همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ٢٦٣ طرح ملی به ارزش ٢٦ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان تعیین تکلیف شد.

۲۶۳ طرح ملی زیست محیطی تعیین تکلیف شد

به گزارش ایسنا، دکتر عیسی کلانتری در بدو ورود به استان مرکزی با حضور در اداره کل محیط زیست استان در جمع پرسنل محیط زیست اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست با وجود ١٥ هزار پست سازمانی تنها دارای ۵۸۰۰ نفر پرسنل است و قطعا احساس کمبود نیرو در این سازمان وجود دارد.

وی با بیان این که این تعداد بدون احتساب تعداد محیط بانان سطح کشور است، گفت: قطعا کمبود نیرو وجود دارد اما می‌توان با این تعداد پرسنل مدارا کرد و بحث برون‌سپاری مسئولیت نیز در این راستا مطرح است و امکان استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها با هزینه کم‌تر نیز مهیا شده است.

کلانتری تصریح کرد: چابک بودن دستگاه‌ها کارایی را ارتقا می‌بخشد و رویکرد اصلی ما در حوزه فعالیت‌ها کارایی است.

وی با تاکید بر این که از نظر کارایی و توان علمی تفاوتی بین تهران و استان‌ها نیست، گفت: بروکراسی و روابط و ضوابط کاری که در سازمان وجود داشت که هیچ گونه هماهنگی با من نداشت. بر همین اساس بحث تفویض اختیارات به استان‌ها اجرایی شد و به واسطه این تفویض اختیار، استان‌ها باید پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند. به دنبال کوچک‌سازی سازمان هستیم و شهرستان‌ها نیز در حد نیاز بزرگ خواهند شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که استان‌ها خود باید شهر و استان را مدیریت کنند، اظهار کرد: این که استان‌ها برای رفع مشکلات چشم به تهران داشته باشند نشانگر عقب‌ماندگی است. هر استان باید موظف به پیگیری، رفع مشکل و پاسخگویی مشکلات و مسائل زیست محیطی خود باشد.

کلانتری افزود: ٢٦٣ طرح ملی با ارزش سرمایه‌گذاری ٢٦ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان و اشتغالزایی ١٧٦ هزار شغل تخصصی بین ١٢ تا یک سال در سازمان معطل مانده بود که با تفویض اختیارات و سرعت بخشی به امور تعیین تکلیف شدند. در واقع رویکرد جدید چرخ سازمان را به حرکت انداخت.

وی با تاکید بر این که سازمان حفاظت محیط زیست باید به سرعت خود را اصلاح کند و پرسشگر و پاسخگو باشد، گفت: ما مسئول افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه هستیم. با ۵۸۰۰ نفر پرسنل نمی‌توان به تنهایی اثرگذار بود پس باید در امر هدایت و آموزش پیش قراول باشیم. تفکرات جدیدی در سازمان شکل گرفته است و ابتکار عمل را در اختیار استان‌ها گذاشته‌ایم. کمبود نیروها قابل پذیرش است اما باید ٨٠ میلیون ایرانی در امر حفاظت محیط زیست دخیل باشند و از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود.

کلانتری با اشاره به امکانات محدود سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: بودجه سالانه سازمان محیط زیست کشور برابر با ٩٠٠ میلیارد تومان است این در حالیست که بودجه یک منطقه از شهرداری تهران برابر با ٢٠ هزار میلیارد تومان است. بر این اساس در شرایط موجود باید اثربخشی لازم را داشت و نباید با بهانه‌تراشی انجام وظایف را مختل کرد. باید نسبت به انجام وظایف محوله تلاشی موثر و متعهدانه داشت و کار مردم را بر زمین باقی نگذاشت.

وی با اشاره به کمبود نیروهای محیط بان در سطح کشور اظهار کرد: قطعا باید تعداد محیط بانان تقویت شود چراکه سوء استفاده گران به هرحال وجود دارند و از طرفی باید تغییری در متوسط حقوق محیط بانان ایجاد کرد. آنان در حال حاضر در قبال حدود ٣٦٠ ساعت کار ماهانه تنها یک میلیون و ٥٠٠ هزار تومان دریافتی دارند.

کد خبر 407721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha