یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونت مقاربتی در میان انسان‌ها است.

معمولاً انتقال ویروس در سال‌های اول جوانی رخ می‌دهد.

HPV انواع متفاوتی دارد. برخی از انواع آن باعث عوارضی ازجمله زگیل تناسلی و سرطان‌های دستگاه تناسلی می‌شوند. واکسن‌هایی وجود دارند که می‌توانند مانع عفونت با این ویروس و بروز این بیماری‌ها شوند.

HPV از طریق انواع آمیزش جنسی منتقل می‌شود. این ویروس ممکن است هنگامی فرد دچار عفونت هنوز هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد، به طرف مقابل منتقل شود.

عفونت HPV در اغلب از موارد خودبه‌خود برطرف می‌شود و مشکلی پزشکی بروز نمی‌کند؛ اما اگر عفونت ‌HPV برطرف نشود، ممکن است به مشکلات پزشکی مانند زگیل‌های تناسلی و سرطان بینجامد.

  • عوارض ناشی از HPV

زگیل‌های تناسلی معمولاً به‌صورت برآمدگی یا گروهی از برآمدگی‌های کوچک در ناحیه تناسلی پدیدار می‌شود. این برآمدگی‌ها ممکن است کوچک بمانند یا بزرگ شوند، برآمده‌تر یا مسطح شوند یا اینکه شکلی مانند گل‌کلم به خود بگیرند. پزشک شما در معاینه دستگاه تناسلی می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد.

HPV عامل سرطان دهانه رحم و بخش‌های خارجی دستگاه تناسلی زنانه، سرطان آلت مردانه و مقعد است.

HPV همچنین می‌تواند باعث سرطان‌های عقب گلو، ازجمله قاعده زبان و لوزه‌ها شود.

در اغلب موارد سال‌ها یا حتی دهه‌ها پس‌ازآن که فردی دچار HPV می‌شود، سرطان بروز می‌کند. انواع HPV که باعث زگیل‌های تناسلی می‌شوند با انواعی که باعث سرطان می‌شوند، متفاوت هستند.

راه شناخته‌شده‌ای برای اینکه معلوم کرد کدام‌یک از افرادی که دارای HPV هستند، درنهایت دچار سرطان یا سایر مشکلات پزشکی می‌شوند، وجود ندارد. افراد دچار ضعف دستگاه ایمنی (شامل افرادی که دارای HIV یا ویروس ایدز هستند) ممکن است توان کمتری برای مقابله با HPV داشته باشند. همچنین ممکن است با احتمال بیشتری دچار مشکلات پزشکی ناشی از این ویروس شوند.

  • پیشگیری و واکسیناسیون

برای پیشگیری تشخیص زودرس سرطان گردن رحم توصیه می‌شود زنان ۲۱ تا ۶۵ ساله به‌طور روتین آزمایش‌های غربالگری (مانند پاپ اسمیر) انجام دهند.

استفاده از کاندوم می‌تواند احتمال انتقال HPV را کاهش دهد.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند برای پیشگیری از عفونت با HPV توصیه می‌شود همه پسران و دختران ۹ تا ۱۴ ساله واکسن ضد این ویروس را بزنند. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا توصیه می‌کنند در مواردی که در سن مقرر واکسن زدن انجام نشده است، در مردان در طول ۲۱ سالگی و در زنان طول ۲۶ سالگی واکسیناسیون انجام شود.

در حال حاضر آزمایش تأییدشده‌ای که نشان دهد به‌اصطلاح «وضعیت HPV» به چه صورتی است، وجود ندارد. در زنانی که برای سرطان دهانه رحم غربالگری می‌شوند، آزمایش‌هایی برای شناسایی HPV در نمونه برداشته‌شده وجود دارد.

اغلب افرادی که HPV دارند از عفونت خود بی‌خبر هستند و ممکن است هیچ‌گاه دچار علامت یا مشکل پزشکی به علت آن نشوند. برخی از افراد ممکن است به علت بروز زگیل تناسلی از عفونت HPV خبردار شوند. همچنین در زنانی که برای غربالگری سرطان دهانه رحم آزمایش «پاپ اسمیر» را می‌دهند، ممکن است وجود HPV شناسایی شود. درنهایت عده‌ای پس‌ازآنکه دچار مشکلات وخیم‌تری مانند سرطان‌ها می‌شوند، درمی‌یابند HPV دارند.

کد خبر 407688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha