهران به تصویب رسید.

همچنین محسن هاشمی تأکید کرد که تفریغ بودجه سال ۹۶ باید تا آخر اردیبهشت ارائه می‌شد که تاکنون ارسال نشده است. او گفت: «کمیسیون برنامه و بودجه باید تیر‌ماه به بررسی تفریغ بودجه سال‌۹۶ بپردازد. بنابراین از شهرداری می‌خواهیم هر چه زودتر این گزارش را ارسال کرده تا با تأخیری مشابه تأخیر تفریغ بودجه ۹۵ مواجه نشویم.»

  • تغییرات در مدیریت شهر با مطالعه اجرا می‌شود

شهردار تهران در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران به میان خبرنگاران آمد و پاسخگوی سؤالات آنها شد. سیدمحمدعلی افشانی درباره جلسه اخیر با مدیران بانک‌ها گفت: «با توجه به اینکه حجم بدهی‌های شهرداری به سیستم بانکی عدد بالایی است و به بیش از 20هزار میلیارد تومان می‌رسد، بنابراین بانک‌ها از دادن تسهیلات به شهرداری تهران ممانعت می‌کنند. برای اینکه بتوانیم این مشکلات را حل کنیم،

جلسه‌ای با مدیران بانک‌ها داشته‌ام که هم بدهی ما به سیستم بانکی پرداخت شود و هم بتوانیم با دریافت تسهیلات پروژه‌های بیشتری را در شهر تهران اجرایی کنیم. خوشبختانه بنابر توافقات مقرر شد 2کارگروه بین بانک‌ها و شهرداری تشکیل شود تا بدهی‌ها را تعیین تکلیف کنند.» افشانی همچنین درباره تخلفات پروژه ایران‌مال اینطور بیان کرد تا زمانی که موضوعی اثبات نشود، درباره آن صحبت نخواهد کرد.

به گفته او این پرونده در حال بررسی است و بعد از آن، اگر تخلفات قابل رفع بود، اصلاح خواهد شد و اگر قابل رفع نبود، به مراجع قضایی ارائه می‌شود. هم‌اکنون پرونده پروژه ایران‌مال در کمیسیون ماده 100در حال بررسی است. او درباره افتتاح خط 7مترو ی تهران هم گفت: «بنده 20روز است که شهردار شده‌ام و اخلاقم اینطور است که هر پروژه‌ای را مطمئن باشم، تاریخ افتتاح آن را اعلام می‌کنم. از خطوط 6و 7 مترو بازدید داشته‌ام و به‌زودی نیز مجدداً از این پروژه‌ها بازدید می‌کنم.

به‌طور قطع خط 7مترو تا شهریورماه هم تمام نخواهد شد و امیدواریم 5کیلومتر آن تا پایان خرداد یا اوایل تیرماه افتتاح شود.» شهردار تهران سپس در رابطه با اینکه آیا معاونانش تغییر می‌کند هم پاسخ داد: «تغییرات باید با مطالعه نوسازی باشد و از همین هفته تغییرات در مدیریت شهرداری تهران اجرا خواهد شد. سازمان نوسازی تهران، معاونت عمرانی و معاونت شهرسازی نیز در اولویت تغییرات هستند.» او همچنین ضمن تکذیب تغییر رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل گفت: «مطالبی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، گمانه‌زنی و اشتباه است.»

جدول

کد خبر 407764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha